کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۹:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

۱۴۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

      این روزها خیلی دلم تنگ می شود . برای روزهایی که دیگر نیستند. برای دور همی های عصر. برای کامواهای کلاف نشده ای که مادر دسته دسته از مسجد محل می آورد. دور هم کلاف می کردیم و می بافتیم. برای گره گرهی که روی میل سر می انداختیم و رج هایی که با سلام و صلوات بالا می رفت . بمیرم الهی، چقدر هم زمخت و خشن بودند آن کامواها. دلم تنگ می شود برای کیسه های کشمش و گردوی مدرسه که دانه دانه تمیز می کردیم و بسته بندی می شدند . گاهی توی بسته عکس امام هم می گذاشتیم. بعدها فهمیدیم این بسته ها چقدر در جبهه طرفدار داشته و سر این بسته ها بخاطر آن عکسها سر و دست می شکستند تاعکس را درون کیسه نایلونی بپیچند و روی جیبشان بچسبانند همان جیبی که روی قلبشان بود.. قلبی که برای صاحب آن عکس می طپید.

     دلم تنگ می شود برای حرف هایی که خانم معلم موقع بسته بندی می گفت : بچه ها حرف نزنید فقط صلوات بفرستید و چهار قل و فوت کنید به این کشمش ها. معلوم نیست هر کدام نصیب کدام رزمنده شود و کدام جوان رشید را سیر کند... خانم راست می گفت. شاید چند تا از همین بسته ها رزمنده هایی را که مجبور بودند چند روز توی کانال بی حرکت بمانند از گرسنگی نجات داد... چند روزی میشد که مجبور بودند زیر آفتاب داغ تابستان جنوب، بی حرکت توی کانال بمانند.حتی نماز را با تیمم و نشسته می خواندند.  اطرافشان همان نزدیکی ها پر بود از تیربارهای دشمن بعثی. اگر سری بالا می رفت خیلی زود بر می گشت، خونین و متلاشی. هرگونه تحرکی می توانست نشان زندگی باشد در آن کانال و حتما باران تیر بود که ببارد و این نشان نماند. تا روزی که نیروهای کمکی برسند بسته های خرما خشک و کشمش و گردوی هدایای مردمی بود که بین آنها دست به دست می شد و زنده نگهشان داشته بود. نمی دانم  من با چند دانه خرما و کشمش چند روز می توانم زنده بمانم ولی حتما اگر بدانم آن دورترها چشم­هایی منتظرم هستند و دلهایی نگران، قضیه فرق خواهد کرد.

      دلم تنگ می شود، حتی برای صدای آژیر وضعیت قرمز، پناه گاه های تاریک و صدای خاموش کن خاموش کن های نوجوانان بسیجی در پسکوچه های شهرم وقت بمباران. برای ماسک های دست ساز مادر که آن را از دو لایه پارچه و تکه ای ذغال میان پارچه ها دوخته بود برای وقتی که شاید دشمن دون هوس بمباران شیمیایی شهرها به سرش بزند، تا عاقبتمان مثل کودکان بیگناه حلبچه نشود. نمی دانم اگر آن روز می رسید این تکه ذغال چقدر می توانست ریه های من و کودکان شهرم را از تنفس هوای مسموم نگه دارد، اما امروز همان ماسک­ها را لازم دارم  برای محافظت در برابر هوای آلوده در هجوم بادهای مسمومی که از غرب می وزند. این روزها هوای شهرم طوفانیست. خیلی از مردمان شهرم در میان کانال های ماهوار بدنبال لایف استایل هستند و دل من برای سبک زندگی های روزهای دور تنگ می شود. روزهایی که حرفها شعار نبود عمل بود. اقتصادمان مقاومتی بود و دل هایمان راضی. قد کوتاه شده ی مدادهایمان را با کاغذی لوله شده که به ته مداد می چسباندیم بلند می کردیم و تا آخرین سانت باقیمانده از نوک مداد می نوشتیم بابا آب داد... و اینگونه بود که ما قد بلند شدیم... بزرگ شدیم تا امروز بچه هایی تربیت کنیم که هر روز توی مدرسه مدادهایشان را گم می کنند و اصلا نمی دانند خودکارهایشان لابلای کدام حاشیه جا مانده است.

      دلم تنگ می شود. برای نیمکت های چهار نفری مدرسه، دعای وحدت های مراسم صبحگاه، جمع آوری هدایا و نامه برای جبهه. یک گوشه نشستن و نامه نوشتن برای برادران رزمنده ای که فرسنگ ها دورتر شاید زیر نور منور شبانه قرار است این نامه را بخوانند: برادر رزمنده ام سلام. سلامم را که از کنار مرقد مطهر حضرت معصومه سفرش را آغاز کرده، کوه ها و دشت های سرزمینم را طی کرده تپه ماهورها را پشت سر گذاشته پشت سنگرهای زیادی سرک کشیده و از زیر باران گلوله گذشته و اکنون به دست شما رسیده است بپذیرید. برادر رزمنده ام ما در اینجا برای شما ژاکت می بافیم شال و دستکش و کلاه می بافیم و با هر دانه ای که سر می اندازیم صلوات می فرستیم و برای سلامتی امام و شما دعا می کنیم. برادر رزمنده ام...

     دلم تنگ می شود برای امام عزیزمان که دستهایش روی بالکن جماران مثل سایبانی مهربان بر سر برادران رزمنده ام افراشته بود. تبسمش، که از پشت شیشه تلوزیون مرا به اوج می برد و کلام نافذش که تفسیر بلندترین معانی بود.   عکس امام خامنه ای را جلوی رویم می گذارم و برای سلامتیش دعا می خوانم تا کمی از دلتنگی هایم فرو کش کند.

        دلم تنگ می شود برای مدرسه هایی که سنگر بودند و سنگرهایی که مدرسه. اصلا همه جای کشور مدرسه بود . آقا معلم هایی که رفتند و دانش آموزانی که بر نگشتند. چه خوب گفت آن نویسنده نام آشنا که " جنگ برای ما نعمت بود" دلم برای همه نعمت هایی که جنگ برایمان داشت تنگ  می شود. از روزی که غواص ها برای نجات شهرمان آمده اند دلم بیشتر تنگ می شود. انگار یکی دست زندگیم را گرفته و دارد لنگرم را از میان لجن های دنیا بیرون می کشد. می دانم آن بالاتر ها روی سطح آب گرمتر از این پایین است. آنجا خورشید انتظارم را می کشد بیشتر از آنچه من منتظرش هستم.

      دلم تنگ می شود برای صحن نورانی مسجد جمکران وقتی که چون پدری  دلسوز سایبانش را گسترد برای مردمی که از ترس موشک باران شهرها به حریم امن امام زمانشان پناه برده بودند. برای سحر های جمکران که با صدای اذان و دعای عهدی که از بلندگوهای مسجد پخش می شد بیدار می شدیم و برای وضو از خوابگاه تا آن سوی صحن می رفتیم . در راه بازگشت، نسیم مهربان صورتمان را خشک می کرد  و گه گاه صدای انفجار موشکی در بیابان های اطراف به گوش می رسید. و ما گوش تیز می کردیم و چشم براق، که ببینیم موشک، دل کدام تکه از آسمان را شکافته و سینه کدام قطعه از زمین را زخمی کرده ولی ایمان داشتیم که زیر سقف آسمان جمکران به ما آسیبی نخواهد رسید و نرسید. واقعا هم جنگ برای ما نعمت بود. اگر جنگ نبود ما کجا می توانستیم بیش از یک ماه مهمان  خوان گسترده امام زمانمان باشیم، پناهنده مسجدش و مجاور وجودش. زیر سقفش منزل کنیم و ماوا و زندگی کنیم.... دلم این روزها خیلی تنگ می شود...

 

     دلم تنگ میشود برای صدای صادق آهنگران ، همان جوان لاغر اندامی که با شور و شوق هر که دارد هوس کرب بلا را می خواند. آن روزها خیلی ها در شهر من هوس کرب و بلا داشتند. یادم نمی رود مغازه هایی که بسته می شدند و چند ماه بعد عکس صاحبشان توی یک قاب کاغذی روی شیشه مغازه خودنمایی می کرد با یک نام شهید قبل از اسمش. اما باز هم هوس کر ب و بلایی شدن میان مردان شهر من تمامی نداشت. ... باز هم حاج صادق آهنگران می خواند، اما با سوز: اگر آه تو از جنس نیاز است... در باغ شهادت باز،باز است... و من باز هم به غواص هایی فکر می کنم که برای نجات شهرم آمدند و دعا می کنم یکی از آنها مرا هم نجات دهد. تا شاید چشمانم به خورشیدی که آن بالا انتظارم را می کشد روشن شود... من هنوز منتظرم. 


 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۲۰
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

1429343116765_hamidreza dastjerdi -32.JPG

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام خمینی (ره) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رژه آخرین تجهیزات نیروهای نظامی کشورمان اعم از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی به نمایش در می‌آید.

پیش از آغاز رژه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه دفاع مقدس همه شکاف‌های اجتماعی را از بین برد، اظهار کرد: در جنگ تحمیلی ثابت شد چه کسی متجاوز است و چه ایدئولوژی در فکر تجاوز و مداخله در امور دیگران است و چه کسانی هستند که نه تنها به ملت‌های همسایه که به ملت خود هم رحم نمی‌کنند.

در این مراسم مقامات نظامی همچون سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،‌ سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش، سردار دهقان وزیر دفاع، امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر اسماعیلی فرمانده پدافند هوایی ارتش، سردار پاک‌پور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه، سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی و سردار نقدی فرمانده بسیج به همراه حسین فریدون حضور دارند.

علاوه بر این جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح، وابستگان نظامی کشورهای خارجی نیز در این مراسم حضور دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۱۷
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
نشست خبری سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به ممنوعیت هرگونه عملیات عمرانی در درون شهرها تا ۱۵ مهر ماه گفت: خانواده‌ها از بکارگیری سرویس‌های مدارس فاقد برچسب ساماندهی خودداری کنند.

سردار تقی مهری در آستانه بازگشایی مدارس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آمادگی کامل پلیس راهور ناجا برای بازگشایی مدارس گفت: در این خصوص جلسات مشترکی با مسوولان آموزش و پرورش و شهرداری‌ها برگزار شده است تا برای بازگشایی مدارس همه بخش‌ها در آمادگی کامل قرار گیرند.

