کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۹:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

هخبرگزاری فارس: اوباما: اختلافات با ایران، عمیق و پایدار است/دنبال عادی‌سازی روابط نیستیم/برای تحریم تسلیحاتی، باز هم قانون داریم/تحریم‌های حقوق‌بشری سر جای خود باقی است 

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا یک روز پس از اعلام خبر توافق هسته‌ای در میان خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

مهم‌ترین محورهای سخنان امشب «باراک اوباما» به شرح ذیل است:

  • پس از اتمام دوره‌های 5 و 8 ساله تحریم تسلیحاتی و موشکی ایران بر اساس قطعنامه جدید، آمریکا باز هم ابزار قانونی لازم برای جلوگیری از ارسال سلاح ایران به سمت حزب‌الله و انصارالله یمن را خواهد داشت.
  • بنا نیست که توافق عوض کننده معادلات در خصوص ایران باشد، ایران الان هم از حزب‌الله حمایت می‌کند و با دریافت پول‌های حاصل از رفع تحریم، این حمایت‌ها بیشتر می‌شود. این ما هستیم که باید با افزایش توان اطلاعاتی خود، جلوی ارسال تسلیحات را بگیریم.
  • داشتن اطلاعات بهتر و بیشتر از نحوه فعالیت ایران در مسیر ارسال سلاح مهم است که آمریکا پس از توافق در آن جهت، گام برخواهد داشت.
  • پولی که از راه این توافق آزاد می‌شود، پولی نیست که ما به ایرانی‌ها بدهیم بلکه پول خودشان است و ما تنها اجازه برداشت به آنها می دهیم.
  • هر کس فکر کند من از زندانی بودن آمریکایی‌ها در زندان‌های ایران خوشحال‌ام، اساس تفکرش نامعقول است.
  • کنگره در بررسی توافق ایران و 1+5، سیاسی‌بازی نکند.
  • در پی عادی‌سازی روابط با ایران نیستیم.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای سخن خود، به توافق دیروز ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: «این توافق نشان‌دهنده قدرت رهبری و دیپلماتیک آمریکا در جهان بود.»

کنگره سیاسی بازی نکند

اوباما در خصوص روند 60 روزه بررسی توافق ایران در کنگره گفت: «کنگره در حال بررسی این توافق است و تیم امنیت ملی کاخ سفید هم به صورت مداوم گزارش‌های لازم را به اعضای کنگره می‌دهند.»

باراک اوباما در خصوص این بررسی نظر داشت. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «امیدوارم کنگره این توافق را بر اساس واقعیات موجود در متن بررسی کند و نه بر اساس سیاسی‌بازی، گمانه‌زنی و موضع‌گیری.»

با تهران اختلاف داریم، اختلافی عمیق و پایدار

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در خصوص آینده روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: «با این توافق هم، اختلافات عمیق میان ما و ایران، بر سر جای خود باقی می‌ماند ... البته من امیدوارم که ایران روش خود را عوض کند.»

وی در خصوص سرنوشت توافق هسته‌ای گفت که اگر ایران پس از اجرایی شدن توافق، مفاد آن را زیر پا بگذارد، آمریکا به تنهایی و بدون نیاز به تأیید روسیه و چین، فسخ قرارداد را اعلام می‌کند و تحریم‌های پیشین، به سرعت سراغ اقتصاد ایران خواهند آمد.

اوباما نمونه‌ای از عدول احتمالی ایران از مفاد توافق هسته‌ای را هم برای خبرنگاران توضیح داد.

وی گفت که پس از توافق، نظارتی 24 ساعته بر تأسیسات اتمی ایران اعمال خواهد شد و این نظارت، همه زنجیره تأمین اورانیوم ایران را پوشش خواهد داد.

بر کل چرخه تأمین اورانیوم نظارت داریم، نظارتی پرخاصیت

اوباما افزود: «خاصیت داشتن این نظارت کامل بر همه چرخه (تأمین اورانیوم)، به شما این امکان را می‌دهد که از مفقود شدن مقداری اورانیوم که احتمال دارد برای تولید مخفیانه بمب به کار رود، مطلع شوید.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که در صورت وقوع چنین رویدادی، آمریکا سریعاً با استفاده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درخواست بازرسی از تأسیسات مشکوک به تولید بمب را با ایرانیان در میان خواهد گذاشت و اگر ایران اجازه بازرسی ندهد، توافق هسته‌ای 23 تیر ماه کان لم یکن خواهد شد.

باید دسترسی اطلاعاتی آمریکا تقویت شود

برخی خبرنگاران در خصوص «اقدامات ایران در راستای بی‌ثبات کردن منطقه» سوال داشتند.

اوباما گفت: «ما هنوز هم از حمایت ایران از گروه‌های مانند حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن نگران‌ایم و می‌دانیم که پول حاصل از توافق اتمی، روند کمک‌های ایران به حزب‌الله را تقویت می‌کند.»

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «به توافق ایران به عنوان تغییر دهنده قواعد بازی با این کشور نگاه نمی‌کنیم ولی می‌دانیم که موشک‌هایی که الان در دست حزب‌الله است، به دلیل توان اطلاعاتی و عملیاتی ضعیف ما به دست این گروه رسید.»

