کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۹:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

۷۵ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

127-9.JPG

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: 6 رأس خرگوش بی‎رحمانه در استان کشته شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، «مهرداد فتحی‌بیرانوند» در جمع خبرنگاران، افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان سلسله در مأموریت گشت و کنترل شبانه‌ی حوزه‌ی استحفاظی در منطقه‌ی شکار و صید ممنوع گرین(داربید) موفق به کشف 2 قبضه اسلحه‌ی شکاری تکلول به همراه لاشه 6 رأس خرگوش، 2 عدد نورافکن و 59 عدد فشنگ مربوطه از 2 شکارچی شدند.

وی اظهار کرد: مأموران ضمن ضبط اسلحه‎ها، ادوات شکار و لاشه‌ی خرگوش‎ها نسبت به دستگیری شکارچیان اقدام کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: متخلفان پس از پرداخت جریمه ضرر و زیان وارده به محیط‌زیست 18 میلیون ریال به مراجع قضایی معرفی شدند.

فتحی‌بیرانوند خاطرنشان کرد: هم‌چنین در منطقه‌ی دره تنگ یک شکارچی پیش از اقدام به شکار دستگیر و یک قبضه اسلحه‌ی شکاری از این متخلف کشف و ضبط کردند.

وی یادآور شد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه‌ی محیط زیست به این اداره اطلاع‎رسانی کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۳۰
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، گرچه ایستگاه آخر قطار مذاکرات هسته‌ای ایران نیست اما به قول طرف‌های مذاکره با ایران «روزی مهم برای یک توافق تاریخی» به حساب می‌آید.

قطار مذاکرات با وجود همه تنش‌ها و جنجال‌های 12 ساله، ایستگاه به ایستگاه مسیر پرپیچ و خم خود را با امید رسیدن به مقصدی طی کرد. بعضی ایستگاه‌ها را به دشواری گذراند و بارها از نفس افتاد، گاهی هم برای رسیدن سرعت بیشتری گرفت.

زمانی با توقف در روسیه، استانبول و آلماتی و بغداد خیمه مذاکرات را به‌پا کرد و زمانی دیگر در وین و ژنو و نیویورک؛ در هر ایستگاه هم مسافرانی پیاده شدند و مسافران دیگری قطار را همراهی کردند.

سیاستگذارانش زمانی آن را «بدون ترمز و دنده‌عقب» توصیف و اعلام کردند «ترمز آن را دور انداخته‌ایم»، روزی دیگر دولتمردان دیگری سیاست متفاوتی برایش در پیش گرفتند.

برنامه جامع اقدام مشترک، که ثمره یکی از طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ است، با همه فراز و نشیب‌ها وارد مرحله اجرا شد. 12 سال مذاکره برای همه آنهایی که این گفت‌وگوها را دنبال می‌کردند، پر از خاطرات و ماجراهای خوب و بد است.

29 مهر 1382 اولین دور مذاکره هسته‌ای ایران با حضور وزیران خارجه سه کشور اروپایی در کاخ سعدآباد تهران آغاز شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، به عنوان گفت‌وگو‌کننده ارشد هسته‌ای میزبان این وزیران شد و با جک استراو، دومینیک دوویلپن و یوشکا فیشر، وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان، به گفت‌وگو نشست. در آن دوره خاویر سولانا، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

بعد از آن، روحانی در سفرهایی به چند کشور اروپایی با مقامات این کشورها از جمله ژاک شیراک رئیس‌جمهور وقت فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. سه وزیر اروپایی و حسن روحانی در ژنو در کنفرانسی خبری نتایج مذاکرات خود را اعلام کردند.

در نتیجه این مذاکرات، ایران اعلام کرد پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را به اجرا می‌گذارد و به صورت داوطلبانه گازدهی به سانتریفیوژهای مرکز غنی‌سازی نطنز را برای مدت محدود تعلیق می‌کند. انگلیس و فرانسه هم متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.

کمال خرازی وزیر وقت امور خارجه ایران، محمد البرداعی مدیرکل وقت آژانس و محمدجواد ظریف نماینده وقت ایران در سازمان ملل مذاکراتی در این باره انجام دادند. در این مذاکرات ایران پذیرفت که غنی‌سازی اورانیوم را به طور داوطلبانه متوقف کند و به گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. علی‌اکبر صالحی، سفیر و نماینده دائم وقت ایران در آژانس در اواسط دولت هشتم بود. اولین گفت‌وگوهای اتمی با حضور صالحی انجام شد.

تا 24 آبان 1383 ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای به دو توافق‌نامه و یک بیانیه رسیدند.

سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه توافق کردند که ایران دارای تعدادی سانتریفیوژ و غنی‌سازی باشد. اما بر اساس اظهارات مقامات اروپایی این توافق مورد نظر آمریکا نبود و مذاکرات انجام شده نتوانست منجر به نتیجه‌ای شود. جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس در کتاب خود می‌نویسد که "وقتی نتیجه مرضی‌الطرفین را به آمریکایی‌ها ارائه کردیم، آنها اصلاً در فاز همکاری نبودند. بنابراین سه کشور چون می‌دانستند اگر آمریکا مخالف باشد، مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد، آن را رها کردند و در پی آن بود که سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت در مرداد 1384 فک پلمب از UCF اصفهان را اعلام کرد و افزود که با فک پلمب، فعالیت‌های UCF اصفهان تحت نظارت آژانس ادامه خواهد یافت.

با فک پلمپ تأسیسات هسته‌ای نطنز در حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای امنیت بلافاصله به ایران یک ماه فرصت داد تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

با تودیع حسن روحانی در 24 مرداد 84 علی لاریجانی دبیری شورای عالی امنیت ملی و مسئولیت مذاکرات در خصوص پرونده هسته‌ای را بر عهده گرفت. او در طول 26 ماه مذاکره بارها با خاویر سولانا نماینده عالی وقت سیاست امنیتی و خارجی مشترک اتحادیه اروپا دیدار کرد.

در واقع با پایان کار دولت هشتم، دولتی جدید با رویکردهای متفاوت در ایران روی کار آمد. محمود احمدی‌نژاد از همان روزهای اول موضع متفاوتی نسبت به دول قبل در زمینه سیاست خارجی‌اش اعلام کرد. شورای امنیت در 2 دی ماه 1385 و 9 ماه پس از انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور، قطعنامه 1737 را در شورای امنیت به تصویب رساند که بیشتر فعالیت‌های مالی، تجاری، صنایع موشکی و هسته‌ای ایران را بر اساس بند 41 فصل هفتم منشور ملل متحد، هدف قرار داده بود. این قطعنامه اولین سند بین‌المللی حقوقی بود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به‌عنوان تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه‌ای معرفی ‌کرد.

در ادامه این گفت‌وگوها، دبیر شورای عالی امنیت روسیه و وزیر خارجه چین به روند مذاکرات اضافه شدند. لاریجانی سیاست خود را در این دوره از مذاکرات دیپلماسی «ایستادگی منطقی» می‌خواند.

در جریان مناظره‌های انتخاباتی برای ریاست جمهوری در سال 92 علی‌اکبر ولایتی درباره علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات لاریجانی با سولانا گفته بود: آقای لاریجانی به توافق نزدیک شده بود اما وقتی به نتیجه نزدیک شده بود یکی از مقامات کشور در نماز جمعه گفته بود که ما مذاکره نمی‌کنیم و آقای سولانا عقب‌نشینی کرد.

در این دوره شورای امنیت با صدور این سه قطعنامه تحریم اقتصادی ایران را آغاز کرد و در نتیجه آن تعدادی از مقام‌های ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

ایران و 1+5 در آن مقطع تلاش کردند تا با تنظیم جدول زمانی برای پاسخ به سؤال‌های آژانس به سمت حل مشکلات پیش روند و ایران بر اساس آن به تردیدهای آژانس در طی یک دوره زمانی مشخص پاسخ دهد.

در آن مقطع، کارشناسان سال‌های 58 و 86 را سال‌های قطعنامه نامیدند.

علی لاریجانی مهرماه 1386 در پی اختلاف با رئیس‌جمهور وقت از سمت خود استعفا کرد و جای خود را به سعید جلیلی داد. کناره‌گیری لاریجانی در آستانه مذاکرات ایران با سولانا در رم انجام گرفت و لاریجانی در اولین مذاکره جلیلی و سولانا همراه وی به رم رفت و در مذاکره دبیر جدید شورای امینت کشور و سولانا حضور یافت.

لاریجانی درباره علت اصلی استعفایش از دبیری شورای عالی امنیت ملی گفته بود: من حس می‌کردم یک نوع اختلاف جدی مدیریتی با آقای احمدی‌نژاد داشتم. تا یک مدتی تحمل بود و بحث می‌کردیم اما از یک زمانی به بعد من دیدم به هر حال ایشان رئیس‌جمهور است و حق دارد و لزومی ندارد که بنده مزاحم ایشان باشم و نمی‌خواستم حضوری تحمیلی داشته باشم. در واقع سطح من این نبود!

سعید جلیلی 29 مهر 86 دبیر شورای امنیت ملی شد. او 68 ماه مسئولیت مذاکرات هسته‌ای ایران را بر عهده داشت. روند تصویب قطعنامه‌ها در طول این سال‌ها همچنان ادامه یافت تا جایی که در دولت‌های نهم و دهم، 6 قطعنامه علیه ایران تصویب شد.

