کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۹:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
۱۰ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۵۹

واکنش غرب به بحران مهاجرت؛


دولت‌های اروپایی در واکنش به موج بی‌سابقه پناه‌جویان خاورمیانه‌ای به سمت اروپا، به دنبال ساخت دیوار حائل یا در پیش گرفتن سیاست‌های مهاجرتی نژاد پرستانه هستند...

دولت‌های اروپایی در واکنش به موج بی‌سابقه پناه‌جویان خاورمیانه‌ای به سمت اروپا، به دنبال ساخت دیوار حائل یا در پیش گرفتن سیاست‌های مهاجرتی نژاد پرستانه هستند. دولت مجارستان تصمیم گرفته در مرز مشترک با صربستان دیوار حائل بنا کند و دولت انگلیس نیز طرح محدود کردن ورود مهاجران به کشورهای اروپایی را پیش کشیده است.
اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که دو هفته دیگر (14 سپتامبر 2015) برای مقابله با آنچه «بحران مهاجران» به اروپا خوانده می‌شود، یک نشست فوق العاده برگزار خواهد کرد؛ بحرانی که منتقدان اتحادیه اروپا می‌گویند نتیجه سیاست‌های ماجراجویانه غرب در خاورمیانه و به خصوص سوریه است. حدود یک ماه قبل بود که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به اینکه «تروریسم مرز نمی‌شناسد» گفته بود: «غرب تاوان حمایت خود از تروریسم را خواهد پرداخت.» حالا با گسترش مناطق جنگی در خاورمیانه، مشکل پناه‌جویان برای کشورهای اروپایی از یک معضل، به بحرانی جدی تبدیل شده است. بر اساس گزارشی که سازمان اروپایی فرانتکس، در جولای 2015 منتشر کرده برای اولین بار شمار مهاجرانی که به مرزهای اتحادیه اروپا رسیدند از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت که در مقایسه با جولای 2014، سه برابر شده است. بر اساس آمارها، حدود 340 هزار مهاجر در هفت ماه نخست سال جاری وارد اتحادیه اروپا شده‌اند و تنها طی ماه گذشته میلادی ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ مهاجر به مرزهای اتحادیه اروپا رسیدند که یک رکورد به حساب می‌آید. آمارهایی که دفتر آمار اتحادیه اروپا منتشر کرده نشان می‌دهد، شهروندان سوری بیشترین آمار را برای مهاجرت به اروپا ثبت کرده‌اند به طوری که بر اساس آمارهای سال‌های 2013، 2014 و نیمه اول سال 2015، شمار پناه‌جویان سوری بیش از دیگر کشورها بوده و کشورهایی مانند افغانستان و اریتره، در رده‌های بعدی هستند. سازمان ملل نیز تأیید کرده که ادامه مناقشه سوریه یک عامل عمده در پس افزایش شمار مهاجران است.
  
شروع بحران
تعبیر «بحران مهاجران» یا پناه‌جویان اولین بار بعد از غرق شدن پنج قایق حامل مهاجران به اروپا در آب‌های خاورمیانه در جولای 2015 استفاده شد؛ حادثه‌ای که در اثر آن دست کم هزار و 200 پناه‌جو به کام مرگ کشیده شدند. با این حال، حوادث روزهای اخیر این بحران را تشدید کرده است. در تازه‌ترین این حوادث، اجساد ۷۱ پناه‌جو روز جمعه گذشته در کامیونی در یک بزرگراه در شرق اتریش کشف شد. گفته شده این پناه‌جویان احتمالاً قبل از اینکه کامیون از مجارستان وارد خاک اتریش شود جان سپرده‌اند و آنگونه که پلیس اتریش گفته، این مهاجران احتمالاً سوری بوده‌اند و جسد چهار کودک نیز در میان آنها کشف شده است. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، کشف اجساد ۷۱ نفر در اتریش را «هولناک و مایه دلشکستگی» خواندو وزیر کشور اتریش هم زنگ‌های خطر را به صدا درآورد و از رهبران اتحادیه اروپا درخواست کرد برای جلوگیری از مرگ و میر بیشتر پناه‌جویان این اطمینان را بدهند که آنها از راه‌های قانونی و امن وارد کشورهای اروپا می‌شوند. به دنبال این حوادث بود که لوگزامبورگ به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که وزرای 28 کشور عضو اتحادیه روز ۱۴ سپتامبر(چهارشنبه 23 شهریور 1394) یک نشست اضطراری خواهند داشت، چون این بحران دچار «ابعاد بی‌سابقه» شده است. در اینکه برگزاری چنین نشستی خواهد توانست به حل بحران بی‌سابقه پناه‌جویان در اروپا کمک کند، تردیدهای جدی وجود دارد، به خصوص که رشد احزاب راست افراطی مهاجرستیز به تردید‌های موجود دامن زده است. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز یک‌شنبه در برلین به خبرنگاران گفت: «اگر اروپا همبسته باشد و ما همچنین نسبت به دیگران ابراز همبستگی کرده ایم، در آن صورت الان وقت نشان دادن آن است.» بعضی دولت‌های اروپایی ضمن اینکه خواستار خودداری از پذیرش پناه‌جویان شده‌اند، درحال سخت‌تر کردن سیاست‌های مهاجرت در زمینه پناه‌جویی و امنیت مرزی هستند. ترزا می، وزیر کشور انگلیس روز یک‌شنبه گفت که افزایش بحران مهاجران نتیجه نظام مرزهای آزاد - شینگن - در حوزه این اتحادیه است و خواستار اعمال تدابیر سخت‌تر مرزی در اتحادیه اروپا شد. ماتئو رنزی نخست وزیر ایتالیا هم که کشورش به عنوان نقطه ورودی بسیاری از مهاجران به اروپا تحت فشار زیادی است، گفت اتحادیه اروپا یک سیاست واحد اروپایی ایجاد خواهد کرد، نه سیاست‌هایی به تعداد کشورهای اتحادیه. پیش از این، وزیران کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا پیشنهاد کرده بودند که اتحادیه اروپا فهرستی مشترک از «کشورهای امن» تهیه کند و این فهرست مبنای پذیرش یا رد درخواست پناه‌جویی باشد.
  