وی به سرویس‌های مدارس اشاره کرد و گفت: برابر توافق صورت گرفته تمامی سرویس‌های مدارس باید مجهز به برچسب مخصوص سرویس مدرسه باشند.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بر این اساس بیمه خودرو، معاینه فنی معتبر، صلاحیت راننده و تخلفات وی در کنار صلاحیت عمومی رانندگان سرویس‌های مدارس کنترل شده و پس از آن نسبت به صدور برچسب سرویس مدرسه برای آنها اقدام می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی ترافیک پرحجم در هفته نخست مهر ماه گفت: با توجه به پیش‌بینی افزایش بار ترافیک کلانشهرها همزمان با بازگشایی مدارس ضروری است خانواده‌ها حتما از توقف‌های دوبله و چند ردیفه در مقابل مدارس به طور جدی خودداری کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که برابر تدابیر ابلاغی خط کشی‌های اطراف مدارس، نصب تابلوهای هشدار دهنده و ایمن‌سازی اطراف محوطه مدارس برای تردد آسان دانش‌آموزان از سوی شهرداری‌ها صورت گرفته است افزود: در عین حال رانندگان باید حتما در اطراف مدارس با احتیاط کامل تردد کرده و حتما به تابلوهای هشدار دهنده توجه لازم را داشته باشند.

وی به جایگاه قانونی پلیس‌های مدرسه اشاره کرد و گفت: این پلیس‌ها برابر قانون مجهز به پرچم هستند و دانش آموزان را برای عبور از خیابان همراهی می‌کنند و بر اساس قانون رانندگانی که به فرمان ایست پلیس مدرسه توجه نکنند اعمال قانون می‌شوند.

سردار مهری از همیاران پلیس نیز خواست ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با حفظ احترام تخلفات پدر و مادرها را به آنها تذکر دهند.

وی با اشاره به مسوولیت خطیر رانندگان سرویس‌های مدارس تاکید کرد: این دسته از رانندگان الگویی برای دانش‌آموزان هستند لذا باید حتما ضمن بستن کمربند ایمنی و رعایت تمامی قوانین و مقررات رانندگی از سوار کردن بیش از ظرفیت مسافر خودداری کنند و قطعا ماموران پلیس در صورت مشاهده این تخلف با رانندگان متخلف برخورد می‌کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان از والدین دانش‌آموزان نیز خواست طی روزهای باقی مانده تا بازگشایی مدارس حتما ضمن شناسایی مسیر رفت و آمد فرزندانشان به مدارس نسبت به شناسایی سرویس مدرسه آنها اقدام کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۱۵
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در گزارش خود در مورد سفر رئیس جمهور چین به آمریکا از توافق واشنگتن-پکن برای تحت فشار قرار دادن ایران در صورت عدم پایبندی این کشور به توافق هسته ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت رسمی کاخ سفید، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در گزارشی از دیدار مقامات آمریکا و چین به مسائل هسته ای ایران نیز اشاره کرد. رایس توافق هسته ای ایران را مانع اصلی رسیدن به سلاح هسته ای عنوان می کند و می نویسد آمریکا و چین باید در این زمینه همکاری تنگاتنگی با هم داشته باشند.

به نوشته رایس آمریکا از چین قول گرفته است که در صورت عدم رعایت توافق هسته ای از سوی ایران خرید نفت خام از این کشور را قطع کند و آمریکا را در تحت فشار قرار دادن ایران کمک کند.

در این گزارش به تنش های اخیر شبه جزیره کره نیز اشاره شده است. بر این اساس ملاقات اوباما و شی جینپینگ روسای جمهوری دو کشور فرصت خوبی برای بحث و گفتگو درباره چالش پیونگ یانگ است. چین و آمریکا در جلوگیری از آزمایش سلاح هسته ای کره شمالی بحث و تبادل نظر می کنند.

به گفته رایس مقامات ارشد آمریکایی و چینی در زمینه امنیت سایبری در حاشیه سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به آمریکا برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در کاخ سفید با یکدیگر دیدار می ‌کنند.

قرار است سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با مقامات چینی موضوع امنیت سایبری را به بحث بگذارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۱۳
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران

رئیس جمهور بزرگترین قدرت منطقه بر علیه ارهاب و ترور را نیروهای مسلح ایران دانست و گفت: اگر تروریست‌ها در دیگر کشورهای منطقه بخواهند جولان دهند،تنها امیدشان می‌تواند ارتش، بسیج و سپاه ایران زمین باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس اظهار کرد: ۳۱ شهریور هر سال بعد از سال ۵۹ برای ما روز پرافتخار آغاز دفاع مقدس نیروهای مسلح و ملت ایران در برابر تجاوز بیگانگان است.

وی افزود: بیگانگانی که فکر می کردند در شرایط آغاز انقلاب و از دید آنها تضعیف حاکمیت و حکومت می توانند رویاهایی که سال ها پیش در ذهن می پروراندند را به حقیقت تفسیر و تعبیر کنند.

رئیس جمهور گفت: در حالی که گرچه ملت ایران از یک انقلاب ۱۶ ساله تازه عبور کرده بود و برای استقرار حکومت و تثبیت انقلاب با مشکلات مواجه بودند اما در سایه انقلاب، ملت از هر زمان دیگری زنده و آماده تر بود و با تحمیل جنگ و تجاوز این ملت سرزنده تر شد.

روحانی تاکید کرد: اگر تعبیر کنیم که دفاع هشت ساله ما تاریخ ساز و برای همه درس آموز شد سخنی به گزاف نگفته ایم. جنگ تحمیلی گرچه مشکلات و خسارت هایی برای کشور داشت اما دفاع ملت ایران آثار گرانبهایی را با خود به همراه آورد.

وی خاطرنشان کرد: اولین اثر دفاع مقدس آن بود که این دفاع ملت ساز شد و ملت ایران به یک ملت منسجم، مقاوم و قدرتمند در برابر متجاوزین و بیگانگان تبدیل شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: برخی فکر کردند با زور و سرنیزه می توان ملتی را ساخت و به تاریخ های گذشته مثال می زدند اما در دوران بعد از انقلاب قدرتی که توانست ملت منسجم را بسازد ایستادگی و دفاع در برابر متجاوزین بود.

روحانی تاکید کرد: دفاع مقدس توانست تمام شکاف های اجتماعی که پس از انقلاب ظهور و بروز پیدا کرد را از بین ببرد.

وی افزود: در دفاع مقدس فارس، ترک، کرد، لر، ترکمن، بلوچ، عرب و همه طوایف، اقوام، مذاهب و ادیان یکپارچه در کنار هم به صورت صف واحد ایستادگی کردند. دفاع مقدس ملت قوی و بزرگ ایران را برای ما ساخت.

رئیس جمهور گفت: به ما اتهام می زدند که ایران پس از انقلاب یک نظام بنیادگرا است که در پی آن است که به همسایگان و دیگر ملت ها تجاوز کند اما در جنگ تحمیلی ثابت شد چه کسانی متجاوز هستند و همه فهمیدند چه ایدئولوژی به فکر تجاوز است و چه کسانی هستند که نه تنها به ملت های همسایه بلکه به ملت خود هم رحم نمی کنند.

روحانی اظهار کرد: آنها ثابت کردند نه تنها به ملت ایران، نه تنها به قوم کرد نه تنها به ملت عراق حتی به کویت هم که پشتیبان آنها بود رحم نمی کنند و اگر فرصت داشته باشند به همه همسایگان خود تجاوز می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس به ما نشان داد که دین، اعتقاد به خدا و اسلام با حب وطن و با عشق به میهن نه تنها منافاتی ندارد و نه تنها در مقابل یکدیگر نیست بلکه در کنار هم قرار دارند.

رئیس جمهور پرافتخارترین دفاع ایرانیان از سرزمینشان را دفاع مقدس هشت ساله دانست و گفت: اگر شما به تمام قرون متمادی گذشته سر بزنید هیچگاه حماسه، غیرت و ایستادگی هشت ساله دفاع مقدس را پیدا نمی کنید.

روحانی تاکید کرد: کشوری که دارای یک ارتش میهنی، ملی، اسلامی و مکتبی است که در منطقه نظیر ندارد و دارای یک سپاه پرافتخاری است که از دل انقلاب و مردم جوشید.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس جوانان برومند، دانشجویان انقلابی، مجاهد و فداکاری حضور داشتند که دانشکده های نظامی را ندیده بودند و کلاس های نظامی را نگذرانده بودند اما ایمان و ابتکارشان به مراتب بالاتر از آنهایی بود که سال های دراز دانشگاه های نظامی را پشت سر گذاشته بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح ما مظلومانه و در برخی از مناطق با دست خالی جنگیدند، گفت: سپاهی که تا دیروز در برابر تروریست ها و گروهک های مزدور از کشور دفاع کرده بود امروز در میدان جنگ در مقابل مجهزترین ارتش های منطقه مقاومت می کرد.

روحانی تصریح کرد: وقتی این سپاه دلاور در کنار نیروهای مردمی و در کنار نیروهای انتظامی که آن زمان کمیته ها، شهربانی و ژاندارمری بودند به میدان جنگ آمدند منظومه ای زیبا و طوفانی را ایجاد کردند که در پی آن حماسه هایی بزرگ آفریده شد.

وی گفت: این ایمان قوی بود که توانست خرازی ها، بابایی ها، همت ها، زین الدین ها، صیادها، ستاری ها را برای کشور بسازد ... یک بار هم نشد که در دوران دفاع مقدس به خلبان هوانیروز یا خلبان یک جنگنده نیروی هوایی فرمانی صادر شود و از فرمان تمرد صورت گیرد. بلکه همواره همگان از یکدیگر سبقت می گرفتند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنگاه که می‌خواستیم ارتش دشمن را زیر غرش هواپیماها و جنگنده‌هایمان قرار دهیم، خلبانان ما از همدان گرفته تا بندرعباس و اصفهان همه داوطلب بودند و برای عملیاتی که ریسک آن بالای ۹۰ درصد بود، سبقت می‌جستند.

وی گفت: ما به اندازه کافی نیروی زرهی در میدان نداشتیم و خلبان‌های هوانیروز با تانک‌های دشمن می‌جنگیدند.

روحانی با بیان اینکه ایمان، وحدت و اتحاد میان نیروهای مسلح موجب پیروزی ما در جنگ شد، گفت: ایمان و وحدت در میان نیروهای مسلح، نفس گرم امام به عنوان فرمانده کل قوا که ملت و نیروهای مسلح به آن فرمانده افتخار می‌کردند و فرمان او را فرمان مقدس می‌دیدند، عامل پیروزی ما در جنگ شد که امروز هم چنین است و فرمانده کل قوایی بالاسر نیروهای مسلح است که به درایتش، شجاعتش و ایمانش همه ما افتخار می‌کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این فرماندهی با ایمان، نیروهای مسلح مقتدر و این ملت بزرگ توانستند دفاعی را بیافریند که به حق دفاع مقدس شد، بود و هست.

