کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۹:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

در پی جان‌باختن بانوی 35 ساله در حادثه وسیله چرخ و فلک شهربازی آزادی شهر برازجان، مدیر کل استاندارد استان بوشهر می‌گوید هر فردی که بدون داشتن پروانه ایمنی از سازمان ملی استاندارد اقدام به بهره‌برداری از وسیله‌ای در شهربازی کند، کار غیرقانونی انجام داده و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.

محمدرحیم بهره‌مند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که رفع پلمب وسایل شهربازی مذکور دو تا سه ماه پیش برای رفع نقص و دریافت گواهی استاندارد انجام شده بود، اظهار کرد: برای رفع نقص دستگاه نیاز بود وسایل فک پملب شود و در همان زمان تعهد عدم بهره‌برداری را نیز از شخص مالک گرفتیم.

وی افزود: تعهد عدم استفاده را نیز به شهرداری محل اعلام کردیم و سازمان پارک‌ها و فضای سبز را نیز در جریان قرار دادیم که این وسایل قابلیت بهره‌برداری ندارند.

به گفته مدیر کل استاندارد استان بوشهر، اگر فردی معنای تعهد دادن را نمی‌داند، آیا صلاحیت این را دارد که وسایل این شهربازی به او واگذار شود؟

بهره‌مند با بیان این‌که قبل از این‌ حادثه نامه‌ای به دادستانی به‌طور کلی دادیم که به شهرداری‌ها اعلام کند که پارک‌ها فاقد مجوز ایمنی حق بهره‌مندی ندارند، اظهار کرد: از سال 1392 نیز سرپرست معاونت امور شهرداری‌های وزارت کشور در نامه‌ای به معاونت‌های عمرانی شهرداری‌ها اعلام کرده بود که اماکن تفریحی و ورزشی باید تاییدیه استاندارد داشته باشند و از نصب و بهره‌برداری از وسایل و تجهیزات تفریحی و ورزشی فاقد استاندارد جلوگیری شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر طبق تفاهم‌نامه‌ای که موسسه استاندارد و تحقیقات استراتژی در سال 1381 با معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور امضاء کرده بود شهرداری‌ها موظفند به‌طور مستمر نسبت به نظارت بر استاندارد اماکن تفریحی و ورزشی اقدام کنند و از فعالیت اماکن غیراستاندارد جلوگیری شود.

مدیر کل استاندارد استان بوشهر تاکید کرد: شهرداری‌ها موظفند مدارک لازم را مبنی بر استاندارد وسایل از بهره‌برداران بخواهند و در صورت عدم رعایت موازین فعالیت آنها تا رفع نقص و حصول به معیارهای استاندارد متوقف شود.

بهره‌مند به خانواده فرد جان باخته در حادثه شهربازی برازجان تسلیت گفت و تصریح کرد: ما از سال 1392 کار خود را به صورت جدی روی اماکن تفریحی آغاز کردیم و بازرسی‌هایی صورت گرفت و پس از بازرسی از شهربازی مذکور اجازه فعالیت به آن داده نشد و این موضوع را به شهرداری نیز اعلام کردیم که تمامی مکاتبات آن نیز موجود است.

وی افزود: از همه مهم‌تر این‌که وسایل شهربازی مذکور پروانه ایمنی و استاندارد و به تبع آن حق استفاده از وسایل را نداشت و قاعدتا شهرداری‌ نیز نباید اجازه بهره‌برداری از این شهربازی را می‌داد.

مدیر کل استاندارد استان بوشهر ادامه داد: شاید اماکنی از دید استاندارد دور بماند، اما شهرداری‌ها که مسئولیت ارائه حق بهره برداری به این اماکن را دارند باید سعی کنند آنها را به سمت استاندارد سوق دهند.

بهره‌مند تاکید کرد: آخرین مکاتبه ما نیز در چهارم بهمن‌ماه سال گذشته بوده که خطاب به خود بهره‌بردار اعلام کردیم که به هیچ عنوان حق استفاده از وسایل را ندارند و این کار خلاف قانون است و فک پلمب صرفا به دلیل تعمیرات، رفع نقص و رسیدن به معیارهای استاندارد انجام شده است؛ بنابراین وقتی کسی که تعهد داده از وسایل استفاده نکند به آن عمل نمی‌کند در صورت داشتن پملب نیز آن را به صورت غیرقانونی باز می‌کند.