وضع تحریم‌های بی‌سابقه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران منجر به کاهش نزدیک به نیمی از صادرات نفت، کاهش بیش از نیمی از درآمدهای ارزی کشور، ایجاد مشکلاتی در انتقال پول نفت صادراتی به دلیل تحریم‌های بانکی و ... شد. در این دوره آمریکا و متحدانش تلاش کردند ایران را به کشوری منزوی در منطقه و جهان تبدیل کنند و مانع از نقش‌آفرینی در تحولات بین‌المللی شوند.

در این دوران چندین دور مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در شهرهای ژنو، بغداد، استانبول، مسکو و آلماتی انجام گرفت.

ایران تلاش کرد تا با نزدیک شدن بیش از پیش به برخی کشورها از جمله ترکیه و برزیل، نقش‌آفرینی مغرضانه و ضد ایرانی کشورهای غربی در جریان پرونده هسته‌ای را کمرنگ کند. اردیبهشت سال 89 تهران میزبان لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور وقت برزیل و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه بود. این دو کشور سعی کردند با برعهده گرفتن نقش میانجی به کاهش تنش‌ها در این باره کمک کنند. مذاکرات سه‌جانبه تهران درباره مبادله سوخت در ساختمان اجلاس سران در تهران انجام شد و اعلام توافقی چند جانبه در وهله اول مورد استقبال آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفت اما با تصویب تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، توافق تهران درباره تبادل سوخت اتمی هرگز به مرحله اجرا درنیامد.

بر اساس این توافق، ایران موافقت خود را با انتقال 1200 کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی‌شده (LEU) اعلام ‌کرد و گروه مقابل نیز متعهد ‌شد 120 کیلوگرم سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را به ایران تحویل دهد.

ایران انتظار داشت که پس از توافق با برزیل و ترکیه بر سر تبادل سوخت هسته‌ای 3.5 درصدی خود با سوخت 20 درصدی در خاک ترکیه، پاسخ مثبتی از سوی 1+5 دریافت کند، اما درست یک روز پس از این توافق معلوم شد که آمریکا پیش‌نویس قطعنامه پنجم را آماده کرده و آمریکا، اعلام کرد این کشور توانسته موافقت روسیه و چین را نیز برای تصویب این قطعنامه به دست آورد.

در پی این اقدام، ایران اعلام کرد که به فعالیت‌های خود برای غنی‌سازی اورانیوم و تهیه سوخت مورد نیاز برای رآکتور تهران که مصارف پزشکی و دارویی داشت ادامه می‌دهد.

معارفه ظریف در وزارت امور خارجه

موضوع مذاکرات هسته‌ای و برنامه برای حل آن در دوره انتخابات ریاست جمهوری به یکی از مهمترین محورهای مورد بحث کاندیداها تبدیل شد و هر کدام از کاندیداها برنامه و رویکردی را برای حل آن ارائه دادند.

با روی کار آمدن دولت جدید در ایران محمدجواد ظریف از 15 شهریور 92 مسئول پیگیری مذاکرات هسته‌ای ایران شد. خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل و لغو کلیه تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران در پرونده اتمی توسط اتحادیه اروپا و آمریکا از ابتدا به عنوان دو دستور کار دولت اعلام شد و پس از مراسم تحلیف حسن روحانی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد گروه 1+5 پیشنهاد تازه‌ای را برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای به ایران خواهد داد.

برخلاف دوره قبل، «محل مذاکرات» موضوع مورد بحث دو طرف نبود و ایران تاکید داشت گفت‌وگوها باید در یکی از مقرهای سازمان ملل انجام شود.

ایران و 1+5 در ماه‌های آغاز به کار دولت دور فشرده‌ای از مذاکرات را دنبال کردند و در نهایت پس از روزها مذاکره، دستیابی به توافق موقت ژنو را در سوم آذر 92 با حضور وزرای خارجه گروه 1+5 و مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو اعلام کردند. براساس این توافق، مقرر شد گفت‌وگوها تا رسیدن به توافقی جامع ادامه یابد. خبر این توافق به خبر اول همه رسانه‌های دنیا تبدیل شد و توافقی تاریخی نام گرفت.

با ادامه مذاکرات، پس از 22 ماه مذاکره محمدجواد ظریف به همراه تیم مذاکره‌کننده و بعد از 17 روز مذاکره فشرده در وین، 23 تیرماه به یک توافق جامع و نهایی با گروه 1+5، بر سر آینده برنامه هسته‌ای ایران رسیدند.

قرائت متن بیانیه مشترک، پس از توافق جامع

تنش‌ها بین مخالفان و دولت در طول مذاکرات بالا گرفت. در جریان استقبال از تیم مذاکره‌کننده عده‌ای با دسته گل در فرودگاه حاضر شده بودند و پس از گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تعداد دیگری به سمت خودروی رئیس‌جمهور کفش پرت کردند.

این تنش‌ها در طول ماه‌های بعد از توافق و در جریان ادامه مذاکرات ادامه یافت تا جایی که طیف جدیدی از منتقدان و مخالفان با عنوان «دلواپسان» در بین جریان‌های سیاسی ایران شناخته شدند.

دولت آمریکا نیز منتقدان سرسختی در مسیر تصویب برجام داشت. باراک اوباما در تلاش برای اقناع مخالفانش برای پذیرش متن توافق‌نامه گفت: اگر گزینه‎ای وجود داشت که این امکان را بوجود بیاوریم که تک‌تک پیچ و مهره‎های برنامه هسته‎ای آنها را حذف کنیم و احتمال داشتن برنامه هسته‎ای ایران را کلاً از بین ببریم تا در نتیجه قابلیت‎های نظامی آن را هم نداشته باشند، آن را انتخاب می‎کردم.

او گفته بود مذاکره بهترین راه حل موجود است و نمی‌تواند تضمین کند که در صورت ادامه تحریم‌ها کشورش موفق به حفظ اجماع بین‌الملی درباره آنها باشد.

در ایران نیز مجلس شورای اسلامی کمیسیونی برای بررسی برجام تشکیل داد که 40 روز متن توافق را بررسی کردند. در پایان بررسی‌ها و در جلسه علنی مجلس برای تصویب کلیات طرح برجام اوج مخالفت‌های مخالفان به نمایش گذاشته شد. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که به نمایندگی از دولت در مجلس سخن می‌گفت در صحن علنی اعلام کرد: «یکی از افراد در همین مجلس قسم جلاله می‌خورد و به من می‌گوید روی تو سیمان می‌ریزیم و می‌کشیمت.» البته این اظهارات در روزهای بعد واکنش‌های دامنه‌داری را به دنبال داشت.

تصویب کلیات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی

در جریان این نشست پر تنش دو نماینده منتقد در پی عارضه قلبی راهی اورژانس شدند. تعدادی از مخالفان تصویب طرح را مخالف نظر مقام معظم رهبری و خلاف اقتدار ایران می‌دانستند.

صالحی در این نشست گفت: «ما خواسته‌مان را به غرب تحمیل کردیم. مقام معظم رهبری هم تکلیف ما را در مذاکره روشن کرده بودند، باید به گونه‌ای مذاکره می‌کردیم که اقتدار ما پابرجا بماند. همین‌گونه هم شد. مذاکرات با اقتدار و عزتمندی پیش رفت. شهادت می‌دهم که این مذاکرات در نهایت عزتمندی انجام شد و تاریخ ثابت خواهد کرد که در این مذاکرات ما دست بالا را داشتیم و محدودیتی که پذیرفتیم فقط در مسیر منتهی به بمب هسته‌ای بود. و این بر اساس فتوای رهبری بود که جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال تولید بمب نمی‌رود. ما همچنان تولیدات هسته‌ای خود را خواهیم داشت و فروشنده این تولیدات خواهیم بود. یقین بدانید که با این برجام، حاکمیت ملی ما حفظ خواهد شد.»

مذاکرات هسته‌ای یکی از برنامه‌های مهم دولت بود. رئیس‌جمهور پس از ابلاغ قانون مصوب مجلس برای اجرای برجام پیش‌بینی کرده بود که تحریم‌ها تا پایان سال 2015 میلادی (حدود دو ماه و نیم دیگر) برداشته شود.

هیأت مذاکره‌کننده‌ ایران برای ادامه گفت‌وگوها درباره برجام به وین رفت؛ گفت‌وگوهایی که شاید با چشم‌اندازهای روشن‌تری در مقایسه با آغاز گفت‌وگوها ادامه می‌یابد.

ایسنا - حمیده صفامنش

انتهای پیام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۲۸
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

شورای پول و اعتبار در جلسه سه‌شنبه ضمن تصویب برخی موارد در حوزه مسکن، طرح‌های اعتباری بانک مرکزی در بسته رونق اقتصادی از جمله وام 25 میلیون تومانی خودرو که اخیراً رئیس کل بانک مرکزی وعده آن را داده بود، تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شورای پول و اعتبار در یک‌هزار و دویست و هشتمین جلسه خود که با حضور تمام اعضا تشکیل شد، به بحث و تبادل‌نظر درباره موارد مختلف پرداخت و در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن در ارتباط با ارتقای قدرت خرید خانوارها و تشویق پس‌انداز متقاضیان مسکن، موارد زیر تصویب شد:

* وام 60 میلیونی صندوق پس‌انداز مسکن در مراکز استان‌ها عمومی شد.

بنابر تصمیمات اخذ شده، سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم (وام 80 میلیون تومانی) و تسهیلات عادی بانک‌ها در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به تمام مراکز استان‌ها (به جز تهران) تسری یافت. این وام در مصوبه قبلی شورای 60 میلیون تومان تعیین شده بود.