وی با تاکید بر اینکه ایران متجاوز نبوده و نخواهد بود، گفت: ما در پی آن بودیم که با همسایگانمان با دوستی و برادری زندگی کنیم که پیام انقلاب ما نیز، پیام وحدت و استقلال برای کشورهای همسایه بود اما کشورهای بزرگ، همسایه ما را برای حمله وادار کردند و افلقیان مزدور را برای تجاوز به ایران آماده کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: ملت ما در ۱۶ سال مبارزه توانست با ایمان، وحدت و با دست خالی در انقلابش پیروز شود و در هشت سال دفاع مقدس نیز در برابر تجهیزات گسترده، غربی و شرقی ایستادگی کرد و امروز هم ملت بزرگ ما همان راه را ادامه داده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وقتی ملتی بزرگ، نیروهای مسلح مومن، یکپارچه و مقتدر در کنار خود دارد، وقتی ملتی بزرگ با انسجام در برابر فشارها و تحریم‌ها ایستادگی می‌کند، وقتی ملتی، رهبری با درایت و شجاعت دارد، وقتی ملتی، دولتی برآمده از آرا و صندوق‌های رای دارد، وقتی ملتی دیپلمات‌های کارکشته، خلاق و شجاع دارد، می‌تواند و توانست در برابر شش قدرت بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند و از همه حقوق خود به خوبی دفاع کند.

وی با بیان اینکه اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ۷۰ سال پیش در مورد ایران صادر شده است، گفت: زمانی که در جنگ جهانی دوم، بخشی از کشور ما در اختیار دیگران بود، گرچه قطعنامه‌های ناصوابی از این شورا بر علیه ما صادر شده، اما قطعنامه اولیه در دفاع از ملت ایران و لزوم خروج بیگانگان از ایران بود و قطعنامه اخیر را نیز به معنی غلط بودن تحریم‌های ظالمانه بود.

روحانی با بیان اینکه ما از شورای امنیت گله‌های به حقی داریم، گفت: در طول جنگ تحمیلی، شورای امنیت در دفاع از مظلوم به خوبی ظاهر نشد، اما در یکی، دو مقطع به طور نسبی از حقوق ملت ایران دفاع کرد و امروز نیز اگر می‌بینیم ملت ایران در برابر دیگران پیروزی به دست آورده، در سایه انسجام و وحدت دولت و ملت و راهبر بزرگ و شجاع و همچنین ایستادگی و مقاومت ملت است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: شش سال پیش به ما می‌گفتند فقط ۱۰۰ دستگاه سانتریفیوژ و امروز موفق شدیم ۶۰ برابر آن یعنی شش هزار سانتریفیوژ را فعال نگه داریم. یک سال پیش به ما می‌گفتند حتی یک سانتریفیوژ نباید در فردو باشد و امروز هزار سانتریفیوژ در فردو نگه داشته‌اند. یک سال پیش می‌گفتند نباید راکتور اراک آب سنگین باشد و امروز می‌گویند راکتور آب سنگین باید مدرن‌تر از گذشته باشد و این همه توفیق را توانستیم در سایه داشتن نیروهای مسلح قوی، مردم بزرگ، دیپلمات‌های خلاق و راهبر درایت‌مند بدست آوریم.

وی با تاکید بر اینکه به دنیا می‌گوییم بزرگترین نیروی مسلح مقتدر، ضد ترور و ضد تروریسم، نیروی مسلح ایران است، گفت: سپاه پاسداران قبل از آنکه در برابر تجاوز دشمن در میدان‌های غربی و جنوبی کشور در برابر افلقیان بایستد، اولین قدمش مبارزه با تروریست‌ها و منافقین در داخل کشور بود.

روحانی بزرگترین قدرت منطقه بر علیه ارهاب و ترور را نیروهای مسلح ایران دانست و گفت: همانطور که در عراق و سوریه با درخواست دولت و ملت آنها به ارتش‌شان در مبارزه با ترور و تروریسم کمک کرده‌ایم، اگر تروریست‌ها در دیگر کشورها نیز بخواهند جولان دهند، باز هم تنها امیدشان می‌تواند ارتش، بسیج و سپاه ایران زمین باشد و فکر نکنند که قدرت‌های بزرگ غربی مدافع آنان خواهند بود.

رئیس‌جمهور گفت: کشورهایی که امروز به ناروا به همسایه‌شان ظلم می‌کنند، بدانند اگر روزی تروریست‌ها بخواهند در کشور آنان نیز جولان دهند و ملت آنان را به ذلت بکشانند، اگر نیروی مسلحی در این منطقه بتواند آن تروریست‌ها را قلع و قمع کند، نیروی مسلح ایران است.

وی با تاکید بر اینکه ما به ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، ملت بزرگ و رهبر شجاع‌مان افتخار می‌کنیم، گفت: ما منسجم هستیم و دست به دست هم می‌دهیم تا ایرانی آبادتر و سرزنده‌تر بسازیم و به دنیا هم می‌گوییم که ایران ملتی بزرگ، مقاوم و سرزنده در برابر همه تجاوزهاست؛ خود قصد تجاوز ندارد اما به خوبی از سرزمینش دفاع خواهد کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۱۱
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم


برترین تصاویر

گلدوزی روی شال توسط هنرمند اهل کشمیر (Corbis)

برترین تصاویر

تصویری از جشنواره آتش‌ در «سنت پترزبورگ» روسیه (AFP)

برترین تصاویر

معترضان در خیابان های «بورکینا فاسو» (Reuters)

برترین تصاویر

دانش آموزان اندونزی برای خاموش شدن آتش سوزی این کشور نماز باران می‌خوانند (Reuters)

برترین تصاویر

عکاسی از قطرات شبنم روی سبزه های پارکی در «برلین» آلمان (EPA)

برترین تصاویر

منظره یک روستا در شرق سوئیس (AP)

 

برترین تصاویر

 

فصل مهاجرت قو‌های سفید در چین (chinadaily)

برترین تصاویر

یک عابر کنار نقاشی دیواری در ایرلند شمالی (csmonitor)

3500 (1).jpg

دیوار خانه مسکونی در صنعا «یمن» (Reuters)

برترین تصاویر

وقوع سونامی پس از زلزله شیلی بسیاری از کشتی ها را به ساحل آورد (AP)

برترین تصاویر

طرفداران تیم بلژیک در «جام دیویس» مسابقات بین المللی تنیس (Reuters)

برترین تصاویر

تزئین کردن تاکسی های زرد رنگ در هند (Reuters)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۳۸
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم


خبرگزاری مهر_ گروه دین و اندیشه: حوادثی که در حج امسال اتفاق افتاد، باعث شد این بحث که عربستان توان لازم برای اداره و مدیریت حج را ندارد، دوباره قوت بگیرد. مهمترین حادثه حج امسال، سقوط یک جرثقیل بزرگ در مسجدالحرام بود که ۱۰۷ کشته و ۲۳۸ مجروح برجا گذاشت. مروری بر اتفاقات ریز و درشت حج سالهای قبل هم این موضوع را تأیید می کند که باید برای مدیریت حرمین شریفین مکه و مدینه تصمیمی جدی اتخاذ شود. یکی از پیشنهاداتی که در این باره طرح شده است، مدیریت شورایی حرمین شریفین توسط مجمعی از کشورهای اسلامی است که با مروری به وضعیت مدیریت آل سعود در برگزاری مراسم حج، پیشنهادی قابل تأمل به نظر می رسد.

اما بی کفایتی آل سعود تنها در سهل انگاری و اهمیت ندادن به جان حجاج خلاصه نمی شود. در روز جمعه، ۶ ذی الحجه سال ۱۴۰۷ قمری (۹ مرداد ۱۳۶۶ و ۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷)، پس از آن که حجاج ایرانی در طی تظاهرات برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی عربستان بر آنان آتش گشودند. در این تظاهرات ۴۰۲ نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل) شدند.

۱۴۲۶ کشته در سال ۱۹۹۰ میلادی

در سال ۱۹۹۰ بر اثر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران ۱۴۲۶ نفر کشته شدند.

بیشترین حوادث ناگوار در رمی جمرات

رمی جمرات اما شاهد بیشترین حوادث ناگوار برای زائران بوده و عمق ناتوانی آل سعود در اداره این مراسم مذهبی را نشان داده است. در مراسم رمی جمرات سال ۱۹۹۴ ( ۱۴۱۴ قمری) به علت ازدحامی که به هنگام خروجِ حجّاج از منا بر روی پل جمرات روی داد، ۲۷۰ زائر بی گناه جان خود را از دست دادند.

مکه

مقامات عربستان در سالهای بعد مدعی شدند که تغییراتی را برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه انجام داده اند تا چنین حوادثی تکرار نشود، اما چهار سال بعد در سال ۱۹۹۸ بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد که در نتیجه آن ۱۱۸ تن از حجّاج بیت الله الحرام جان باختند. در روز عید قربان سال ۱۴۲۴ ق. (بهمن ۱۳۸۲ و فوریه ۲۰۰۴) نیز حادثه ای مشابه در منطقه رمی جمرات افتاد که به شهادت ۲۴۴ حاجی و مجروح شدن دهها نفر دیگر انجامید.

شهادت ۳۴۵ نفر در سال ۲۰۰۶

در سال ۲۰۰۶ میلادی بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد و بر اثر ازدحام  جمعیت در ورودی شرقی پل رمی جمرات ۳۴۵ نفر کشته و ۲۸۹ نفر زخمی شدند. حاکمیت عربستان که سعی داشت بی کفایتی خود در تکرار این حوادث را انکار کند، علت  اصلی این حادثه را اصرار زائران برای حمل  اسباب و اثاثیه خود به هنگام رمی اعلام  کرد.

آتش سوزی گسترده در مِنا

همچنین در سال ۱۹۹۷ در آتش سوزی گسترده ای که در منا به وقوع پیوست ۳۴۰ حاجی به شهادت رسیده و ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

مکه

فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمه

در سال ۲۰۰۶ نیز در اثر فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمه ۷۶ نفر از زائران که همگی از  حجاج آسیایی بودند، جان خود را از دست دادند. گزارش های رسمی از عربستان سعودی حکایت از آن داشت که ساختمان این هتل در زمان ریزش بیش از ۴۰ سال قدمت داشته و برای اسکان زئران محل مناسبی نبود، این در حالی بود که ریزش هتل زمانی اتفاق افتاد که بیشتر زائران در محل حاضر نبودند، در غیر این صورت تلفات این اتفاق بسیار بیش از این ارقام می شد.

