کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۹:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

«فراکتاب» نرم‌افزار کتابخوانی طراحی کرده که همه سنین می توانند از آن استفاده کنند، این نرم افزار با قرار دادن کتاب صوتی لذت گوش دادن به صوت کتاب را نیز برای مخاطبان خود فراهم کرده است.

خبرگزاری فارس: کتاب صوتی و تجربه متفاوت کتابخوانی با «فراکتاب»

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، چرا در عصر فناوری و تکنولوژی، کتاب‌ها که خود منابع ظهور نوآوری‌ها هستند، مهجور که نه... مطرود گشته‌اند؟؟

وقتی نگاهی به آمار خرید و فروش کتاب و آثار مکتوب می‌کنیم ناباورانه خواهید دید که بیشترین حجم؛ متعلق به کتاب‌های کنکور و کمک درسی است و بعد از آن کتب ادعیه!

میزان مطالعه و کتابخوانی در کشورها یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی و پیشرفت محسوب می‌شود، حالا با این آمار، آیا پیشرفتی درکار هست؟؟

به دنبال این تفکرات بود که برخی شرکت‌های نرم افزاری اندیشیدند که شاید اگر مدل کتاب‌ها با پیشرفت تکنولوژی دگرگون گردد در افزایش حجم مطالعه عمومی تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد. از طرفی دیگر گوشی‌های تلفن همراه نیز که مدت‌هاست جایگاه خاصی بین مردم پیدا کرده‌اند بستر مناسبی برای این تغییر بودند.

پس با تولید نرم افزارهای کتابخوان- که قطعا راحت‌تر در دسترس عموم هستند-  سعی کردند انگیزشی نو در اذهان ایجاد کنند.

«فرا کتاب» نیز به عنوان محصولی بر بستر آندروید؛ در راستای ایفای رسالت خود، کتابخوانی با امکانات خاص را طراحی نمود تا در بازار کتابخوان‌ها خدمات متفاوتی را به کاربران خود ارائه نماید، خدماتی در قالب فروشگاه و کتابخانه با بیش از 1700 کتاب و فصل تمایزی با عنوان کتاب صوتی.

کتابهای صوتی در انواع مختلفی عرضه می‌شوند:

سبک کتاب کودک: وقتی بحث کتاب کودک مطرح می‌شود، اهمیت متن کاهش و اهمیت جلوه‌های بصری افزایشپ پیدا می‌کند. در سبک کتاب کودک یک تصویر به صورت منظره (landscape) و تمام صفحه (Full screen) نمایش داده می‌شود و هر صفحه صوت متناظر با خود را دارد که در آن راوی شرح ماجرا را بیان می‌دارد.

در واقع هنگامی که کودک در حال مشاهده یک تصویر است - این تصویر در واقع یک صفحه از کتاب داستان است - صدای قصه‌گو در حال شرح ماجرای همان صفحه را می‌شنود. این مدل چندین مزیت نسبت به کتاب‌های مصور عادی دارد:

اول اینکه شما نمی‌توانید همیشه و همه جا کتاب‌های کودک خود را حمل کنید، اما تلفن همراه شما همیشه همراه شماست!

دوم اینکه در بسیاری از موارد پدر و مادر فرصت قصه گویی ندارند و یا توان آن را ندارد که در این صورت تلفن همراه شما نقش شما را ایفا می‌کند - هرچند که موکدا توصیه می‌شود روزانه وقتی را با کودکانتان برای مطالعه صرف کنید تا ضمن نهادینه کردن مطالعه در ذهن کودک، روابط خود را با او عمیق‌تر کنید.

سوم اینکه این کتاب‌ها از نسخه مکتوب آن ارزان‌تر است مخصوصا اینکه صوت هم دارد!

چهارم اینکه وقتی کودک شما بهانه می‌گیرد که تلفن شما را می‌خواهد، نهایتا شما مجبور می‌شوید که به او این اجازه را بدهید. پس بهتر اینکه به جای بازی، فرزند شما کتاب بخواند (در نظر داشته باشید که بسیاری از بازی‌های موجود برای رده سنی کودک و خردسال شما مناسب نیست و عوارض منفی زیادی دارد.)

مجموعه داستان‌های شاهنامه نمونه‌ای خوب از این نوع آثار است.

حال اگر به این سیستم علاقه‌مند شدید باید خاطر نشان کرد که کتاب‌های صوتی محدود به حوزه کودک نمی‌شود و برای نوجوان و بزرگسالان نیز کتاب‌هایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

 کتاب صوتی: یکی از مشکلات عمده گوش دادن به یک کتاب صوتی، سردرگمی در مطالعه است! در واقع شما نمی‌دانید کجای داستان هستید و تنها با حرکت در دقایق و ثانیه‌ها می توانید حدس بزنید که کدام فصل هستید، برای حل این مشکل در روش سنتی برای هر فصل یک فایل جداگانه ارائه می‌شد که حال اگر فصلی کوتاه هم باشد شما یک فایل جداگانه دارید و ...

اما در «فراکتاب»، تجربه متفاوتی خواهید داشت، در کتاب‌های صوتی فهرستی درج شده است که شما را دقیقا به ابتدای همان فصل می‌برد، همچنین نوار پیمایشی در نظر گرفته شده است که موقعیت زمانی شما را نشان می‌دهد. بدین ترتیب شما هرگز گم نمی‌شوید!

سبک متن و صوت همگام: اما اگر تجربه کاملا متفاوتی می‌خواهید کتاب‌های متن و صوت همگام پیشنهاد ماست. در این مدل ارائه محتوا، شما علاوه بر صوت کتاب، قسمتی از متن که صوت متناظر با آن در حال پخش است، را به صورت رنگی مشاهده می‌کنید. در این مدل شما جمله به جمله با صوت همگام هستید، که علاوه بر مشخص کردن موقعیت شما در متن، در آموزش و یادگیری به ویژه زبان انگلیسی بسیار موثر و کاربردی است.

جهت مشاهده نمونه‌های مشابه از اینجا می‌توانید استفاده کنید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۹
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


کد کج شدن تصاوير