همچنین با افزایش سقف فردی تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز مسکن در سقف‌های 60، 50 و 40 میلیون تومان به ترتیب در شهر «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری» موافقت شد.

در عین حال که در راستای تحقق اهداف دولت برای ایجاد تحرک در بخش واقعی اقتصاد و فراهم کردن زمینه‌های رشد اقتصادی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی انباشته‌شده در انبارها و نیز به منظور رفع تنگناهای مالی و کاهش تدریجی نرخ‌های سود بانکی، بانک‌ مرکزی می‌تواند ضمن پایش مستمر نرخ تورم، از طریق مداخله و گسترش بازار بین‌بانکی و فراهم کردن منابع مالی لازم برای رفع مشکلات نقدینگی بانک‌ها و هدایت نرخ‌های سود بانکی به دامنه قابل قبول و متناسب با نرخ تورم، سیاست‌ها و اقدامات لازم را معمول کند.

* سپرده قانونی دامنه‌دار شد.

همانطور که پیشتر سیف - رئیس کل بانک مرکزی - اعلام کرده بود در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار نسبت سپرده قانونی انواع سپرده‌های بانک‌های تجاری و مؤسسات اعتباری غیربانکی در دامنه 10 تا 13 درصد تعیین شد. بانک‌ مرکزی حسب رعایت ضوابط ابلاغی و مصوبات شورای پول و اعتبار توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری یاد شده، نسبت سپرده قانونی آنها را در دامنه 10 تا 13 درصدی تعیین خواهد کرد. نسبت‌های تعیین‌شده از سوی این بانک‌ در مقاطع زمانی سه‌ماهه و حسب عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

سایر مصوبات شورای پول و اعتبار در خصوص نسبت سپرده قانونی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به قوت خود باقی است.

* تسهیلات خورود تأیید شد.

اما تسهیلات خودرویی وعده داده شده نیز تصویب شد. بر این اساس اجازه خرید اسناد ناشی از فروش خودرو و ماشین‌آلات کشاورزی (تراکتور و کمباین) توسط شرکت تولیدکننده به میزان هر دستگاه 25 میلیون تومان (حداکثر معادل 80 درصد ارزش هر دستگاه) به مدت حداکثر 7 سال با نرخ 16 درصد توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی خواهد بود و بانک‌مرکزی نیز با نرخ 14 درصد این اعتبار را در اختیار بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی قرار خواهد داد.

از دیگر مصوبات شورای پول و اعتبار که در بسته رونق اقتصادی هم مورد توجه قرار گرفت، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین (تنزیل اسناد طلب ناشی از فروش اقساطی کالا) از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بود که با نرخ سود سالانه 16 درصد اعتبار لازم برای اجرای این طرح از سوی بانک‌ مرکزی با نرخ 14 درصد تأمین می‌شود.

اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام و منتخب از طریق صدور کارت اعتباری (برمبنای عقد مرابحه) برای افرادی که درآمد مشخصی دارند، تا سقف حداکثر 10 میلیون تومان با بازپرداخت حداکثر دو سال نیز تصویب شد.

بانک مرکزی به منظور فعال‌سازی و گسترش بازار بین بانکی، در راستای سیاست‌های حمایت از تولید داخلی و خروج از رکود و در جهت کاهش تدریجی نرخ سود بانکی از طریق اعطای خطوط اعتباری با مهلت بازپرداخت حداکثر هفت سال و سپرده‌گذاری در بازار بین بانکی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی اقدام می‌کند.

در گزارش بانک مرکزی آمده است که شورای پول و اعتبار در چارچوب ماده 21 قانون رفع موانع تولید، رقابت‌پذیری و ارتقای نظام مالی کشور و با هدف مساعدت به بنگاه‌های اقتصادی و هم‌راستا با برنامه‌های دولت برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور، دستورالعمل اجرایی ناظر بر حساب ویژه تأمین سرمایه در گردش را به تصویب رساند. به موجب دستورالعمل یادشده، تسهیلاتی به منظور تأمین سرمایه در گردش پایدار واحدهای اقتصادی در قالب اعتبار در حساب جاری در اختیار این واحدها قرار می‌گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۲۴
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

به نظر می‌رسد از حرف خود برگشته‌اند و تصمیم دارند آرامگاه ابدی بانو را تغییر ندهند؛ اصلا شاید هم او به خوابشان رفته و خواسته خواب و رؤیای هفت هزار ساله‌اش را پریشان نکنند!

نخست تصمیم می‌گیرند، سپس بررسی می‌کنند و بار دیگر نظرشان را تغییر می‌دهند که بهتر است تنها سند «هفت هزار ساله بودن سکونت در تهران» را برای همیشه در جایگاه ابدی‌اش باقی بگذارند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، شهرام شهریار در سایت «سفرنویس» در مطلبی با عنوان «بانوی هفت هزار ساله تهران ماندنی شد»، این خبر را به نقل از سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده و نوشته است که «با توجه به نظریات کارشناسان اعزامی پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه در روز گذشته (دوشنبه 27 مهر)، تصمیم بر آن شد که اسکلت 7000 ساله در سایت موزه باقی بماند.»

در واقع به نظر می‌رسد پس از کش‌وقوس‌های فراوانی که در طول چند روز گذشته مسئولان پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای چگونگی حفاظت از این سند تاریخی داشته‌اند، بالاخره به راه حل رسیده‌اند؛ راه‌حلی که هرچند در ابتدا به نظر می‌رسید چیزی شبیه به گرفتن زهرچشم از طرفِ قراردادی باشد که با پژوهشگاه و اداره کل میراث فرهنگی تهران تفاهمنامه همکاری و ایجاد سایت موزه در خیابان مولوی را امضا کرده است، اما هنوز فرصت تعهد به عهد خود را به دست نیاورده‌اند!

و حالا که 10 ماه از کشف اسکت بانوی هفت هزار ساله ساکن در تهران می‌گذرد، تازه چشم‌ها و گوش‌ها به دنبال راهی افتاده‌اند تا این زن را به سروسامانی برسانند، اما انگار این راه طولانی دارد به پای قصه هزار و یک‌شب می‌رسد!

شهریار در مطلب خود نخست به روند کشف اسکلت هفت هزار ساله در خیابان مولوی تهران اشاره کرده و نوشته است: «آبان‌ماه سال 1393 در هنگام عملیات حفاری شرکت فاضلاب در منطقه مولوی تهران یافته‌های باستان‌شناسی کشف شد که پس از توقف عملیات حفاری شرکت فاضلاب و انجام کاوش‌های باستان‌شناسی، اسکلت یک بانوی هفت هزار ساله پیدا شد. از آن زمان تاکنون بحث‌های متعددی درباره نحوه نگهداری اسکلت در محافل علمی باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور و شهرداری تهران مطرح شد؛ حتی این اجماع وجود داشت که این ‌اسکلت تبدیل به اولین سایت موزه باستان‌شناسی شهری شود.»

او هم به این تغییر نظر دادن ناگهانی مسئولان و متولیان این بخش اشاره کرده است: «حتی در چند روز گذشته احمد محیط طباطبایی، مشاور رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی خبر از انتقال اسکلت به موزه ایران باستان داده بود، اما پس از بررسی‌های پژوهشکده باستان‌شناسی در روز گذشته (سه‌شنبه 28 مهر) این موضوع منتفی شد.»

سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور نیز با تأیید این خبر گفت: با توجه به نظریات کارشناسان اعزامی پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی در روز گذشته، تصمیم بر آن شد که اسکلت 7000 ساله در سایت موزه باقی بماند.

وی افزود: پژوهشکده حفاظت پژوهشگاه میراث فرهنگی برای انتقال نیاز به این داشت که اطراف اسکلت باز تا امکان انتقال میسر شود که در این راستا، پژوهشکده باستان‌شناسی برای بررسی مجدد و پیدا کردن راه حل مناسب به منطقه اعزام شد.

بهشتی با اشاره به راه حل حفظ اسکلت هفت هزار ساله، بیان کرد: هیأت پژوهشکده باستان‌شناسی و حفاظت پژوهشگاه، شب گذشته راه حلی برای باقی ماندن اسکلت به دست آوردند و قرار شد به صورت موقت اسکلت در همان محل با پوشش مناسب پوشانده شود تا برای عملیات بعدی اقدام لازم انجام شود.

وی ادامه داد: عملیات بعدی پژوهشگاه میراث فرهنگی، مذاکره با شهرداری تهران برای ایجاد اولین سایت موزه باستان‌شناسی تهران است و ان‌شاءالله اتفاق خوبی در شهر رخ می‌دهد. تمام تلاش ما تبدیل این مکان به سایت موزه است. این اولین تجربه در تهران است.

در بخش دیگری از گزارش نویسنده سایت «سفرنویس»، صحبت‌های عیسی علیزاده - رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران - در این زمینه، خواندنی است.

براساس آن‌چه در این گزارش آمده، علیزاده تاکید کرده است: «تمام تلاش ما در مجموعه سازمان زیباسازی شهر تهران تبدیل این مکان به اولین سایت موزه باستان‌شناسی شهر تهران است و امروز در قالب هیأتی با حضور شهردار منطقه 12 از سایت موزه مولوی برای اقدامات اجرایی برای تبدیل شدن این مکان به سایت موزه بازدید خواهیم داشت.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۱۲
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: مستشاران نظامی ایرانی در سوریه فقط در زمینه مبارزه با تروریسم مشورت می‌دهند. در حالی که مبارزه ارتش سوریه با تروریست‌ها ادامه دارد، ما بر شمار مستشاران خود در سوریه افزوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین امیرعبداللهیان که به دعوت وزارت خارجه انگلیس به لندن سفر کرده است، نگاه واقع‌بینانه اروپا از جمله انگلیس درباره بحران منطقه را موجب رسیدن به راه‌حل‌های عملی‌تر برای برون‌رفت از بحران‌های منطقه دانست.