خبر تأسف بار در ابتدای سال ۹۴

در ابتدای سال جاری خبر رسید دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. اگرچه منبع این خبر، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر بود که ساعتی بعد خبر را تکذیب کرد و آن را خبر‌سازی رسانه‌ای عنوان کرد، اما وزارت امور خارجه به طور رسمی خبر را تأیید کرد. البته معاون وزیر امور خارجه به جای تجاوز از واژه «شبه‌تجاوز» استفاده کرد. این دو نوجوان ١٤ و ١٥ ساله، پس از انجام حج عمره و در حال بازگشت به ایران بودند که در فرودگاه جده با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی ایرانیان درباره تعرض به دو ایرانی از سوی پلیس سعودی گفت: متأسفانه این اقدام شبه‌تجاوز برای دو نفر از هموطنان که به عمره مشرف شده بودند پیش آمد. به روایت قشقاوی، در هفته دوم تعطیلات، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، مأموران متخلف مذکور به بهانه مشکوک‌شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشته‌اند و مسئولان امر را از این موضوع مطلع می‌کنند.

مسئولان مربوطه بلافاصله موضوع را به سرکنسولگری جمهوری‌اسلامی‌ ایران در جده اطلاع داده و با حضور کنسول آن سرکنسولگری، مقام‌های ذی‌ربط کاروان و مسئولان فرودگاه جده بررسی‌های میدانی به عمل آمده و پس از شناسایی دو مأمور متخلف، پس از انجام مقدمات قانونی طرف سعودی اقدام به بازداشت آنها می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه تأکید دارد: در روز بعد از این واقعه و در غیاب سفیر عربستان‌ سعودی در تهران، کاردار و کنسول آن کشور توسط مدیرکل کنسولی به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این عمل شنیع و غیرانسانی که باعث جریحه‌دارشدن افکارعمومی کشورمان شده را به وی ارائه کرد. طرف سعودی ضمن ابراز تأسف شدید از این اتفاق رذیلانه قول داد موضوع را در بالاترین سطح توسط مقامات کشورش مورد پیگیری قرار داده و با افراد خاطی به‌شدت برخورد شود.

قشقاوی طی اظهار نظری افزود: با توجه به این رفتار غیرانسانی و ضددینی، منتظر برخورد دولت سعودی با این افراد و اعمال اشد مجازات در مورد آنها هستیم. نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جده تا حصول نتیجه مشخص پیگیر ماجرا خواهند بود و متعاقباً نتایج آن در اختیار خانواده‌ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

موضع گیری علما و مسئولان

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه حادثه جده نباید رسانه‌ای می‌شد گفت: مایل نبودم این حادثه رسانه‌ای شود اما حال که رسانه‌ای شده است باید در مورد آن صحبت کنم و سئوالی که از مسئولان دارم این است آیا عمره که واجب نیست را باید برویم و زیر بار هر خفتی برویم؟

سفر آیت الله العظمی مکارم شیرازی به شیراز

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه از مسئولان دولتی خود نیز می‌پرسم آیا نیاز است که به حج مستحب برویم، گفت: آیا لازم است که هر توهینی را بشنویم تا به یک امر مستحب عمل کنیم؟ حادثه جده حادثه‌ای نیست که بشود از آن به راحتی گذشت، در برنامه‌هایی که می‌دانیم مایه عزت نیست باید از آن عبور کرد و باید از حق دفاع کنیم تا عزت‌مند شویم.

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز با اشاره به تجاوز ۲مأمور فرودگاه جده به ۲ نوجوان ایرانی بیان داشت: مردم مسلمان باید تعقیب کنند که چه پیش آمده است، ما در اوج قدرت هستیم و نباید در این زمینه سکوت کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی، ۲۵ فروردین ماه امسال در سلسله جلسات درس تفسیر خود نیز گفت: در سالی که حادثه تلخ به شهادت رسیدن بسیاری از زائران حرمین بود، یک عده مقالاتی نوشتند و بررسی کردند که حرمین باید در اختیار چه کسی باشد. برابر آنچه در آیه ۳۴ سوره انفال آمده است «وَمَا کَانُوا أَوْلِیَاءَهُ إِنْ أَوْلِیَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ» متولی حرمین شرفین باید مردان باتقوا باشد نه آل سعود چرا که این‌ها همان کسانی بودند که اجدادشان کعبه را به بتخانه و شرابخانه تبدیل کردند، با یک مشک یا دو مشک در قمارخانه‌های مکه حق تولید و کلید‌داری کعبه را معامله کردند. در حال حاضر هم مسلمانان باید جهاد اکبر کنند و به فکر باشند که حرمین را از اسارت و غارت آل‌سعود نجات بدهند.

آیت الله جوادی آملی

وی افزود: اگر چنانچه فکر یک ملت، عقیده، اندیشه، تعقل و درک یک ملت به اسارت برود وضعش همین وضع آل سعود است. جهان اسلام باید بازگشتی کند که دین آزاد شود، روایات و عقل آزاد شود، حرمین که اکنون در اسارت آل‌سعود است باید از این اسارت در بیاید.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با اشاره به «خبر تأسف بار تعرض مأموران سعودی به دو زائر نوجوان ایرانی» تأکید کرد: ما نمی توانیم از امنیت شهروندان خود عبور کنیم و از وزارت امور خارجه قاطعانه می خواهیم با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری کند.

وی با محکوم کردن این اقدام و اعلام اینکه «خاطیان باید به اشد مجازات برسند» گفت: تعرض به دو زائر در کشوری که مسئولانش خود را خادم حرمین شریفین می دانند، به هیچ وجه قابل قبول نیست و خاطیان باید به اشد مجازات برسند تا دیگر شاهد چنین جرایمی نباشیم.

آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد با اشاره به حادثه تلخ تعرض مأموران فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی گفت: نمی‌توان این حرکت جانور صفتانه را تنها یک فساد اخلاقی دانست، این کار یک حرکت سیاسی بود تا اهانتی صریح به ایران و ایرانی انجام دهند.

امام جمعه مشهد به لزوم برخورد قاطع‌ تر در صورت رسیدگی نکردن دولت عربستان به این موضوع تأکید و بیان کرد: اگر دولت عربستان حکم چنین عملی که در آن کشور اعدام است را اجرا کند، تا اندازه‌ ای مسئله جبران می شود اما اگر بخواهند آن را به‌گونه‌ ای دیگر حل و فصل یا لاپوشانی کنند، نباید همچون گذشته برخورد کرد. تعطیلی حج یک حرکت فقهی و بر عهده مراجع و در درجه اول مقام معظم رهبری است و نمی‌توانیم به‌ یکباره بگوییم حج عمره تعطیل است.

برخی از کارشناسان از آن جهت که حج عمره را هم از جهت تبلیغ و هم از حیث بهبود چهره شیعیان در جهان اسلام مفید می دانند و معتقدند حج عمره می تواند در عمق بخشی به باورهای دینی تأثیرات بسیار داشته باشد و همچنین می تواند شرایط تبلیغ را برای باورهای شیعه و عموم مسلمین فراهم کند و حضور شیعیان در عمره و حج به بسیاری از سوء تفاهمها نسبت به شیعیان در میان اهل سنت خاتمه می بخشد، نسبت به تعطیلی حج عمره واکنش نشان دادند.

همچنین ۱۸ نماینده مجلس در نامه ای به رئیس جمهور خواستار برخورد و مجازات عاملان تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عربستان شدند.

سقوط مرگبار جرثقیل

در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵)، سقوط یک دستگاه جرثقیل در محوطه مسجدالحرام ، باعث کشته شدن ۱۰۷ نفر و مجروح شدن ۲۳۸ نفر شد. باد شدید و طوفان عامل سقوط جرثقیل عنوان شد. اکثر جان‌باختگان از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران بوده اند.

مکه

در میان زخمی‌شدگان این حادثه نام ۱۵ زائر ایرانی هم دیده می‌شود و یازده ایرانی نیز جز کشته شدگان هستند. مقامات سعودی علت سقوط را بارندگی و طوفان عنوان کردند ولی یک پایگاه خبری سعودی علت سقوط را عدم رعایت استانداردها در محکم‌کاری پایه‌های جرثقیل عنوان کرد. شرکت پیمانکاری جرثقیل که نام آن بن لادن بوده است، در پی وقوع این حادثه ممنوع‌الفعالیت شد.

رسانه‌های عربستان اعلام کرده‌اند این جرثقیل که در طرح توسعه مسجد الحرام مشغول به کار بود، به دلیل بدی آب و هوا سقوط کرده است، اما مقامات سعودی اعلام دلیل اصلی سقوط جرثقیل را به آینده موکول کرده اند. پس از طوفان و این حادثه باران شدیدی هم در مکه بارید که همین موجب بهم ریختگی بیشتر در زمان حادثه و حواشی پس از آن شد. بارش شدید باران موجب جاری شدن سیل در خیابان‌های مکه شد. شدت بارش باران که با وزش شدید طوفان همراه بود، شکسته شدن چند درخت در خیابان‌های مکه را در پی داشت. این مسئله نشان دهنده میزان جهل و ناآگاهی مسئولان سعودی است و اگر یک مهندس ساده در محل حضور داشت متوجه می‌شد که این جرثقیل باید تثبیت شود.

مکه

سقوط پنکه در سعی صفا و مروه

مکه

سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌ احمر با اشاره به سقوط پنکه سقفی در صفا و مروه گفت: بر اثر ازدحامی که بعد از سقوط پنکه به وجود آمده بود ۴ نفر از زائران ایرانی از ناحیه دست دچار جراحت‌های سطحی شدند. این افراد به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و حالشان خوب است.

آتش‌سوزی در هتل حجاج در مکه

مکه

هتل حجاج یکی از کشورهای آسیایی در منطقه «باب‌العزیزیه» مکه، ۲۶ شهریورماه، دچار آتش‌‌سوزی شد. بر اساس این گزارش، این حجاج از یکی از کشورهای آسیایی بودند. این آتش‌سوزی از یکی از اتاق‌های این هتل ۱۱ طبقه آغاز شد و چند حاجی نیز در جریان این حادثه دچار جراحت شدند.

ناتوانی آل سعود و بحران امنیت حجاج

در طول سالهای گذشته حوادث دردناکی از جمله آتش‌سوزی چادرهای حجاج در منا، ریزش تونل‌ها و پل‌ها و اخیراً سقوط دکل بالابر در کنار کعبه ثابت کرد که رژیم آل سعود و حکومت این کشور از توانایی لازم برای اداره حرمین شریفین برخوردار نیست. هر چند که این حادثه به ظاهر بر اثر بروز تند باد و طوفان صورت گرفته، اما برخی گزارشها نشان می‌دهد که بی‌توجهی مقامهای مسؤول و حکومتی به خطرات موجود در نتیجه درگیر بودن با مسایل حاشیه‌ای و اختلافات حکومتی و سیاسی درونی هیأت حاکمه موجب بروز این حادثه و تلفات سنگین آن شده است.