اوباما که چند دقیقه پیش از نظارت 24 ساعته بر تأسیسات ایران و ملزم بودن ایران برای ارائه اجازه دسترسی به بازرس‌های آژانس سخن گفته بود، گفت: «باید توان اطلاعاتی خود و متحدان منطقه‌ای‌مان را تقویت کنیم تا بتوانیم جلوی ارسال این تسلیحات را بگیریم.»

پول خودشان است

رئیس دولت آمریکا در ادامه به منابع مالی لازم برای «بی ثبات کردن منطقه» از سوی ایران هم پرداخت و گفت که از محل رفع تحریم‌ها، سیلی از پول به سمت ایران سرازیر می‌شود. اوباما البته به منبع اصلی تولید این پول هم اشاره کرد و گفت: «پولی که از راه این توافق آزاد می‌شود، پولی نیست که ما به ایرانی‌ها بدهیم بلکه پول خوشان است و ما تنها اجازه برداشت به آنها می دهیم.»

باراک اوباما به نگرانی یک خبرنگار در خصوص رفع تحریم‌های تسلیحات ایران به عنوان یک «دولت حامی تروریسم» هم پاسخ داد.

برای ادامه تحریم‌ها هم قانون بین‌المللی داریم و هم تحریم‌های لغو نشده

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده گفت: «یک سری تحریم‌های 5 و 8 ساله بر اساس قطعنامه جدید سازمان ملل بر بخش‌های تسلیحاتی و موشک‌های بالستیک ایران اعمال خواهد شد ولی بدانید که پس از این برهه زمانی هم ما بر اساس حقوق و قواعد بین‌الملل، اختیار قانونی لازم را برای جلوگیری از صدور تسلیحات ایران به سمت حزب‌الله خواهیم داشت.»

اوباما از قطعنامه‌هایی که لغو نمی‌شود هم گفت. وی گفت که قطعنامه‌هایی پیش از این بخاطر عملکرد حقوق‌بشری و حمایت ایران از تروریسم تصویب شده که هنوز بر سر جای خود باقی است.

این ما بودیم که آمریکایی‌های زندانی را به مذاکرات ارتباط ندادیم

یکی از خبرنگاران در خصوص آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران از رئیس‌جمهور آمریکا پرسید و علت رضایت اوباما از توافق با ایران در حالی که هم‌وطنانش در زندان‌های این کشور هستند را جویا شد.

اوباما مشخصاً ناراحت شد، مکث کرد و گفت: «اینکه بگویند من از حضور آمریکایی‌ها در زندان‌های ایران راضی و خوشحال‌ام، حرفی نامعقول است.»

وی ادامه داد: «دیپلمات‌های ما حتماً تلاش می‌کنند که این افراد به خانه بازگردند ولی اینکه چرا مذاکرات هسته‌ای را به بحث آمریکایی‌های زندانی در ایران ارتباط ندادیم، علتی مشخص دارد ... ما نمی‌خواستیم ایران بتواند با زندانی کردن آمریکایی‌ها بر ما فشار بیاورد و در مذاکرات هسته‌ای از ما امتیاز بگیرد.»

حضور ایران در حل مسئله سوریه مهم است

در ادامه باز هم سوالات به سمت آینده روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا رفت.

اوباما ابتدا به محورهای مناسب برای همکاری با ایران پرداخت و به سراغ پرونده سوریه رفت.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ایران یکی از بازیگران مهم منطقه است مهم است که بخشی از گفت‌وگوهای مربوط به سوریه باشد ... البته من پیش‌بینی نمی‌کنم که با توجه به نبود روابط سیاسی میان ما و ایرانیان، به طور رسمی بر سر نحوه مبارزه با داعش با هم هماهنگی داشته باشیم.»

دنبال عادی‌سازی روابط نیستیم

اوباما مذاکره با ایران را با مذاکرات اخیر کشورش با کوبا مقایسه کرد و گفت: «روابط ما با کوبا متفاوت است و در پی عادی‌سازی روابط با ایران نیستیم.»

وی افزود: «امیدواریم بتوانیم با ایران برای حل مسئله یمن و سوریه وارد تعامل سویم ولی ارتباطات محدود خواهد بود.»

مخالفان توافق، گزینه‌ای غیر از جنگ روی میز من بگذارند

مخالفان توافق هسته‌ای محور بعدی سخنان اوباما بودند. اوباما به نمایندگان جمهوری‌خواه و «بنیامین نتانیاهو» به عنوان مخالفان داخلی و خارجی توافق اشاره کرد.

وی افزود: «بنیامین نتانیاهو می گوید که این یک توافق تاریخی بد است ولی نشنیده‌ام که تاکنون در خصوص گزینه جایگزین برای توافق سخن بگوید.»

اوباما ادامه داد: «اگر 99 درصد از اعضای جامعه جهانی و اکثریت کارشناسان هسته‌ای بگویند که توافق دیروز می‌تواند جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد ولی آقای نتانیاهو بگوید نه، آنگاه باید گزینه‌ای دیگر برای جلوگیری از اتمی شدن ایران ارائه دهد.»

اوباما در این کنفرانس خبری چندین بار گفت که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تنها دو راه وجود داشت، «یا دیپلماسی یا زور و جنگ.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من دیپلماسی و گفت‌وگو را انتخاب کردم تا جنگی جدید در دنیا آغاز نشود.»

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۵
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

اوباما

وزارت دفاع آمریکا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


کد کج شدن تصاوير