وی در تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران برای اندیشمندان، صاحب‌نظران سیاسی و سردبیران ارشد رسانه‌های انگلیس، با رد کوتاه‌مدت بودن همکاری ایران و روسیه و محدود شدن آن به رفع بحران سوریه گفت: روابط تهران - مسکو، پایدار و راهبردی است و جمهوری اسلامی ایران روابط مشابهی را با کشورهای اروپایی دنبال می‌کند.

معاون وزیر خارجه ایران گسترش روابط با همسایگان را از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان اعلام کرد و افزود: به همین علت، از تعمیق روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و عربستان سعودی، استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: ممکن است عده‌ای منتقد کمک مستشاری ایران به سوریه در جنگ با تروریست‌ها باشند و آن را سازنده ندانند اما بهتر است آن‌ها ابتدا به نقش دولت‌هایی بپردازند که از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کنند.

به گفته معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ادامه داد: همگان می‌دانند که وضع کنونی سوریه، پیامد همکاری و پشتیبانی شماری از کشورهای همسایه سوریه، منطقه و فرامنطقه از سازمان‌های تروریستی است.

وی تاکید کرد: اکنون آشکار شده است که اگر پای گروه‌های تروریستی به سوریه باز نمی‌شد، این بحران پیش نمی‌آمد و اکنون نیز پس از پنج سال خونبار، هیچ جایگزینی برای دولت سوریه وجود ندارد.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش سازنده خود را با ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه و نیز تلاش به منظور حفظ امنیت و یکپارچگی سوریه ارائه کرد و اکنون نیز آماده ادامه همکاری برای حفظ آرامش و برگزاری انتخابات در این کشور است.

وی با رد اینکه روسیه از هوا و ایران از زمین در سوریه عمل می‌کنند، در ادامه سخنانش در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در لندن تصریح کرد: فراموش نمی‌کنیم که آمریکایی‌ها در ابتدای شروع بحران مدعی بودند ارتش سوریه در مدت سه ماه از هم خواهد پاشید اما پس از پنج سال، ارتش سوریه همچنان مشغول جنگ با تروریست‌هاست.

معاون وزیر امور خارجه افزود: ارتش سوریه اکنون عملیات آفندی زمینی را آغاز کرده است و مستشاران نظامی ایرانی نیز فقط در زمینه مبارزه با تروریسم، مشورت می‌دهند. در حالی که مبارزه ارتش سوریه با تروریست‌ها ادامه دارد، ما بر شمار مستشاران خود در سوریه افزوده‌ایم و هدف ما، فقط مبارزه با تروریسم در آن کشور است.

امیرعبداللهیان سپس در پاسخ به پرسشی درباره نقش حزب‌الله در سوریه گفت: اوضاع سوریه بسیار پیچیده است مثلا در بلندی‌های جولان جبهه النصره که متحد القاعده است، فعالیت‌های تروریستی دارد.

وی افزود: مجروحان گروه‌های تروریستی القاعده و جبهه النصره، برای مداوا به اسرائیل برده می‌شوند و در مناطق اشغالی، نیروهای جبهه النصره، آزادانه تردد و به منظور عملیات تروریستی، به بیروت و دیگر شهرهای لبنان سفر می‌کنند. به همین علت است که حزب‌الله به منظور تامین امنیت در لبنان، ناچار از دخالت شده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان در ادامه در برابر پرسشی درباره جیسون رضاییان، پاسخ داد: دستگاه قضایی ایران که قوه‌ای مستقل است، اسناد و مدارکی بدست آورده و بر اساس آن او را جاسوس می‌داند؛ بنابراین، اینکه در چنین جلسه‌ای و بدون بررسی اسناد و مستندات گفته شود که او جاسوس نیست حرفی غیر منطقی و غیر تخصصی است.

امیرعبداللهیان درباره امکان تغییر جدی در وضع سوریه پس از دخالت نظامی روسیه نیز اظهار کرد: این اقدامات با هدف مبارزه با تروریسم، قطعاً ضروری است اما راه حل نهایی، نظامی نیست بلکه سیاسی است.

وی درباره سازوکار توافق ایران و اتحادیه اروپا نیز یادآور شد: گفت‌وگوهایی انجام شده است که جزئیات آن، در زمان مقتضی منتشر خواهد شد.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه اقدامات گروه‌های تروریستی از جمله داعش، ضد اسلام است و شیعه و سنی نمی‌شناسد، تاکید کرد: ما واقعا به اتحاد شیعه و سنی اعتقاد قلبی داریم و معتقدیم داعش، نه تنها اهل سنت بلکه همه مسلمانان را بدنام می‌کند. اسناد و مدارک فراوانی موجود است که شماری از سازمان‌های اطلاعاتی خارج از منطقه، با حمایت از گروه‌های تروریستی، تلاش می‌کنند شیعه و سنی را در برابر یکدیگر قرار دهند و مسلمانان را متفرق سازند.

به گفته معاون وزیر خارجه کشورمان، جمهوری اسلامی ایران در همه‌جا از جمله عراق، به شیعه، سنی، کرد و عرب، برای مبارزه با داعش و تروریسم کمک کرده است و شیعه و سنی را از هم جدا نمی‌داند.

امیرعبداللهیان افزود: کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم عراق، از جمله به سنی‌ها در آزاد ساختن تکریت، زادگاه صدام، به‌گونه‌ای بود که حتی صدای دولت عربستان سعودی را هم درآورد و عربستان سعودی از این که ما به دولت عراق، کمک مستشاری دادیم و در آزادی تکریت کمک کردیم، ناراضی شد.

وی تاکید کرد: در هر حال، ما همچون گذشته برای مبارزه با تروریسم در عراق، به شیعه، سنی و کُرد کمک خواهیم کرد و اگر دولت عربستان سعودی نیز زمانی تصمیم بگیرد با تروریسم مبارزه کند، ما استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در بخش پایانی سخنانش در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی، گفت: درباره یمن نیز ما از مشارکت همه گروه‌های سیاسی در تعیین آینده آن کشور، حمایت می‌کنیم. یافتن راه حل سیاسی که همه احزاب و سازمان‌های یمنی را در بر گیرد و دولتی منتخب از همگان را ارائه دهد، خواست ماست.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همان‌گونه که معتقدیم در ساخت آینده سوریه، شرکت و همکاری همه قومیت‌ها لازم است، درباره بحرین نیز معتقدیم دولت آن کشور ناچار است با همه قشرها در تماس باشد و مردم آن کشور را باید در اداره کشور، هماهنگ سازد. به همین علت، تداوم بازداشت مخالفان دولت بحرین، از جمله شیخ علی سلمان را که به دموکراتیک‌ترین شکل ممکن مخالفت سیاسی خود را با نظام حاکم ابراز کرده، سازنده نمی‌دانیم.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری صداو‌سیما از لندن، معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره حمایت ایران از حوثی‌ها و اینکه ایران قصد دارد آنان را در یمن حاکم کند؟ اظهار کرد: حوثی‌ها گروهی تاثیرگذار در یمن هستند و در دو سال اخیر نقش بارزی در سرکوب القاعده در این کشور داشتند. ما در پی آن نیستیم که حوثی‌ها بر کل یمن حکومت کنند بلکه ما از یمنی حمایت می‌کنیم که همه گروه‌ها از جمله حوثی‌ها در آن نقش داشته باشند و به همین خاطر از تشکیل دولت وحدت ملی حمایت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین خاطرنشان کرد: مبارزه با تروریسم و القاعده را موضوعی اساسی در یمن می‌دانیم که اکنون جهان از آن غافل شده است. ایران از یمنی حمایت می‌کند که پیام‌آور صلح و آرامش برای همه کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی باشد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان در سفر دو روزه به انگلیس قرار است با مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر این کشور، وزیر امور خارجه انگلیس و شماری از مقام‌های این وزارتخانه و اعضای مجلس این کشور دیدار و درباره راه‌های گسترش روابط و دیگر مسائل مورد علاقه دو کشور بویژه راه‌های برون‌رفت از بحران‌های منطقه گفت‌وگو کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۱۰
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

به فاصله چند هفته پس از ورود یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اداره‌کننده هتل‌های زنجیره‌ای اروپا به ایران، حالا وزارت راه و شهرسازی مذاکرات خود با طرف‌های کره‌ای را نیز آغاز کرده تا شاید بخشی از طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) نیز از سوی این کشور قدرتمند آسیایی ساخته شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فرودگاه امام خمینی (ره) در طول چند سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های توسعه‌محوری که داشته، به عنوان تنها فرودگاه سود‌ده در بین تمام فرودگاه‌های ایران شناخته شده است و البته با توجه به طرح‌های وزارت راه و شهرسازی، هنوز در آغاز راه قرار دارد.