اختلاف میان فرزندان ملک عبدا... پادشاه سابق و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه فعلی عربستان و جنگ قدرت میان دو قبیله السدیری و الشمری موجب شده تا بسیاری از مسایل مهم و حکومتی در عربستان معطل و در گرو جنگ شاهزادگان سعودی باقی بماند. بی کفایتی آل سعود در مدیریت باعث شده است طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۷ هزار حاجی و زائر در حوادث مختلفی که می‌شد از وقوع آنها جلوگیری کرد، جان خود را از دست دهند.

کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶

اما امروز سالگرد کشتار حجاج شرکت کننده در مراسم برائت از مشرکین در سال ۱۳۶۶ ازست این فاجعه از  فجایعی است که لکه ننگ آن توسط رژیم آل سعود بر صفحه تاریخ نقش بست. طی این واقعه که در روز جمعه، ۶ ذی الحجه سال ۱۴۰۷ قمری، رخ داد، آمار ۴۰۲ نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل) برجای ماند. پس از این واقعه، حکومت عربستان سعودی سفارتخانه خود را در تهران تعطیل و روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

آیت الله حائری شیرازی درباره انگیزه این اقدام آل سعود به خبرنگار مهر گفت: «اسلام می گوید اول کفر به طاغوت بعد ایمان به الله. حضرت امام(ره) کفر به طاغوت را که فراموش شده بود دوباره احیا کرد و کفر به طاغوتی را که در رمی جمرات خلاصه می شد به عنوان برائت از مشرکین طرح نمود و گفت شما که رمی جمره می کنید باید طاغوت زمان تان را رمی کنید و روح و حقیقت حج توحیدی برائت از طاغوت زمان یعنی امریکاست.»

وی در این باره افزود: «تکفیری ها گفتند اینها بدعت است و شما تازه آن را در اسلام وارد کردید. وقتی حاجیان ایرانی برائت از مشرکین در روز عید قربان را انجام می دادند، آنها هم به عنوان اینکه این اسلام، اسلام سنتی نیست و این اسلام را ایران خلق کرده است و بدعت در اسلام است، با این ها برخورد کردند. سنگباران و تیرباران کردند. عده زیادی هم کشته شدند، بعد امام جماعت حجاج وقتی می خواست نماز جماعت بخواند در یکی از نمازها این سوره را خواند «أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ*وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ* تَرْمِیهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّیلٍ*فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَّأْکُولٍ» که این شرطه ها شدند ابابیل، این سنگ هایی که زدند بر سر حاجیان این هم شد سجیل و این مسلمان هایی که آمدند برائت از مشرکین کردند، شدند قشون ابرهه و اصحاب الفیل!»

بر طبق گفته شاهدان عینی ماجرا و طبق اسناد، راهپیمایان با شعار الله اکبر، لا اله الا الله و مرگ بر امریکا برای ادای نماز مغرب روانه حرم شدند. پس از طی مسافتی در حالی که پیشاپیش عظیم راهپیمایان زنان و گروهی جانبازان در حرکت بودند، ناگهان ستون هایی از حکومت آل سعود هویدا می شوند که لحظه ای بعد به طرف صفوف حمله کرده و با باتوم بر سر و صورت زائران بی گناه می کوبند. این گروه از یک سو و گروه دیگری نیز از بالای پله ها و ساختمان ها سنگ و آجر و آهن و شیشه و بلوک سیمانی که از چند روز قبل گذاشته شده بود بر سر و روی مردم می ریختند.

پس از آن شلیک گازهای سمی و خفه کننده آغاز شد و به دنبال آن رگبار گلوله ها به قصد کشتن راهپیمایان به سوی آنها سرازیر گردید و پیکرهای پاک آسمانی که جرمشان اعلام برائت و بیزاری از آمریکا و اسرائیل و ایادی نا پاک آنها بود در خاک و خون غلتیدند.

حج خونین

کشتار حجاج مظلوم ایرانی به دست حکام آل سعود در مکان و زمانی انجام شد که خون ریختن در آن حرام است و این حرمت تا جایی اهمیت دارد که حتی اعراب جاهلی هم احترام این مکان و زمان را نگه می داشتند، اما این حرمت توسط عوامل سعودی شکسته شد. در این فاجعه حتی به زنان و جانبازان هم رحم نکردند، به طوری که نیمی از کشته شدگان زنان بودند. نکته دردناک آنجاست که بسیاری از آمار شهدا مربوط به روزهای پس از حادثه است که مأموران سعودی اجازه مداوای مجروحین حادثه را در بیمارستان ها ندادند و برخی از مجروحین که جراحات حاد داشتند، پس از تحمل رنج و درد بسیار و در حالی که امکان مداوای آنها بود، به شهادت رسیدند.

آن روزها نایف بن عبدالعزیز که بر کرسی وزرات کشور آل سعود تکیه زده بود، در بیانیه ای رسمی که وزارت کشور سعودی در هشتم ذیحجه منتشر کرد، با دروغ پراکنی به حجاج شرکت کننده در برائت از مشرکین اتهامِ اخلال در مراسم حج بست و اعلام کرد که حجاج با چوب و سنگ و چاقو به طرف مسجدالحرام هجوم آوردند و مأموران برای جلوگیری از هرج و مرج وارد شدند و نیز در این گزارش با ادعای عدم تیراندازی به زوار حرم آمده است که حجاج با مأموران امنیتی درگیر شدند و تعدادی از حجاج زیر دست و پا ماندند و له شدند. دولت سعودی از پذیرش هیأت تحقیق اعزامی دولت جمهوری اسلامی ایران جلوگیری نمود و تا مدتها از تحویل اجساد حجاج ایرانی و انتقال مجروحان نیز خودداری می‌کرد.

در حالی که مناسک حج و حضور جمعیت چشمگیر مسلمانان از اقصا نقاط عالم اسلام می تواند بستری برای اتحاد و عظمت امت اسلام باشد و قدرت جهان اسلام را به رخ طاغوت های زمان بکشد، رژیم دست نشانده سعودی که خود را موظف به مبارزه با اسلام انقلابی و کفرستیز می داند و جنایاتش علیه مردم یمن شاهدی زنده بر این مدعاست، حتی از برگزاری مناسک حج به شکل سنتی و مورد قبول این رژیم نیز عاجز است و امروز بیش از پیش عدم شأنیت این رژیم برای کلیدداری خانه خدا بر همگان روشن شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۳۰
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

خبرگزاری فارس: برجام زمینه نفوذ دارد/ساختار تحریم‌ها باقی مانده/هدف آمریکا تضعیف و تغییر ایران است

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، سید صادق خرازی و حسین شریعتمداری با حضور در برنامه «نگاه‌یک» شبکه اول سیما درباره تلاش غرب برای نفوذ سیاسی و اقتصادی در کشور با محوریت سخنان مقام معظم رهبری به گفت‌وگو نشستند.

برپایه این خبر حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد احتمال نفوذ غرب در ایران پس از توافق هسته‌ای گفت: من فکر می‌کنم باید جغرافیای خود را بدانیم و نقشه راهی از دشمن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که ما نظامی داریم که بر اسلام ظلم‌ستیز تکیه دارد و در مقابل قدرت سلطه را داریم که تقابلی ماهوی بین این دو وجود دارد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: طبیعی است نظام سلطه براندازی ما را به عنوان هدف استراتژیک خود دنبال کند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در 2 ماه اخیر درباره خطر نفوذ دشمن اظهار داشت: نفوذ در حقیقت ورود پنهان برای تخریب است که دو نوع دارد؛ در نوع اول نفوذ برای عملیات تروریستی است که در این مدل عامل نفوذی تا رسیدن به هدف خود هیچ نشانه‌ای بروز نمی‌دهد که برای مقابله با این نوع نفوذ مراکزی مانند سپاه، وزارت اطلاعات و... وجود دارد.

شریعتمداری افزود: نوع دوم نفوذ، نفوذی است که برای تغییر ساختار صورت می‌گیرد که اهمیت بیشتری دارد؛ در این نوع نیروی نفوذی پنهان نبوده و دارای ویژگی‌هایی است و نیروی نفوذی در این مدل کم‌کم خود را به هدف نزدیک می‌کند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر شیوه ورود و نفوذ برخی روحانی‌نماها در میان جوامع اسلامی گفت: نوع اصلی نفوذ همین نوع است که در این حالت فردی که کانال نفوذ است خیلی پنهان نمانده و با بصیرت قابل کشف است و من فکر می‌کنم که رهبر انقلاب و امام (ره) روی همین مسئله حرف دارند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه گفته می‌شود برخی اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی دارای مصرف داخلی است، تصریح کرد: این در قدم اول یک نظر است که آیا اظهاراتی که طرف مقابل مطرح می‌کند صرفاً‌ برای مصرف داخلی است یا جایگاهی دارد که برای فهمیدن این مسئله باید به برجام مراجعه کرد.

شریعتمداری با تأکید بر اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی و اقتدار داخلی آن تصریح کرد:‌این اقتدار ما توانست اقتدار حریف را به چالش بکشد و من نیز معتقدم که این اقتدار ما را به برجام می‌رساند اما این برجام در پی حذف و تضعیف اقتدار ما است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه در نقاط مختلف برجام زمینه‌های برای تضعیف اقتدار ما وجود دارد، اضافه کرد: آقای خرازی می‌گوید دیدگاه‌های متفاوتی در آمریکا درباره برجام وجود دارد که من نیز آن را تأیید می‌کنم ولی وقتی بحث مشترک کنگره و دولتمردان آمریکا را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که همگی یک حرف دارند و آن تضعیف اقتدار ایران است البته گاهی دعوای آنها واقعی است ولی هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند.

شریعتمداری اظهار داشت: وقتی آقای کری و خانم شرمن در کنگره حاضر می‌شوند توضیحی که به جمهوریخواهان می‌دهند این است که ما به دنبال همان چیزی هستیم که شما آن را دنبال می‌کنید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با تأکید براینکه برجام زمینه‌ای برای کاهش اقتدار ما است، گفت: وقتی اوباما می‌گوید اطمینان داشته باشید که بعد از 10 سال در نظام ایران تغییراتی رخ خواهد داد باید به آن حساس بود.

وی با بیان اینکه من نیز وجود جناحی که موافق با توافق هسته‌ای ایران است وجود دارد را قبول دارم، اظهار داشت: اما سیاست‌گران اصلی با ما درگیری ماهوی دارند و این جناح که آقای خرازی از آن اسم برد تأثیرگذار نیست.

شریعتمداری ادامه داد: ما در نظام خود بر اسلام ناب تکیه داریم و اسلامی که ظلم‌ستیز نباشد اسلام نیست و اسلامی که در برابر فقر محرومین و شکم‌بارگی سلطه‌گران سکوت کرده و آن را تحمل کند اسلام ناب نیست.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: مادامی که این اسلام را در حاکمیت دارید که نمی‌خواهد ظلم بپذیرد نظام سلطه نیز در مقابل شما است؛ اینکه برخی می‌گویند چون ما برخورد تند با آمریکا کردیم وضعیت به اینجا رسید ساده‌اندیشانه است.