فیسک: این یعنی از دست رفتن انسانیت
احساسات در برخی کشورهای دیگر اروپایی با شدت بیشتری به سمت سیاست‌های مهاجر ستیزانه گرایش پیدا کرده است. «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه(راست افراطی- مهاجر ستیز) می‌گوید: «من از تسامح مقامات اروپایی به شدت نگران و هراسان هستم چراکه هم‌اکنون حدود 5/1 میلیون نفر در آرزو و تلاش برای ورود به اتحادیه اروپا هستند.» وی افزود: «با وجود پیمان شینگن و از بین رفتن مرزهای داخلی اتحادیه اروپا، امروز دیگر هیچ راهی برای مقابله با موج مهاجران وجود ندارد. مرزهای ملی ما باید فوراً برقرار شوند. این یک پیش‌شرط است و پس از آن باید سیاست بازدارندگی در قبال مهاجرت اعمال و اجرا شود.» لوپن با انتقاد از تسامح در اعطای حق پناهندگی به مهاجران گفت: «اعطای حق پناهندگی به مهاجران به قدری آسان شده که خود به یک راه جدید برای قاچاق مهاجران غیرقانونی بدل شده است. بخش اعظم مهاجرانی که وارد اروپا و فرانسه می‌شوند مهاجران سیاسی نیستند.» لوپن البته در عین حال به واقعیت دیگری هم اشاره کرده و گفته که بحران مهاجران ریشه در بحران‌ سوریه دارد و مردم فرانسه از شرایط کنونی ناراضی هستند.
دولتی مانند مجارستان پا را از این هم فراتر گذاشته و تصمیم به احداث دیوار حائل در مرز مشترک با صربستان به منظور ممانعت از ورود مهاجران گرفته است. طرح ساخت این دیوار که پیشنهاد آن توسط «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان مطرح شده، چندی پیش در پارلمان این کشور به تصویب رسید. این دیوار مانعی به ارتفاع چهار متر، 175 کیلومتر از مرز مشترک مجارستان و صربستان را شامل می‌شود. این اقدام مجارها، با انتقاد شدید لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه مواجه شده که در مصاحبه‌ای رادیویی گفته اقدام اخیر مجارستان در برپا کردن حصار مجهز به سیم خاردار در مرزش با صربستان بی‌احترامی به ارزش‌های مشترک اروپاست. فابیوس همچنین آنچه را که «نگرش برخی کشورهای اروپایی به ویژه در شرق این قاره در مخالفت با توزیع مهاجران در کشورهای اتحادیه اروپا» خواند، فضاحت بار توصیف کرده ولی پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، در واکنش به اظهارات فابیوس گفت: ما باید به جای قضاوت‌های بهت‌آور و بی‌اساس بر پیدا کردن راه حل‌های مشترک برای اروپا تمرکز کنیم. رابرت فیسک تحلیلگر انگلیسی در یادداشتی برای روزنامه ایندیپندنت، رفتار دولت انگلیس را که خواستار برخورد سرسختانه و اعمال محدودیت‌های بیشتر با مهاجران شده، از دست رفتن انسانیت توصیف می‌کند. فیسک با توجه به طرح اروپاییان به ویژه انگلیس برای عدم نجات مهاجران در حال غرق نوشت: «تراژدی منحصر به فرد روزگار مدرن ما اینطور است که ناوگروه نیروی دریایی ایرلند زندگی هزاران پناه‌جویی را که در چندمایلی سواحل لیبی در حال غرق شدن بودند، نجات داد.»
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۰
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


کد کج شدن تصاوير