هرچند در حال حاضر تعداد مسافران این فرودگاه به چند میلیون نفر در سال رسیده، اما بناست در قالب ساخت دو ترمینال "سلام" و "ایرانشهر" به زودی در دو مرحله به ظرفیت مسافرپذیری 20 و 50 میلیون نفر در سال برسد، هرچند برنامه‌ریزی‌های کاملی برای ساخت این دو ترمینال مسافرتی صورت گرفته، اما هنوز به‌طور خاص ترمینال بزرگ ایرانشهر نیاز به برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذار دارد و این موضوع باعث شده وزارت راه و شهرسازی نسبت به ارزیابی طرح‌های شرکت‌های خارجی وارد عمل شود.

در کنار فضای فرودگاهی ساخت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که بناست به زودی به عنوان یک مکان توریستی و اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار گیرد نیز برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت‌های فراوانی داشته است.

پس از آنکه گروه آکور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در عرصه هتلداری جهان وارد این فرودگاه شد و تعهد کرد مدیریت هتل این فرودگاه را برعهده بگیرد، پای دیگر شرکت‌ها به این عرصه باز شده و از بلندی‌ها گرفته تا کشورهای آسیایی در این رابطه برنامه‌ریزی‌هایی را صورت داده‌اند.

در آخرین دور از مذاکره ایرانی‌ها با طرف‌های خارجی اصغر فخریه کاشان - مشاور وزیر راه و شهرسازی - که به‌طور خاص در فرودگاه امام خمینی (ره) فعالیت دارد، با یک گروه از کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کره جنوبی دیدار کرده و بحث ورود آنها به این فرودگاه را مورد ارزیابی قرار داده است.

هرچند هنوز مذاکرات مشاور آخوندی با کره‌ای‌ها به سرانجام نرسیده، اما به نظر می‌رسد احتمال ورود چشم‌بادامی‌ها به این فرودگاه مهم در آینده نزدیک وجود خواهد داشت؛ البته تا نهایی نشدن فرآیند لغو تحریم‌ها نمی‌توان به طور جزئی از نقشه کره برای فرودگاه امام خمینی (ره) صحبت کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۰۹
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

خبرگزاری فارس،‌ آقا معلمی که برای تدریس راهی دیار غربت شده بود حالا در زندان نشسته و دارد به دانش آموزان و کلاس بی معلمش فکر می کند و گاهی دستی به سر تراشیده اش می کشد و به سقف سلول خیره می شود.

او و دوستانش به روز دستگیری و از همه دردناک تر روزی که سرشان را از ته تراشیدند فکر می کنند؛ همه چیز ناگهان مثل آوار روی سرشان خراب می شود و عزتشان لکه دار و زیر لب از هم می پرسند «مگر قرار نبود عزت را به پاسپورتمان باز گردانند»

بعد از حادثه دردناک منا و کارشکنی های عربستان، این‌بار نوبت اماراتی ها بود که خصومت خود را با ایران نشان دهند،‌ آنهم با بازداشت 9 معلم ایرانی که برای تدریس در مدرسه ایرانیان در العین امارات راهی این کشور شده بودند.

دستگیری توهین آمیز، برخورد خشن و تراشیدن موی سر تنها بخشی از توهین هایی است که در این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، با معلمان ایرانی صورت گرفت.

این برخوردها پیکان انتقادات را به سمت وزارت امور خارجه ای ها چرخاند؛ منتقدان معتقد بودند وزارت خارجه در زمینه سفر این معلمان به امارات و در ادامه پیگیری های لازم برای آزادیشان کم‌کاری کرده است.

معلمان ایرانی دیروز بالاخره از زندان بزرگ العین آزاد شدند و شاید تا ساعاتی دیگر، بدون اینکه پایشان به کلاس های درس در امارات باز شود،‌ به تهران بازگردند اما در مسیر بازگشت به گستاخی شیخ نشین حاشیه دریای خزر و اقدامات دولت یازدهم برای حفظ عزت خود و پاسپورتشان فکر می کنند.

ضعف دیپلماسی از منا تا العین!

15 مهرماه جاری 9 تن از معلمان ایرانی که از سوی وزارت آموزش و پرورش برای تدریس در مدارس ایرانیان امارات انتخاب شده اند، از سوی دادگاه این کشور احضار می شوند.

ظاهرا اماراتی ها مدتی است بر روی قانون خود مبنی بر «سفر به شهرهای مختلف امارات با ویزای مخصوص»‌ پافشاری کرده؛ اتفاقی که نه سفارت ایران در ابوظبی از آن با خبر است و نه مسئولان آموزش و پرورش.

9 معلم ایرانی در نهایت از سوی پلیس امارات متحده عربی بازداشت و به زندان بزرگ العین منتقل می شوند.

در این میان نیز یک مقام آگاه ایرانی نخواست نامش شود گفت که «طبق قوانین کشور امارات باید برای اقامت و کار در هر یک از نواحی این کشور مجوز جداگانه داشت و معلمان بازداشت شده تنها ویزای دوبی را داشتند»؛ وزارت امور خارجه و سفارت ایران در امارات به عنوان مسئول اصلی اطلاع رسانی درباره قوانین کشورهای مختلف به دیگر ارگان‌ها، اطلاع رسانی درستی درباره این سخت گیری جدید اماراتی ها انجام نداده بود.

اماراتی ها هم مدعی بودند که طی سالیان اخیر بارها درباره داشتن مجوزهای لازم برای کار و حضور در شهرهای مختلف امارات به وزارت خارجه ایران هشدارهای لازم را داده اند.

از آنجایی که به گفته مدیر اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش معلمان ایرانی سال ها با مجوز و ویزای کار در دوبی در العین و مدارس ایرانی این شهر تدریس می کردند،‌ مشخص بود که امارات متحده عربی به دنبال بهانه گیری است.

احتمال بهانه گیری اماراتی ها بدلیل اقدامات مشابهی است که پیش از این از سوی مقامات این کشور انجام شد.

تابستان سال 1392 نیز کشور امارات بدون ذکر دلیل شروع به اخراج ایرانیانی کرد که برخی از آنها بیش از 20 سال بود در دوبی اقامت داشتند. وزارت امنیت امارات در آن زمان طی تماس تلفنی با تعدادی از ایرانیان از آنان می‌خواست با در دست داشتن گذرنامه به اداره امنیت این کشور مراجعه کنند و بعد از مراجعه این افراد گذرنامه آنان را توقیف و اقامت آنان را نیز لغو می‌کرد و بعد یک فرصت دو هفته‌ای یا یک ماهه به آنان می‌داد تا از امارات خارج شوند.

این موضوع به مجلس شورای اسلامی کشیده شد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آن را بررسی کرد.

مدتی بعد معاون حقوقی، کنسولی و ایرانیان خارج از کشور وزیر خارجه اعلام کرد که روند اخراج ایرانیان از امارات متوقف شده و ماموران اماراتی به ایرانیانی که قبلا به اداره اقامت و پلیس فراخوانده شده بودند، اعلام کردند که اقامت آن‌ها تا اطلاع ثانوی بلامانع است.

وزارت خارجه اما در مقابل این بهانه تراشی های اماراتی ها تنها به رایزنی های سطح پائین دیپلماتیک اکتفا کرد تا معلمان ایرانی بیش از یک هفته در زندان های امارات در شرایط بدی زندانی باشند.

اما موضوع بازداشت معلمان ایرانی در امارات تنها آزمون وزارت امور خارجه در حفظ شان و جایگاه ایرانیان در کشورهای دیگر نبود؛ رفتار دستگاه دیپلماسی در حادثه منا و وقایع پس از آن شدیدا مورد انتقاد شخصیت های مختلف و افکار عمومی قرار گرفته بود.

ناتوانایی برای هماهنگی جهت صدور ویزا برای وزیر ارشاد به عنوان مسئول پیگیری وضعیت ایرانیان صدمه دیده در حادثه منا و عدم بازگشت از سفر نیویورک برای پیگیری حادثه از جمله انتقاداتی بود که از سوی افکار عمومی متوجه وزارت خارجه شده بود.

برخی با اشاره به عدم پذیرش درخواست ملاقات ظریف با وزیر امور خارجه عربستان از سوی عادل الجبیر، و شکست تلاش ها برای میانجیگری کویت در این زمینه را، نشانه ضعف دستگاه دیپلماسی می دانستند که حامیانش می گفتند 6 قدرت بزرگ دنیا را به پای میز مذاکره کشانده و آنها را مغلوب کرده است.

توهین به معلمان ایرانی و پیش از آن کارشکنی درباره حادثه دیدگان فاجعه منا از سوی عربستان، در شرایطی رخ می دهد که یکی از مهم ترین شعارهای حسن روحانی «بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانیان»‌ بود؛ عزتی که 9 معلم ایرانی بازداشت شده در زندان های امارات و برخی حجاج ایرانی به خوبی معنای آنرا درک کرده اند.

وزارت خارجه و لبخندهایی که «تخاصم»‌را کم نکرد

وزارت امور خارجه دولت یازدهم همواره تاکید داشت که قصد دارد روابط خود با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را تقویت کند.

چندین سفر ظریف به پایتخت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حکایت از برنامه ریزی گسترده در این راستا داشت.

رسانه های حامی دولت نیز تلاش می کردند سیاست های ظریف و دولت یازدهم در قبال کشورهای منطقه را نتیجه بخش و پایان دهنده تنش هایی مانند زیاده خواهی امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی نشان دهند.

به عنوان مثال روزنامه شرق در حاشیه گزارش خود از سفر ظریف به ابوظبی و دیدارش با مقامات اماراتی در فروردین سال 93 نوشت: «گویا این روزها مقامات امارات دیگر علاقه‌ای به مطرح‌کردن ادعاهای جنجالی در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی ندارند؛ اکنون دید و بازدیدهای مقامات ایرانی و اماراتی از پایتخت‌های یکدیگر به خوبی در حال انجام است و این را می‌توان در راستای دیپلماسی رابطه با همسایگان دولت جدید دانست.»