وی اظهار داشت: فقط 2 حالت وجود دارد که این منازعه تمام شود؛ اول اینکه ما در حاکمیت از نسخه اسلام ناب دست بکشیم و یا به قول امام راحل آمریکا از خر شیطان پایین بیاید.

شریعتمداری ادامه داد: اینکه می‌گویم برجام زمینه‌های نفوذ دارد به دلیل این است که این سند اساساً برای تضعیف قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی تدارک و تدوین شده اما در ضمن آن نیز زمینه‌های نفوذ تعریف شده است.

وی افزود: اینکه چه کسی گفت تحریم‌ها کاغذپاره‌ است را کاری نداریم ولی اولین کسی که تحریم‌ها را کاغذپاره خواند حضرت امام بود و آن هم در زمانی که علیه ما قطعنامه‌های متعددی را تصویب می‌کردند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به سابقه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران گفت: چندین قطعنامه پیش از قطعنامه 2231 علیه ما تصویب شد اما سؤال این است که آیا قطعنامه‌های قبلی علیه ما قانونی بود و آیا قطعنامه غیرقانونی قابل اجرا است که پاسخ این است که خیر؛ و حالا باید گفت که آیا قطعنامه غیرقانونی و غیرقابل اجرا چیزی جز کاغذپاره است.

شریعتمداری اضافه کرد:‌ باید گفت که در قطعنامه 2231 قطعنامه‌های قبلی لغو نشده بلکه در قطعنامه جدیدی تجمیع شده است؛ در ماده 37 برجام و بند 11 و 12 قطعنامه 2231 بحث مکانیزم ماشه وجود دارد و آنها هر لحظه که بخواهند به شکل راحتی می‌توانند تحریم‌ها را برگردانند.

وی با بیان اینکه قطعنامه 2231 مشکلاتی دارد که قطعنامه‌های قبلی نداشت، افزود: قطعنامه 1929 اواخر خرداد 89 تصویب شد و برخی از نظریه‌پردازان آمریکایی گفتند که این قطعنامه برای حمایت از فتنه‌گران است؛ در آن زمان خبرنگاری از خانم کلینتون پرسید که این قطعنامه مردم ایران را مورد هدف قرار می‌دهد و خانم کلینتون پاسخ داد که بالاخره مردم باید به حرکت دربیایند.

شریعتمداری با طرح این سؤال که باید پرسید چه کسانی برای افزایش تحریم‌ها از داخل به دشمن توصیه می‌کردند، اظهار داشت:‌ اخیراً آقای لدین نامه‌ای را فاش کرد که یکسری مدعیان اصلاحات نامه‌ای را به اوباما نوشته بودند؛ به آقای خرازی توصیه می‌کنم که نوار مکالمه یکی از متهمین فتنه را که به طرف مقابل توصیه می‌کند که با ارتباط‌گیری با وزارت خزانه‌داری آمریکا راهی برای بیشتر کردن تحریم‌ها پیدا کنند، گوش کنند.

وی ادامه داد: برخلاف گفته آقای خرازی من معتقدم که ساختار تحریم‌ها باقی مانده و به هم نخورده بلکه برخی از تحریم‌ها برداشته می‌شود ولی یکی از آنها مکانیزم ماشه است که همیشه باقی می‌ماند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه غرب در تهیه برجام زرنگی کرده است، افزود: به مجرد اینکه یکی از اعضا اعتراض کند نزدیک به 60 روز طول می‌کشد و درخواست او به شورای امنیت رفته و مراحل خود را طی می‌کند.

شریعتمداری در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توانیم جلوی این مسئله را بگیریم، گفت: ماجرا این است که توافق وین به عنوان یک معاهده دوجانبه تعریف شده که یک طرف ایران و یک طرف 1+5 به همراه اروپا است و مطابق کنوانسیون 1969 وین معاهده دوجانبه قابلیت تفحص ندارد و شما یا باید بگوید همه آن را قبول دارید یا اینکه همه آن را قبول نکنید؛ یعنی در اینجا دست ما را بسته‌اند.

وی ادامه داد: ما اگر شکایتی داشته باشیم باید آن را به یک کمسیون مشترک ببریم که در آن کمیسیون ۸ عضو از جمله ایران، کشورهای ۱+۵ و اتحادیه اروپا هستند؛ یعنی کاملاً راه ما را بسته‌اند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه مشکلات برجام فقط روزنه‌‌های نفوذ آن نیست، اظهار داشت: سؤال این است که آیا می‌توانیم اعتراض کنیم و جواب این است که بله ولی وقتی این حق را نداریم نمی‌توانیم این کار را بکنیم و من معتقدم که کنگره آمریکا باید احمق باشد که این توافق را رد کند.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به ارتباط فتنه با مسئله نفوذ گفت: درباره این موضوع مستنداتی وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت؛ ما می‌توانیم بگوییم که انفجار بمب هسته‌ای در ناکازاکی و هیروشیماخلاف قانون و جنایت بود و بگوییم که رد شدن از چراغ قرمز نیز خلاف قانون است ولی قطعاً این جنایت نیست.

وی ادامه داد: فتنه خط قرمز است و کسانی در فتنه دست به وطن فروشی زدند تا جایی که نتانیاهو گفت که آنها سرمایه‌های ما هستند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به اظهارات خرازی در رد عملکرد دولت‌های نهم و دهم گفت: دولت نهم و دهم خدماتی داشت و در نقطه‌ای انحراف پیدا کرد و من معتقدم انحراف دولت‌ قبل دقیقاً از همان‌جایی شروع شد که فلش حرکت خود را به سمت مسیر حرکت اصلاح‌طلبان برد؛ سؤال این است که اصلاح‌طلبان با دولت قبل در زمینه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی چه تفاوتی داشتند.

شریعتمداری در بخش دیگری از اظهارات خود درباره موضوع انقلابی‌گری در جامعه ایران اظهار داشت: یکی از جامعه‌شناسان معروف که زیاد هم به انقلاب اسلامی خوب نیست این مطلب را می‌گوید که من تجربیاتم این است که تمامی دکترین‌های حکومتی در گذر زمان از بین رفته‌اند جز تفکر امام خمینی.

وی اضافه کرد: مردم ما با مردم دوران مشروطه فرق دارند و امام می‌فرماید که من با جرأت می‌گویم که مردم ما از مردم صدر اسلام برترند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به نقش خواص در جامعه گفت: فرق خواص این دوره و خواص صدر اسلام این است که در صدر اسلام تعداد خواص آلوده به نسبت جمعیت بیشتر بود ولی هم‌اکنون این مسئله بسیار کم است و در آن دوره اگر یکی از خواص می‌لغزید جماعت زیادی را به همراه خود منحرف می‌کرد اما هم‌اکنون نگاه مردم به دهان خواص نیست و اگر یک خواصی بلغزد خودش سقوط می‌کند.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به اظهارات خرازی مبنی بر عدم تفسیر به رأی بیانات رهبر انقلاب تصریح کرد: من این مسئله را قبول دارم ولی زمانی است که شما به نظرات صریح رهبر انقلاب استناد می‌کنید که این کار درست است.

وی با بیان اینکه راههای نفوذ زیاد است اما به این معنا نیست که همه اجرا شده است، اظهار داشت: اصلی‌ترین خط نفوذ به دو نقطه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است؛ مرکز تصمیم‌سازی جایی است که مشاوران تصمیم را تولید می‌کنند و مرکز تصمیم‌گیری مرکز اجرایی کردن آن است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه دشمن می‌تواند عوامل خود را در مراکز مشابه نفوذ دهد، افزود: همین آلان یک فرد در کانون‌های تصمیم‌ساز حضور دارد که به صراحت می‌گوید ما با جامعه‌ای طرف هستیم که به اسلام اعتقاد دارد پس بنابراین برای حضور در مراکز تأثیرگذار نباید هویت واقعی خود را افشا کنیم.

شریعتمداری اضافه کرد: فرد دیگری نیز وجود دارد که در فتنه حضور داشته و به پاریس رفته است و در آنجا بدترین توهین‌ها را به امام و انقلاب می‌کند ولی بعد از مدتی برمی‌گردد و با برخی مسئولین عکس یادگاری می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ عطاءالله مهاجرانی، آقای رمضان‌پور معاون فرهنگی وزارت ارشاد در زمان آقای مسجد جامعی از جمله همین افراد هستند؛ اینها هم‌اکنون فراری‌اند و زمانی که در اینجا مسئول بوده‌اند کارهایی را می‌کرده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان درباره راههای شناخت افراد نفوذی دشمن گفت: رهبر انقلاب می‌فرمایند دشمن نظرات خود را به دهها زبان بیان می‌کند و شما باید ببینید خط دشمن را چه کسی دنبال می‌کند.

شریعتمداری افزود: یکی از راههای نفوذ رسانه‌ها هستند که معمولاً ستاد پشتیبانی نفوذند و یک راه دیگر نیز زدن خاک‌ریزها است که یک نمونه زدن شورای نگهبان، سپاه، بسیج و نیروهای انقلابی است و همچنین افراطی خطاب کردن نیروهای انقلابی در همین راستا تعریف می‌شود.

وی تصریح کرد: شما باید ببینید که در همه نقاط سرنوشت‌ساز و حساس همین نیروهای انقلابی کف خیابان وارد شده‌اند وگرنه بقیه افراد که تابستان به هاوایی رفته و زمستان برای اسکی به سوئیس می‌روند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: به آن مسئول که این حرف را می‌زند و نیروهای انقلابی را افراطی خطاب می‌کند باید گفت که اگر این نیروهای انقلابی نبودند دشمنان شماها را خورده بودند.

شریعتمداری ادامه داد: اوایل انقلاب برخی پرچمی را بلند کرده بودند به عنوان مبارزه با ارتجاع و زمانی که از آنها می‌پرسیدیم ارتجاع چیست می‌فهمیدم که منظور آنها اسلام است و نماد مرتجع را نیز آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی آن زمان معرفی می‌کردند.

وی در واکنش به مقایسه صورت گرفته از سوی خرازی درباره کشور ژاپن و پیشرفت‌های صورت گرفته در آن گفت: ژاپن پیشرفت خود را مدیون کار و تلاش خود است نه رابطه با آمریکا؛ آمریکایی‌ها دست از سر همین ژاپن هم برنداشته‌اند و همین دیروز در مجلس خود تصویب کردند که ژاپن حق دخالت نظامی خارجی را دارد یعنی ژاپن می‌تواند حافظ منافع آمریکا در دریای چین باشد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان یکی دیگر از راههای نفوذ دشمن را شکار میانجی خواند و افزود: میانجی باید دو ویژگی داشته باشد یکی آنکه در دوره‌ای مسئول باشد تا بتواند با مردم ارتباط بگیرد.