وی با بیان این‌که نتیجه این اتفاق باید از طریق قضایی پیگیری شود، تصریح کرد: بهره‌برداری از پارک‌های فاقد پروانه ایمنی استاندارد غیرقانونی است و شخص بهره‌بردار کار خلاف قانون انجام داده و هیچ توجیهی برای آن ندارد.

مدیر کل استاندارد استان بوشهر با بیان این‌که استاندارد شهربازی‌ها مربوط به دو موضوع استاندارد خود وسائل و شرایط نصب آنها در شهربازی است، خطاب به شهرداری‌ها ادامه داد: ملاک کار بهره‌برداران دارا بودن گواهی ایمنی استاندارد است و این درحالی است که بعضا شهرداری‌ها حق دفترچه‌های طراحی و وسایل را نیز به عنوان گواهی استاندارد تلقی می‌کنند که این موضوع درست نیست.

بهره‌مند همچنین تصریح کرد: باید در واگذاری وسایل به افراد، صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گیرد، چرا که این کار حساسیت خاص خودش را دارد و از سوی دیگر باید از نصب وسایلی که فاقد پروانه و علامت استاندارد هستند در شهربازی‌ها و پارک‌ها جلوگیری شود.

به گفته وی، تمامی این وسایل نیز باید در سامانه سازمان ملی استاندارد ثبت و به صورت دوره‌ای بازرسی شوند، اما باید در نظر داشت که ثبت وسایل در سامانه تنها قدم اول بوده و به معنای استاندارد بودن وسایل نیست، بلکه پس از آن تازه باید عملیات بازرسی روی وسیله مورد نظر انجام شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۵ ، ۰۸:۰۴
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

با پایان کار مرمت ساختمان موزه صنعتی، دیدار دوباره با مجسمه‌ها و نقاشی‌های علی‌اکبر صنعتی در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات مسؤولان شهرداری و سازمان هلال‌ احمر برای بازگشایی موزه است.

حمیدرضا نیلی - سرپرست معاونت فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران - در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، با بیان این‌که مرمت ساختمان موزه علی‌اکبر صنعتی به پایان رسیده است، اظهار کرد: مرمت ساختمان این موزه طبق روال اعلام‌شده در حال نهایی شدن است. مرمت آثار استاد صنعتی نیز در حال انجام است، اما کار بخش فنی در این زمینه تمام شده و ساختمان موزه آماده بازگشایی است.

او ادامه داد: عملیات پایانی مربوط به تأسیسات و نصب نیز در ساختمان در حال انجام است. زمان بازگشایی موزه به تصمیم مسؤولان شهرداری و سازمان هلال‌ احمر بستگی دارد. با این حال، مرمت آثار موزه مانعی برای بازگشایی آن نیست، بلکه می‌تواند برای بازدیدکنندگان جالب باشد که هنگام بازدید از موزه شاهد مرمت آثار هم باشند.

موزه صنعتی

سیدمجتبی موسوی - معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی مرمت آثار و مجسمه‌های استاد صنعتی اظهار کرد: آثار استاد به دو بخش نقاشی و مجسمه تقسیم می‌شوند؛ مرمت بیش از 70 اثر آبرنگ این هنرمند چند ماهی است که آغاز شده و بیش از 50 درصد آن‌ها مرمت شده‌اند. مرمت مجسمه‌ها نیز یک فرآیند زمان‌بر است و باید فرصت بیشتری به این کار اختصاص داد.

او ادامه داد: می‌توان پس از یک مرمت ابتدایی و سطحی، موزه را بازگشایی کرد و برای آینده، مرمت و نگهداری اصلی و طولانی‌مدت آثار را پی گرفت. با توجه به این‌که جنس مجسمه‌ها عمدتا گچ است، در طولانی‌مدت ماندگاری خود را از دست می‌دهند و می‌توان با قالب‌گیری، از نسخه اصلی آن‌ها نگهداری کرد.