این رسانه ها تلاش می کردند که با مقایسه رفتار ظریف و مسئولان وزارت امور خارجه در دولت گذشته، دیپلماسی «لبخند» را باعث رفع مشکلات در رابطه میان ایران و کشورهای منطقه معرفی کنند: «او که برخلاف برخی گذشتگان، با ادبیاتی دیپلماتیک سخن می‌گفت، بار دیگر اطمینان داد که «ایران شریکی ثابت‌قدم و قابل اعتماد برای همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد ماند.»

ظریف حتی در مقاله‌ای که در چند روزنامه عرب‌زبان به چاپ رسید، پیشنهاد تشکیل مجمع گفت و گوی کشورهای حوزه خلیج فارس، برای حل بحران های منطقه و گسترش روابط این کشورها را داد.

اما تنها چند ماه بعد از این پیشنهاد ظریف به اعراب، آنها با اقداماتی نظیر عدم صدور وزیر برای مسئولان ایرانی در حادثه منا و بازداشت معلمان ایرانی، نشان دادند که چندان علاقه ای به برقراری رابطه دوستانه به ایران ندارند.

محمد جواد ظریف بعد از این وقایع نیز همچنان تاکید داشت که ایران برای حفظ روابط خود با کشورهایی نظیر عربستان بر حفظ «دیپلماسی لبخند» تاکید دارد.

وی در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا «دیپلماسی لبخند» که در گفت‌وگو با طرف‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای به کار گرفته شده بود در گفت‌وگو با کشورهای عربی به ویژه عربستان نیز کاربرد دارد گفت که «ما به دوستانمان در منطقه از صمیم قلب لبخند می‌زنیم.»

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفت و گوی دیگری با روزنامه الرای کویت درست در شرایطی که عربستان و کشورهای هم‌پیمانش به کارشکنی در قبال اتباع ایرانی ادامه می دهند، دولت عربستان را «دوست» خطاب کرد؛ «ما به دنبال پیشرفت روابط دوستی و مودت با دوستان عربستانی خود هستیم».

برخی منتقدان ظریف معتقد بودند که تلاش برای نشان دادن علاقه مندی ایران برای گرم نگه داشتن رابطه با برخی کشورهای منطقه که حرمت و شان اتباع ایرانی را نگه نمی دارند، اقدامی قابل تامل است.

جایگاه پاسپورت ایرانی در «دیپلماسی لبخند»/ وقتی کری برای آزادی جاسوس تلاش می‌کند اما ظریف...

بیش از یک سال از بازداشت یک تبعه آمریکایی در ایران می گذرد؛ جیسون رضائیان متهم به جاسوسی در پوشش خبرنگار برای آمریکایی هاست.

از همان ابتدای دستگیری رضائیان، وزارت امور خارجه آمریکا و شخص جان کری بارها در مصاحبه های مختلف موضوع جیسون رضائیان را مطرح و خواستار آزادی وی شد.

برای کری مهم نبود که این موضوع را در نشست های دوجانبه با مسئولان ایرانی در حاشیه های مذاکرات هسته ای مطرح کند یا در بیانیه های گاه و بیگاهش؛ نکته مهم این بود که کری سعی می کرد همواره در صف اول تلاش برای آزادی یک شهروند آمریکایی باقی بماند، حتی اگر وی متهم به جاسوسی باشد.

وی همواره از ایران می خواست که «اتهامات علیه رضائیان را کنار گذاشته و وی را آزاد کند»؛ وزیر امور خارجه آمریکا البته بر روی آزادی چندین تبعه دیگر آمریکا که در زندان های ایران بسر می بردند نیز تاکید داشت.

در این میان برخی از افکار عمومی معتقدند که در ماجرای دستگیری معلمان ایرانی در امارات و وقایعی از این دست، جای خالی موضع گیری قاطع از سوی وزیر امور خارجه کشورمان خالی است؛ منتقدان می گویند وقتی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای آزادی یک تبعه جاسوس کشورش، تلاش می کند، چرا وزارت خارجه و ظریف تنها به رایزنی های دست پائین دیپلماتیک برای آزادی معلمان ایرانی بسنده کردند؟

همگان و به ویژه ایرانیان حاضر در کشورهای مختلف جهان منتظر بودند تا حسن روحانی به وعده اش در آنچه «بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی» خوانده بود عمل کند؛ ولی هنوز مشخص نیست که این بازگشت عزت چه زمانی قرار است نمود عینی داشته باشد.

بنابر این گزارش، پس از ماجرای بازداشت معلمان ایرانی در امارات و برخورد های توهین آمیز با آنها، افکار عمومی منتظرند تا ببینند آیا ادبیات دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی با برخی کشورهای منطقه دست خوش تغییر می شود یا خیر؛ انتظاری که تاکید ظریف بر حفظ «دیپلماسی لبخند» آن‌ را طولانی تر خواهد کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۴ ، ۰۹:۱۰
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که قرار است «برجام» از روز یکشنبه وارد مرحله بعدی شود، مقام‌های آمریکایی نگرانند که انتظارات تهران از سرعت نشان دادن پایبندی به برجام و رفع تحریم‌ها غیرواقع‌بینانه است.

وبگاه نشریه آمریکایی «پالیتیکو» روز شنبه ضمن اعلام این خبر به اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اشاره کرد که هفته گذشته گفته بود تحریم‌ها، ظرف یک تا دو ماه آینده که ایران احرای برجام را آغاز می‌کند، رفع خواهند شد.

پالیتیکو می‌نویسد: «تقویم زمانی روحانی، ممکن است به غایت خوش‌بینانه باشد. بسیاری از کارشناسان مسائل هسته‌ای از جمله کارشناسان وزارت انرژی دخیل در مذاکرات هسته‌ای ایران بر این باورند که انجام اقدامات مورد نیاز توسط ایران ممکن است 6 ماه یا بیشتر زمان ببرد.» 

یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه «ایران باید پیش از برخورداری از امتیاز رفع تحریم‌ها، اقدامات زیادی انجام دهد» گفته رسیدن به این مرحله «دست‌کم چندین ماه» زمان می‌برد.

رابرت آینهورن، مذاکره‌کننده هسته‌ای اسبق  آمریکا می‌گوید: «هیچ راهی برای اینکه بتوانیم این کار را به طور مناسب یا موثر ظرف چند هفته انجام دهیم، وجود ندارد.»

این نشریه در پایان به انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران اشاره کرده و نوشته این انتخابات می‌تواند توازن قدرت در ایران را تغییر دهد.

پالیتیکو از قول یک تحلیلگر می‌نویسد: «این انتخابات تعیین خواهند کرد که آیا روحانی و هم‌قطارانش می‌توانند روی سرمایه سیاسی ناشی از برجام سرمایه‌گذاری کرده و این کشور را از گذشته رها کنند یا خیر.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۴ ، ۰۹:۰۸
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- مهدی بختیاری و هاجر تذری: «ما 3 نفر پیرمردهای سپاه بودیم؛ من، نورعلی شوشتری و حسین همدانی» این را چند سال قبل، سردار جعفر اسدی فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه می‌گفت و حالا از این 3 نفر، 2 تن آنها به شهادت رسیدند. یکی درست 6 سال پیش در عملیاتی تروریستی در منطقه سیستان و بلوچستان و دیگری همین چند روز قبل در حین ماموریت مهمی در حوالی حلب در سوریه.

امروز 26 مهرماه ششمین سالگرد شهادت نورعلی شوشتری (مسیح سیستان) است و فرصتی فراهم شد تا گفتگو کنیم با یکی از همرزمان این 2 فرمانده شهید تا برایمان کمی از نورعلی شوشتری و حسین همدانی بگوید.

متن زیر گفتگویی است با سردار یعقوب زُهدی از معاونان سابق فرمانده سپاه و از قدیمی‌های توپخانه و معاون این روزهای مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی که از نزدیک با خصوصیات این 2 شهید عزیز آشنا بود.

** «نورعلی شوشتری» از گارد سلطنتی تا فرماندهی سپاه

* ما هم یک چیزهایی حالیمان می‌شود

گفتگو با سردار زهدی با خاطره جالبی از شهید نورعلی شوشتری آغاز می‌شود و برای اولین بار از زبان سردار می شنویم که شهید شوشتری -که متولد روستای سرولایت نیشابور است- ترک زبان بوده است:

«شهید شوشتری با ما ارتباط نزدیکی داشت. یکی از دلایلش هم این بود که ما همزبان بودیم، با اینکه بچه نیشابور بود ولی ترک زبان بود و ما با هم آذری صحبت می‌کردیم. خیلی‌ها هم این موضوع را نمی‌دانستند و همین عدم آگاهی، حوادث جالبی را رقم می‌زد.

وقتی ایشان فرمانده قرارگاه حمزه بود، روزی برای بازدید به تیپ 40 رسالت توپخانه می‌رود. فرمانده تیپ از موضوع زبان ترکی شهید شوشتری خبر نداشت. در حین بازدید از کنار یکی از قبضه‌ها رد می شوند که از قضا آن قبضه ایراد داشت. همین که خدمه قبضه می‌خواهد توضیح دهد، فرمانده تیپ به زبان ترکی به او می‌گوید «ولش کن، این که متوجه نمی‌شود.»