شریعتمداری اظهار داشت: فرد وقتی با خط اصلی نظام فاصله گرفت دشمن او را شکار می‌کند و میانجی کم‌کم حرف‌های ضدنظام می‌زند؛ زمانی که شما خط دشمن و نقشه راه خود را داشته باشید می‌توانید این فاصله‌ها را ببینید.

وی گفت: یکی از رههای دیگر نفوذ فرزندان مسئولان هستند و افرادی نظیر آیت‌الله مرحوم مشکینی، آیت‌الله مرحوم خزعلی و مرحوم محمدی گیلانی در این موقعیت قرار داشتند و می‌بینید که وقتی دشمن از شکار آنها ناامید شد فرزندان آنها را شکار کردند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به اظهارات خرازی درباره رئوس فتنه گفت: من هم قبول دارم که رهبران فتنه مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل بودند که در خارج هستند ولی آنها عواملی نیز در داخل دارند.

شریعتمداری افزود: امام می‌فرمایند ملاک حال فعلی افراد است؛ در اینجا یک روایت تاریخی وجود دارد؛ زمانی که هانی را به داخل دارالخلافه بردند قوم او دارالخلافه را محاصره کردند ولی پس از مدتی از او دست کشیدند چون شخصی به نام شریح قاضی شهادت داد که هانی در آسایش است و حرف او قبول شد چون تابلوی بالای سر او قرار داشت که وی را قاضی حضرت علی (ع) معرفی می‌کرد ولی مردم متوجه نشدند که او دیگر قاضی علی (ع) و یا نخست‌وزیر امام نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۲۶
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

خبرگزاری فارس: صالحی ارائه اسناد محرمانه به کمیسیون برجام را پذیرفت/ حضور آمانو با 5 همراه در کمیسیون/ما گزارش می دهیم مجلس تصمیم می گیرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی «برجام» مجلس شورای اسلامی امشب(شنبه) 28 شهریورماه در برنامه «متن و حاشیه» شبکه سوم سیما، درباره اینکه چرا در زمان تعطیلات مجلس فرصت بررسی «برجام» متوقف نشد، گفت: کار اصلی را در این زمینه کمیسیون ویژه برعهده داشت.

وی با اشاره به دغدغه‌هایی مبنی بر اینکه شاید این کمیسیون کار اصلی درباره بررسی «برجام» را انجام ندهد، اظهار داشت: اکنون 21 روز است هیأت رئیسه کمیسیون «برجام» انتخاب شده است و روزها بعضاً تا 11 ساعت نیز به بررسی آن پرداخته است.

زاکانی حضور امروز خود در صدا و سیما را دومین حضور به‌عنوان رئیس کمیسیون ویژه بررسی «برجام» خواند و با یادآوری حاشیه‌ساز بودن حضور قبلی، گفت: من اگر می‌خواستم درگیر حاشیه‌ها بشوم، قطعاً نمی‌توانستم در این حد در اداره کمیسیون عمل کنم.

وی اضافه کرد: من در طول مسیر به‌دست‌اندرکاران برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفتم من به برنامه نیایم، علاوه بر اینکه نکات دیگری هم وجود داشت که ما را وارد حوزه قضاوت می‌کرد که خلاف خواسته ما بود.

رئیس کمیسیون ویژه «برجام» با تأکید بر اینکه با ورود به کمیسیون صلاحیت و همه آنچه قبلاً به‌عنوان داوری درمورد «برجام» داشتم، پشت در گذاشتم، گفت: میدانی باز شده است که باید حسن و قبح آن دربیاید.

وی تصریح کرد: حال و هوای این روزهای کمیسیون «برجام» بسیار خوب است، زیرا با جدیت و فراست «برجام» را بررسی می‌کند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بررسی متن برجام در شورای عالی امنیت ملی، گفت: این شورا مبتنی بر اصل 176 قانون اساسی وظایفی دارد که مبتنی بر آن می‌تواند بخشی از این متن را بررسی کند، الا اینکه تدبیر رهبر انقلاب این باشد که شورای عالی امنیت ملی، متولی این کار شود که در این‌صورت تمام کار و بررسی تمام این متن تحت نظر این شورا قرار می‌گیرد.

وی افزود: تدبیر رهبر معظم انقلاب این بود که این متن را مجاری قانونی بررسی کنند و تأکید داشتند که این متن با دقت مورد رسیدگی قرار بگیرد تا مسئولانی که آن را بررسی کرده‌اند، به مردم گزارش دهند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس تصریح کرد: بررسی برجام وظیفه ذاتی مجلس است، درحالی که این متن را یک معاهده در نظر بگیریم، براساس اصل 77 و 125 قانون اساسی،‌همچنین اگر این متن را یک صلح دعوی در نظر بگیریم، براساس اصل 139 قانون اساسی وظیفه مجلس است که آن را بررسی کند.

زاکانی با بیان اینکه در طول این 21 روز مسیری که کمیسیون در بررسی برجام داشته، مسیر کاملاً منطقی و کارشناسی بوده و درگیر حاشیه‌ها نشده است، در رابطه با تشکیل این کمیسیون ویژه گفت: براساس ماده 44 آیین‌نامه داخلی مجلس اگر این اجازه داده می‌شود که موضوع مهمی در کشور مطرح شود، برای بررسی آن یک کمیسیون خاص تشکیل شود که پیرامون آن موضوع گزارش تهیه کنند.

وی افزود: در همین ارتباط نیز اگر طرح یا لایحه‌ای هم پیرامون این موضوع مهم وجود داشته باشد،‌هیأت رئیسه مجلس آن را به این کمیسیون ویژه یا خاص ارسال می‌کند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های این کمیسیون با سایر کمیسیون‌های عادی در مجلس حضور متخصصین در حوزه های مختلف در رابطه با آن موضوع خاص است که از اعضای کمیسیون برجام هم افراد متخصص در حوزه حقوقی‌، هسته‌ای و... حضور دارند.

زاکانی با بیان اینکه کمیسیون ویژه برجام از ابتدای تشکیل هیأت رئیسه نسبت به کاستی‌ها و بدنه کارشناسی، خود را به بطن دانشگاه‌ها وصل کرد، افزود: در روز جاری هم اعضای کمیسیون برای بررسی ابعاد حقوقی متن برجام نشست مشترکی با 12 حقوقدان برجسته کشور داشتند.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته شده تعداد منتقدین نسبت به موافقان در این کمیسیون بیش‌تر است، گفت: باید ببینیم تعریف ما از انتقاد و منتقد چیست؟ به نظر من تعداد طیف منتقد در این کمیسیون زیاد نیست، و یک تناسبی بین تعداد موافقان و منتقدان برقرار است و نمایندگان مجلس نیز با توجه به شناخت کافی نسبت به حضور این افراد در کمیسیون رأی دادند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس خاطرنشان کرد: تاکنون در کمیسیون ویژه برجام منطق حاکم بوده است.

زاکانی درباره حواشی کمیسیون گفت: داخل کمیسیون اتفاقاتی می‌افتد که در بیرون کسانی که آن را نگاه می‌کنند با تفاسیرشان القائاتی می‌کنند، هم ما باید داخل کمیسیون رعایت می‌کردیم که بعضی مواقع زمینه برای این تفاسیر فراهم می‌شد و هم خواهش‌مان این بود که در بیرون دیگران حاشیه سازی نکنند که ما نمی‌توانستیم با بیرون طرف شویم.

وی با تأکید بر اینکه ما به‌عنوان کمیسیون برجام با دولت نه دو تیم، بلکه یک تیم هستیم، تصریح کرد: ما در هیأت رئیسه و صحن کمیسیون بحث کردیم که باید از تیم مذاکره‌کننده دعوت به عمل آوریم و ابتدائا از آقای ظریف دعوت کردیم که ایشان به آفریقا سفر کرده بودند، لذا آقای عراقچی آمدند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی گفت: حرف ما این بود که باید سخنان تیم مذاکره‌کننده را بشنویم، اما از آقای جلیلی و دوستان همراه‌شان به دو دلیل دعوت کردیم، اول اینکه آن‌ها 6 سال مسئولیت مذاکرات را برعهده داشتند، همان طور که درخواست داشتیم با دکتر لاریجانی هم جلسه داشته باشیم که ایشان مسافرت بودند و در حقیقت اولین تصمیم ما دیدار با آقای لاریجانی بود که دو سال مسئولیت مذاکرات را برعهده داشت.

وی ارائه نقد 12 ساعته جلیلی به سران سه قوه در جلسه شورای امنیت ملی را دلیل دوم دعوت از وی برای حضور در کمیسیون ویژه بررسی برجام برشمرد و اظهار داشت: معتقد بودیم مستندتر از اینکه در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است، نمی‌توانیم داشته باشیم و از این رو کسی که این نقد را مطرح کرده است به کمیسیون دعوت شد.

زاکانی با اشاره به اینکه جلیلی نقاط ضعف و قوت متن برجام را دسته بندی کرده و به طرح نقاط ضعف که موجب نگرانی برای آینده بود، پرداخت، گفت: تیم مذاکره‌کننده هم هیچ‌گاه نمی‌گفت این متن ضعف دارد و همواره آن را تأیید می‌کرد و ما تلاش هر دو گروه مذاکره‌کننده را قدر می‌دانیم.

وی با تشبیه سیر مذاکرات 12 ساله ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و 1+5 به دو امدادی که هر تیم مذاکره‌کننده پس از پایان مسئولیت خود کار را به دیگری می‌سپرد در پاسخ به سؤال مجری برنامه که چرا از آقازاده دعوت به عمل نیامد، خاطرنشان کرد: ما از تیم‌های مذاکره‌کننده دعوت می‌کردیم، نه از مسئولین سازمان انرژی اتمی و اگر می‌خواستیم این کار را می‌کردیم ابتدا باید از آقای امرالهی دعوت می‌کردیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی درباره حضور فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در کمیسیون برجام، گفت: ما از ایشان دعوت نکردیم، بلکه ما وقتی که از تیم دعوت می‌کردیم آقای جلیلی و همراهان‌شان و آقای عباسی که در آن سال‌ها متصدی رونق هسته‌ای کشور بودند، می‌آمدند و ایشان می‌توانستند اطلاعاتی را در اختیار کمیسیون قرار دهند.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از علت رد دعوت کمیسیون برجام توسط علی‌اکبر ولایتی وزیر اسبق امور خارجه، بیان داشت: افراد دیگری نبودند که ما از آن‌ها دعوت کنیم و دعوت ما را نپذیرند.

زاکانی از حضور آمانو رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ساعت 14 فردا در جلسه کمیسیون برجام سخن گفت و اضافه کرد: طبق نامه‌ای که امروز برای کمیسیون زده بودند، آمانو با 5 نفر همراه می‌آید.

وی افزود: این افراد برای پیگیری تفاهمات میان ایران و آژانس به ایران می‌آیند و ما تأکید داشتیم با توجه به پیشینه‌ای که از آژانس یک بدبینی در ذهن مردم ایجاد می‌کند، از آنجا که مرجع راستی‌آزمایی در برجام، آژانس است وظیفه خود دانستیم که با آمانو صحبت کنیم و انتظارات خود را بیان بداریم و نمایندگان مطالبات خود را بیان کنند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی گفت: من بنا ندارم درباره مسائل محرمانه میان ایران و آژانس از آمانو سؤال کنم و تصمیم دارم این سؤال را از آقای صالحی بپرسم که از ایشان درخواست کرده‌ایم این اسناد را به مجلس بیاورند؛ چراکه اعتماد ما به مسئولین خودمان بیشتر است.

وی با اشاره به پذیرش درخواست کمیسیون برجام توسط صالحی درباره ارائه اسناد محرمانه میان ایران و آژانس ادامه داد:‌ امروز با آقای قشقاوی راجع به ارسال مستندات آلماتی صحبت کردیم. ما علاوه بر استماع نظرات تیم مذاکره‌کننده و عناصری که موضعی نسبت به این موضوع داشتند و جایگاهی در کشور داشتند که می‌شد از آن‌ها دعوت کرد، تصمیم گرفتیم از اساتید دانشگاه‌ها نیز کمک بگیریم و در همین مسیر علاوه بر اسناد آلماتی سوالاتی هم هست که فردا به وزارت خارجه می‌فرستیم که پاسخش را دریافت کنیم.

زاکانی در پاسخ به سؤالی درمورد وجود سند محرمانه میان ایران و آمریکا گفت: یک تعبیری بود راجع به گزارشی در شورای عالی امنیت ملی که در یک بیان مبهمی ذکر شد و آقای شمخانی آمدند و حرف‌های متینی مطرح کردند، اما درخواست داشتند که منتشر نشود، چون جنبه‌های امنیتی و دفاعی دارد.

وی درباره دعوت از دانشمندان هسته‌ای به کمیسیون اظهار داشت: ما 5 کمیته داریم که به‌صورت تخصصی کار می‌کنند که قرار شد این عزیزان دعوت شوند و با آن‌ها صحبت شود که بهتر است اسامی آن‌ها را نگوییم؛ البته تاکنون هر درخواستی هم از سازمان انرژی اتمی کرده‌ایم منعی برای آن نبوده و دولت با ما همکاری کرده است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی درباره نقش کمیسیون برجام در پخش جلسات از رسانه‌های ملی، گفت:‌ ما روز اول برای ثبت و ضبط کمیسیون برای اسناد ملی درخواست کردیم، هم از طریق مجلس و هم از طریق صدا و سیما.

وی افزود: جلسات به‌صورت گزینشی پخش نشد، فقط یک جلسه با آقای جلیلی را پخش نکرده بودند، ولی من اصلاً خودم را درگیر این موضوع نکردم؛ چراکه ما در کمیسیون تقسیم کار تخصصی کرده‌ایم و یکی از برادران کمیسیون که مسئولیت سخنگویی را برعهده داشت ـ آقای نقوی حسینی ـ‌ متولی این کار بود و من هم در هیأت رئیسه اگر نکته‌ای بود به ایشان ارجاع می‌دادم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دخالتی در کم و کیف جلسات کمیسیون نداشته است، گفت: پخش نشدن جلسه اول در کمیسیون محلی بحث شد و خواسته نمایندگان محلی بود که آن جلسه هم پخش شود.

زاکانی با تکذیب خبر دعوت از سران قوا برای حضور در جلسه کمیسیون برجام تأکید کرد: ما از آن‌ها دعوت نکردیم و این از آن حاشیه‌های نادرستی است که رسانه‌ها درست می‌کنند، بلکه ما طبق سند روش کار خود مشخص بود که چه کسانی باید به کمیسیون بیایند و چه کسانی را ما باید به کمیته‌ها دعوت کنیم و سران سه قوه را جزو کسانی گذاشتیم که ما باید خدمت‌شان برویم.

وی درباره حاشیه‌ساز شدن حضور برخی نمایندگان غیرعضو کمیسیون در جلسات برجام، گفت: ماده 72 آیین‌نامه مجلس می‌گوید همه نمایندگان بدون حق رای می‌توانند در کمیسیون‌ها رفته و اظهار‌نظر بکنند و ما طبق آیین‌نامه حق نداشتیم به نمایندگان بگوییم به کمیسیون ویژه برجام نیایند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی گفت: ما در ادامه جلسات تصمیم گرفتیم اولویت اظهار‌نظر با اعضای کمیسیون باشد و در جلسات او ل و دوم که این تصمیم را نگرفته بودیم نمایندگان غیرعضو بیش از نمایندگان عضو صحبت می‌کردند، اما از جلسه سوم به بعد که این تصمیم را گرفتیم چالش برانگیز شد و دوستان تذکر می‌دادند که شما دارید حق را از ما سلب می‌کنید که من چندین بار توضیح دادم که این حق ابتدائا برای اعضاء کمیسیون است؛ چراکه آن‌ها باید گزارش را به مجلس ارائه دهند.

زاکانی در پاسخ به این سؤال که گفته شده فضای کمیسیون در زمان حضور آقای ظریف پرتنش‌تر از زمان حضور آقای جلیلی بوده است، نظر شما در این خصوص چیست، گفت: نوع سوالات و نوع فضایی که ایجاد می‌شد از باب اینکه آنها یعنی تیم آقای جلیلی یک نقدی را داشتند بر کاری که انجام شده بود، اما در زمان حضور آقای ظریف ما با تیم مذاکره‌کننده و صاحب کار طرف بودیم و نوع فضا و سوالاتی هم که در این زمان وجود داشت، براساس همین ویژگی متفاوت بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دو تیم مذاکره‌کننده سابق و فعلی هم‌زمان در جلسه کمیسیون دعوت نشده‌اند، تصریح کرد: ما این کار را غلط می‌دانستیم و نمی‌خواستیم مناظره راه بیندازیم و تنها هدف ما درک بهتر موضوعات بود تا فراتر از نگاه سیاسی و سلیقه‌ای و جناح‌بندی‌های مرسوم، مسیری را دنبال کنیم که ماحصل آن درک بهتر مردم از محتوای برجام باشد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی افزود: ما خودمان را از مسئولان نظام می‌دانیم و براین اساس حق نداریم موضوعات ملی و مسائلی که با منافع ملی و مسائل انقلاب مرتبط هستند را دستخوش نگاه‌های سیاسی کنیم؛ چراکه با این اقدام شکاف در جامعه ایجاد می‌شد.

زاکانی با بیان اینکه در اداره کمیسیون نیز برخورد قاطعانه با دو طرف تیم مذاکره‌کننده داشتم، افزود: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دادیم فضای کمیسیون را با طرح برخی مسائل متشنج کنند و به سمتی ببرند که حقیقت گم شود.

وی در پاسخ به این سؤال که جمع‌بندی کمیسیون در نهایت چه خواهد بود و آیا گزارش تفصیلی یا مختصر می‌دهید، اظهار داشت:‌ ما هم گزارش تفصیلی و هم گزارش مختصر برای قرائت ارائه می‌کنیم. همچنین تا انتهای این هفته نسبت به جمع‌آوری اطلاعات، استماع میهمانان و نظرات کارشناسان و هم‌اندیشی با اساتید خبره اقدام می‌کنیم و در آخر هفته جاری هم گزارش مورد نظر را آماده خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش ما مبتنی بر سوالات و محورهایی خواهد بود که این سوالات و محورها را کمیسیون تشخیص می‌دهد که چه چیزی باشد. بالطبع نظر کمیسیون آن گزارشی است که در مجلس قرائت خواهد شد.

زاکانی در پاسخ به این سؤال که نظر شما پیرامون صحبت های اخیر آقای عراقچی که گفته‌اند یا باید برجام به طور کلی پذیرفته یا رد شود، چیست، گفت: ‌ما خودمان را محدود به این نگاه‌ها نمی‌کنیم، زیرا بدنه کارشناسی کمیسیون به اساتید دانشگاه متصل است، اساتیدی که در بین آنها هم از حقوقدانان بین‌الملل و حقوقدانان عمومی حضور دارند و تاکنون نیز 7 جلسه با آن‌ها داشته‌ایم و هدف‌مان هم از این نشست‌های مشترک نیز پیدا کردن بهترین راهکار بوده است.

وی افزود: آنچه که برای ما مهم بوده این است که مجلس هم دریافت درستی از نقاط مثبت و منفی برجام و قطعنامه پیدا کند و هم بتواند با نوع ظرفیت‌های قانون اساسی که در اختیار مجلس می‌گذارد خوب آشنا شود و بتواند بهترین انتخاب را انجام دهد و باید تأکید کنم ما در این مسیر نیز منافع حداکثری و مضرات حداقلی را برای امروز و آینده کشور در نظر گرفته‌ایم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که تأیید برجام در آمریکا تأثیری بر بررسی این توافق در مجلس ایران دارد یا خیر، اظهار داشت:‌ خیر، این موضوع هیچ تأثیری بر روند بررسی ما نخواهد داشت.

زاکانی در پاسخ به این سؤال که آیا شما از اتمام بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی که در برخی خبرها گفته شده بود، اطلاع دارید یا خیر، تصریح کرد: برجام در شورای عالی امنیت ملی مدت زمانی طولانی است که در حال بررسی بوده و کار را دنبال کرده‌اند، اما مسیری که امروز نظام انتخاب کرده، مجلس است و مجلس هم بر اساس وظیفه ذاتی خود سعی خواهد کرد مسیری را دنبال کند که بیش‌ترین منافع را حفظ و حداقل زمینه‌های نفوذ و آسیب را داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر نظر شما، یعنی کمیسیون ویژه بررسی برجام، با نظر شورای عالی امنیت ملی متفاوت باشد، چه خواهد شد، اظهار داشت: ما وظایف خودمان را انجام می‌دهیم و کار کارشناسی و تحقیقاتی را که انجام شده به سمع و نظر مجلس می‌رسانیم، علاوه بر این نیز دولت یا باید لایحه دهد و یا نمایندگان براساس اصل 74 قانون اساسی می‌توانند طرح بدهند که البته الان ما فقط گزارش می‌دهیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۲۲
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد تهران شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوکیو آمانو را چهار نفر از معاونان وی در این سفر یک‌روزه همراهی می‌کنند.

قرار است مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این سفر با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند.

این احتمال وجود دارد که وی در جلسه امروز کمیسیون برجام مجلس نیز حضور یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۰۴
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم


کد کج شدن تصاوير