شهید شوشتری این را شنید و به روی خودش نیاورده بود. موقع خداحافظی برمی گردد با زبان ترکی خداحافظی می کند و می‌گوید «ما هم یک چیزهایی حالیمان می‌شود.»

این فرمانده تیپ هنوزم که هنوز است، هروقت این خاطره را نقل می‌کند می‌گوید: من آب شدم وقتی ایشان با آن بزرگواری از کنار این موضوع گذشت.»

* مینی‌بوسی که نورعلی برای روستایشان خرید

نورعلی شوشتری بک جورایی از بقیه فرماندهان سپاه متفاوت بود؛ بیشتر از لحاظ فیزیکی. اندام تنومند و هیکل چهارشانه‌اش در لباس سبز سپاه هیبتی دیگر به او می‌داد. از همرزم قدیمی‌اش پرسیدیم که نورعلی چطور وارد سپاه شد؟

«او قبل از انقلاب یک شرکت پیمانکاری داشت و وضع مالی‌اش هم خوب بود. حتی برای روستای خودشان -سرولایت- در اطراف نیشابور یک دستگاه مینی‌بوس خریده بود و به عنوان سرویس در اختیار روستاییان گذاشته بود.

او قبل از انقلاب هم سرباز گارد بود -به خاطر هیکل درشتش-و آموزش‌هایی که در گارد دیده بود برایش تجربه خوبی شد که بعداً در جنگ به دردش خورد.

هرچند در جریان مبارزات انقلاب با مردم بود ولی اینکه بخواهد به سپاه بیاید در تفکرش نبود.

سردار زهدی در کنار سردار شهید شوشتری

* با کاپشن گران قیمت در صف گزینش سپاه

این را خودش برایم تعریف کرد که یک شب در همان سال 58 حضرت امام(ره) به خوابش می‌آید و می‌گوید تو به سپاه برو. بیدار می‌شود و چون در این فضاها نبود، خواب را خیلی جدی نمی‌گیرد و پیش خودش فکر می‌کند خواب است دیگر؛ می‌گفت من به امام(ره) خیلی علاقه داشتم و فکر کردم چون به ایشان علاقمندم، خوابش را دیدم. چند روزی می‌گذرد و دوباره امام(ره) به خوابش می‌آید و می‌گوید: چرا تو به سپاه نمی‌روی؟

همان روز می‌آید و در صف گزینش سپاه می‌ایستد.

آن موقع هم شهید شوشتری یک تیپ خاصی داشت و تیپی نبود که گزینش کنندگان سپاه زیاد بپسندند. مثلاً می‌گفت: من آن روز کاپشنی تنم بود که 24 هزار تومان قیمت داشت.

به هر حال او در گزینش قبول شده و در همان سپاه نیشابور مسئول عملیات می‌شود.

* فداکاری در جهنم چزابه

شنیده بودیم که نورعلی یکی از آماده‌ترین‌ها و پا در رکاب‌ترین‌ها بود و کارنامه او را در برخورد با ناامنی‌ها در اقصی نقاط کشور شنیده بودیم. از سردار زهدی سوال کردیم و او اینطور جواب داد: «هر اتفاقی که می‌افتاد، ایشان حاضر بود، ناآرامی‌های کردستان، گنبد و ...

شما نگاه کنید، عمده‌ فرماندهان سپاه که در جنگ فرمانده شدند کارآموزی‌هایشان را در بحث نظامی در کردستان و در ناآرامی‌ها طی کردند و آنجا با سیستم نظامی آشنا شدند پیشینه هر کدام از فرماندهان مشهور سپاه را که دنبال کنید در کردستان حضور داشتند.

شهید شوشتری کارش را با تک تیراندازی در کردستان شروع کرد در جنوب، فرمانده دسته و گروه شد و در عملیات طریق‌القدس به فرماندهی گردان رسید.

در فاصله عملیات طریق‌القدس تا فتح‌المبین، دشمن به جبهه چزابه حمله شدیدی کرد و کار برای ما مشکل شد چون نیروها آماده انجام عملیات بودند و از طرف دیگر به چزابه حمله شده بود. 3 نفر داوطلب شدند تا چزابه را حفظ کنند: شهید رضا حبیب‌اللهی، شهید خرازی و شهید شوشتری.

آتشی که دشمن در چزابه می‌ریخت تا سالها ضرب‌المثل بود، اینقدر که ارتش بعث آتش سنگین ریخت.

وقتی هم که قرار شد که خود خراسان لشکری داشته باشد و لشکر نصر تشکیل شد، شهید شوشتری فرمانده تیپ بود تا بعد از عملیات والفجر مقدماتی که لشکرهای سپاه تشکیل شدند و ایشان فرمانده لشکر نصر شد و بعد هم فرمانده قرارگاه. مدتی جانشین سردار ایزدی در قرارگاه نجف بود بعد خودش فرمانده همین قرارگاه شد.»

* در کیمن منافقین

«یکی از کارهای مهم دیگری که ایشان در جنگ انجام داد، عملیات مرصاد بود. ایشان یک قرارگاه فرعی در منطقه چهارزبر داشت که قرارگاه تاکتیکی نجف بود.

وقتی که حمله منافقین صورت گرفت، ایشان در جنوب بود. ارتش عراق به جنوب حمله کرده بود و لشکرهای سپاه بیشتر آنجا مشغول بودند. البته یکی دیگر از فرماندهان موثر در مرصاد هم همین سردار شهید همدانی بود که فرماندهی لشکر انصارالحسین همدان را برعهده داشت.

سردار شوشتری البته به سرعت خودش را به منطقه رساند و تا آمدن ایشان هم مسئولیت با سردار احمدی مقدم بود.»

* تفاوت ایران و ترکیه در برخورد با مخالفین

نورعلی شوشتری پس از جنگ، در سطح قرارگاه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و فرماندهی قرارگاه‌هایی نظیر نجف در غرب و حمزه در شمالغرب را برعهده می‌گیرد تا سالهای پایانی حیاتش که علاوه بر جانشینی فرماندهی نیروی زمینی سپاه، فرمانده قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق می‌شود؛ جایی که سرنوشت دنیای نورعلی در آن رقم می‌خورد.

«شهید شوشتری به قرارگاه قدس در جنوب شرق رفت و با تجربیاتی که در منطقه کردستان به دست آورده بود، پایه‌گذار حرکتی بسیار مهم شد.

او بخوبی می‌دانست که ضدانقلاب مانند ماهی است که اگر آب باشد زنده می‌ماند و این آب برای ضدانقلاب، مردم بودند. آنها به روستاها می‌رفتند، اگر مردم پذیرای آنان باشند، شما نمی‌توانید کاری کنید و نمی‌توانید زمین سوخته درست کنید. کاری که ترکیه با مخالفین کُرد و چریک‌ها انجام می‌دهد و ناموفق است. ما اما کار دیگری انجام دادیم و آب را از ماهی گرفتیم. از چه طریق؟ با کارهای عمرانی، خدماتی و توسعه‌ای که در کردستان انجام شد، مردم را از ضد انقلاب گرفتیم و و مقبولیتی برای نظام ایجاد شد. پیشمرگان مسلمان کُرد تجربه بسیار مهمی بود. هم زمینه حضور ضدانقلاب را از بین برد و هم از خود کُردهای معتقد به نظام استفاده کرد.

شهید بروجردی این حرکت را پایه‌گذاری کرد و شهیدان شوشتری و کاظمی هم گروه‌های ضربتی درست کردند که فرزندان همان پیشمرگها بودند.»

* ریسک نورعلی در سیستان و بلوچستان جواب داد

نورعلی همین ایده را با خود به جنوب شرق می‌برد تا ناامنی در این مناطق، نه با زور اسلحه که با همت خود مردم ریشه کن شود: «آنجا بین عشایر و مردم رفت، کارهای خدماتی انجام می‌داد، ساعت‌ها پای درددلشان می‌نشست و مشکلاتشان را حل می‌کرد.

بهداری سپاه و قرارگاه سازندگی غرب را هم به آنجا برد، جاده می‌کشید، ارتباط عاطفی برقرار می‌کرد، جوان‌هایشان را مسلح می‌کرد که این خودش خیلی مهم است و ریسک بالایی داشت. ممکن بود اسلحه‌ای که به دست عشایر می‌دهید بر علیه خودتان استفاده شود.

همین الان هم شما بروید ببینید همه عشایر دلداده شهید شوشتری هستند. چون با اینها با محبت و آغوش باز رفتار می‌کرد و رافت اسلامی را به آنان نشان داد و جذبشان کرد.

امنیت همان برنامه‌ای که ایشان در آنجا شهید شد به عهده خود عشایر بود، نمایشگاه را خود آنها گذاشته بودند و مسئولیت تأمین امنیت را پذیرفتند. شهید شوشتری هم به اعتماد حرف آنها، آنجا حضور یافت، حتی برخی دوستان هم مخالفت کرده بودند اما او می گفت اگر بخواهیم به ما اعتماد کنند باید به آنها اعتماد کنیم.»

** حسین همدانی و تضمینی که به بشار اسد داد

وقت زیادی نداریم و چیزی به اذان ظهر نمانده و سردار تاکید دارد تا هنگام اذان، گفتگو تمام شود. بحث نورعلی را علی رغم جذابیتش می‌بندیم و از او می‌خواهیم تا چند جمله‌ای هم برایمان از سردار شهید این روزهای سپاه بگوید. حسین همدانی!

«همان ریسک شهید شوشتری را شهید همدانی در سوریه کرد. خود ایشان برای من تعریف می‌کرد که وقتی به سوریه رفتم دیدم تنها چاره‌ اینها این است که مردم به صحنه بیایند. ارتش‌شان کاری از پیش نمی‌بُرد و باید نیروی داوطلب و با انگیزه به صحنه می‌آمد. من آنجا تز دفاع وطنی و نیروی بسیج را مطرح کردم.

اول که گفتم همه مخالفت کردند، همه فرماندهان و وزیر دفاع هم مخالف بود و می‌گفتند نمی‌توانیم به اینها سلاح بدهیم. من رفتم و خود «بشار اسد» را قانع کردم و خود بشار اعتقاد پیدا کرد. بشار گفت تو تضمین می‌کنی؟ گفتم بله تضمین می‌کنم.

وقتی این اعتماد بوجود آمد، به تمام فرماندهان ابلاغ کرد؛ در سوریه هم وقتی رئیس جمهور ابلاغی می‌کند، کسی نمی‌تواند مخالفت کند. وقتی ابلاغ انجام شد، ساماندهی نیروی بسیج را شروع کردیم و کار با سازماندهی چند هزار نفر آغاز شد و الان به دهها هزار نفر رسیده است و تمام عملیات‌های پیش‌روی را نیروهای مردمی انجام می‌دهند و ارتش هم بیشتر پشتیبانی می‌کند و توپخانه و هلی‌کوپتر در اختیار می‌گذارد و اگر جایی هم گرفته شده می‌رود و آن موقعیت را تثبیت می‌کند. ارتش ابتدا به ساکن حمله نمی‌کند که به دل داعش بزند. همین نیروهای بسیجی و دفاع وطنی هستند که می‌روند.

* همدانی و تجربیات منحصر به فرد از دفاع مقدس تا نبرد در سوریه

زهدی سپس به برشمردن وجوه مشترک شهیدان شوشتری و همدانی پرداخت و گفت: «یکی از وجه اشتراکات این دو شهید سن آنان بود. شهید شوشتری متولد 1327 بود و سال 88 در 61 سالگی شهید شد، شهید همدانی هم متولد 1329 بود که در 65 سالگی شهید شد.

من و شهید همدانی از نظر روحی خیلی به هم نزدیک بودیم و بسیار با هم درد دل می‌کردیم و هر چه از ایشان می‌خواستم اجابت می‌کرد و امکان نداشت چیزی از او بخواهم و پاسخش منفی باشد. وقتی مأموریت استقراری‌اش در سوریه تمام شد و به ایران آمد، بلافاصله از ایشان دعوت کردم به مرکز تحقیقات راهبردی بیاید و با ما همکاری کند. ما در اینجا یک میز اندیشه زمینی راه انداختیم که در بحث قدرت زمینی کار می‌کند.

سردار همدانی هم تجربه دفاع مقدس را داشت، هم تجربه فرماندهی در سطح لشکر و قرارگاه و هم تجربه جنگ‌های امروزی. جنگ‌های امروز با دفاع مقدس تفاوت بسیاری دارد و ایشان 3 سال در این زمینه فعالیت کرده بود، اگر نگوییم منحصر به فرد جزء افراد معدودی بود که این خصوصیت را داشت.

من از ایشان خواهش کردم که بیاید و ریاست میز اندیشه زمینی ما را بر عهده بگیرد و ایشان هم قبول کرد،‌ با اینکه بسیار درگیر بود؛ در سپاه جانشین فرمانده کل در قرارگاه امام حسین (ع) بود و مسئولیت سازماندهی چندین هزار لشکر امام حسین(ع) را در سراسر کشور بر عهده داشت و در سوریه نیز مسئول پشتیبانی بود.»

زهدی ادامه می‌دهد: «با اینکه آنجا گرفتار بود اما درخواست ما را پذیرفت و ما جلسات مداوم هفتگی داشتیم که فرماندهان ارتش، سپاه، ستاد کل، حضور داشتند و ایشان با توجه به تجربیاتی که داشت صحنه جنگ امروز را ترسیم می‌کرد و تاکتیک‌های مقابله با آن را بیان می‌کرد.»

* تحلیل را با تکلیف مخلوط نکنیم

فرمانده اسبق توپخانه سپاه در خاتمه شرح صدر را از ویژگی‌های بارز شهیدان همدانی و شوشتری می‌داند و می‌گوید: «اینها از خط خود عبور کردند تا توانستند خط دشمن را بشکنند. اینها اول خاکریز خود را فتح کردند. چیزی به اسم خود وجود نداشت و این خود را برداشته بودند و شما می‌دیدید در برخوردهایشان چقدر متواضع بودند. در برابر دشمن صلابت و اقتدار داشتند و در برابر خودی‌ها و بسیجی‌ها خاضع بودند، هر دوی این بزرگواران جزء افرادی بودند که واقعاً صبر و تحمل بالایی داشتند. من صحنه‌ای را به یاد ندارم که این عزیزان عصبانی شده باشند و از کوره دررفته باشند.

زهدی، اعتقاد و اطمینان به ولایت را یکی دیگر از ویژگی های آنها می‌داند: «ما در جبهه و در زمان دفاع مقدس به صورت دستورالعمل و اعتقاد راسخی داشتیم -که هنوز هم به آن پایبندیم- و آن این است که باید تحلیل داشته باشیم اما به تکلیف عمل کنیم. تحلیل را با تکلیف مخلوط نمی‌کردیم و این بسیار مهم است.

سردار زهدی در کنار سردار شهید همدانی (ردیف آخر)

خیلی از مصیبت‌های امروز این است که این دو با هم مخلوط می‌شود و طرف به تحلیل خود به اسم تکلیف عمل می‌کند. اگر تحلیل را کنار بگذارید بصیرت ندارید و مجاهدی نیستید که به درد اسلام بخورد.

اما در نهایت اینطور نیست که برمبنای یافته‌های خود عمل کنید و باید به تکلیفی که از سلسله مراتب می‌آید عمل کرد و طوری هم به آن تکلیف عمل کنیم که گویی تحلیل و اعتقاد خودمان است. این بسیار مهم است. این روزها در صحنه سیاسی ، بسیاری افراد تحلیل خود را به جای مواضع رهبری بیان می‌کنند.

در دفاع مقدس و بین فرماندهان چنین مشکلی را نمی‌بینید، این شهیدان، قاطع بوده و هیچ وقت دچار تردید و تزلزل نشدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۴ ، ۰۹:۰۶
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو، موادی که با عنوان رنگ زعفران بویژه از کشور عربستان به ایران می‌آورند را کاملا سرطان‌زا خواند و نسبت به استفاده از رنگ و پودرهای زعفرانی که برند مشخصی ندارند، هشدار داد.

دکتر حسین رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،درباره ,ورود رنگ زعفران به کشور با ورود حجاج از عربستان با بیان اینکه تقلبات زعفرانی یکی از تقلبات معمول است، گفت: رنگ‌هایی که با عنوان رنگ زعفران از خارج کشور و بویژه از عربستان توسط حجاج وارد کشور می‌شوند، رنگ‌هایی به نام تارتارازین (نوعی رنگ خوراکی غیرمجاز) هستند که اینها را به عنوان رنگ زعفران به جای زعفران یا به عنوان عصاره زعفران به همراه خود می‌آورند.

وی با تاکید بر سرطان‌زا بودن این ماده، افزود: گاهی افراد این مواد را به عنوان سوغات به کشور آورده یا آن را در غذا استفاده می‌کنند؛ چرا که قیمت این ماده نسبت به زعفران معمولی بسیار پایین‌تر است و رنگ و شکل زعفران را دارد. این درحالیست که نه تنها این ماده هیچ‌ یک از خواص زعفران را ندارد، بلکه سرطان‌زایی آن بسیار جدی است. رنگ تارتارازین ماده‌ای کاملا سرطان‌زا بوده و استفاده از این ماده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

رستگار خطاب به حجاجی که از عربستان به کشور می‌آیند، گفت: اگر چنین چیزی را به عنوان سوغات می‌آورند، باید گفت که این ماده سوغات نیست بلکه یک سم است و نباید از آن استفاده کنیم.

پودر زعفرانی که زعفران نیست!

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو به فروش موادی با عنوان پودر زعفران با قیمت پایین که بعضا توسط دستفروشان در مترو بفروش می‌رسد، اشاره کرد و گفت: این هم نوعی تقلب است؛ چرا که تقلب در زعفران زیاد است. برای مثال کلاله ذرت را رنگ می‌کنند، سپس آن را پودر کرده و به عنوان پودر زعفران می‌فروشند. مردم باید بدانند که این مواد به هیچ‌وجه زعفران نیست. زعفران باید کاملا برند باشد و روی آن آرم سازمان غذا و دارو و شماره پروانه بهداشتی وجود داشته باشد تا اگر شکایتی هم از محصول شد، بتوانیم آن را پیگیری کنیم.

رستگار همچنین گفت: بوی زعفرانی که در این پودرها وجود دارد از اسانسی است که به آن اضافه می‌کنند. این کار هم یکی از تقلباتی‌ست که صورت می‌گیرد. اسانس از موادی است که آن را در مواد مختلف مانند چای نیز اضافه می‌کنند. باید گفت که گاهی این اسانس‌ها خوراکی نیست و برای همین یکی از تقلبات استفاده از اسانس است و این بحث باید مدنظر قرار گیرد. زعفرانی که خریداری می‌شود باید بسته‌بندی بوده و برند آن هم مورد تایید باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۴ ، ۰۸:۴۰
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم


کد کج شدن تصاوير