موسوی همچنین بیان کرد: خانواده استاد صنعتی در جریان مرمت موزه و آثار این هنرمند هستند. ما سعی کرده‌ایم در این کار حساس، علاوه بر استحکام‌بخشی و بازسازی موزه در نگهداری و مرمت آثار امانت‌دار باشیم و به‌نحو احسن این کار را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی، مجسمه‌ساز و نقاش ایرانی، که زیر نظر جمعیت هلال احمر ایران است، از چند سال پیش به‌دلیل فرسودگی ساختمان تعطیل و به محل تجمع دست‌فروشان تبدیل شده بود. همچنین بخشی از آثار این موزه، آسیب دیده و در حال از بین رفتن بودند. این موضوع در سال‌های گذشته واکنش خانواده این هنرمند و جامعه هنری را درپی داشت تا این‌که سازمان زیباسازی اعلام کرد که با همکاری هلال احمر این موزه و مجسمه‌هایش را مرمت خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران سوم اسفندماه 94 اعلام کرد، مرمت موزه و مجسمه‌های علی‌اکبر صنعتی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های این سازمان تا یک‌ماه دیگر نهایی می‌شود و اوایل سال 95 شاهد بازگشایی موزه خواهیم بود.

علی‌اکبر صنعتی متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان یکی از کودکان پرورشگاه صنعتی کرمان بود. او که از آغاز به نقاشی علاقه‌مند بود، به مدرسه کمال‌الملک وارد شد. موزه صنعتی در تهران شامل بسیاری از آثار این هنرمند در زمینه‌ی نقاشی و مجسمه‌سازی است.

پیکره فردوسی، سعدی، مسیح مصلوب، دهخدا، کمال‌الملک، کریم‌خان‌زند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لویی پاستور، ملک‌الشعرای بهار، شاه‌عباس و پیکره بزرگ نادرشاه افشار در این موزه به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۵ ، ۰۸:۰۲
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

دکتر نیما شریفی و همکارش گیوسپ استرانگی از دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا در تلاش برای کشف روشهای جدید تشخیص زودهنگام مبتلایان به سرطان‌های خاص، یک حسگر نوری تولید کرده‌اند که یک میلیون برابر حساستر از بهترین انواع موجود کنونی است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این نانوحسگر که در کف یک دست جا می‌شود، مانند یک غربال زیستی عمل کرده و یک مولکول پروتئین کوچک با وزن کمتر از 800 کوادریلیونیوم یک نانوگرم را از یک محلول بشدت رقیق جدا می‌کند.

به گفته استرانگی، پیش‌بینی بسیاری از سرطان‌ها به مرحله‌ای بستگی دارد که سرطان در آن تشخیص داده شده است. در مراحل بسیار اولیه، بیشتر سلول‌های در حال گردش تومور، پروتئین‌های با وزن مولکولی بسیار کم را بیان می‌کنند.

این پروتئین‌ها معمولا بسیار کوچک هستند و در تراکم‌های بسیار پائین وجود دارند که شناسایی آن‌ها توسط روشهای کنونی مشکل بوده و نتایج اشتباهی منفی را نشان می‌دهند.

پلت‌ فرم جدید به محققان اجازه داد تا پروتئین‌های 244 دالتونی (واحد استاندارد جرم اتم) را تشخیص دهند که به پزشکان اجازه خواهد داد سرطان‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کنند.

محققان معتقدند از این فناوری حسگر همچنین می‌توان در تشخیص و نظارت بر دیگر بیماری‌ها نیز استفاده کرد.

دکتر شریفی و استرانگی کار آزمایش این حسگر را بر روی پروتئین‌های مرتبط با سرطان پروستات آغاز کرده‌اند.

شریفی اظهار کرد:‌ شناسایی با حساسیت بالای پروتئین‌های مختص سرطان در خون می‌تواند تشخیص تومورها را در مراحل بسیار اولیه بیماری ممکن سازد. این فناوری جدید حسگر می‌تواند نه تنها در شناسایی انواع سرطان کمک کند بلکه می‌تواند زیرمجموعه سرطان، عامل رشد و گسترش آن و مواردی که به آن حساسیت دارند را نیز شناسایی کند.

وی افزود: این حسگر برای مثال می‌تواند به ما در تعیین نشانگرهای سرطان‌های تهاجمی پروستات که نیازمند درمان هستند یا نمونه‌های تنبلی که نیاز به درمان ندارند، کمک کند.

این تحقیق در مجله Nature Materials منتشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۵ ، ۰۸:۰۱
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

abdolvahed mirzazadeh-17-84.JPG

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که وزارت رفاه نسبت به تصویب تعرفه‌های درمان 95 در همین ماه اقدام کند.

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اقدامات انجام شده جهت تعیین تعرفه‌های پزشکی 95، گفت: به دنبال کارشناسی‌های انجام شده، از شش ماه قبل با هماهنگی سازمان نظام پزشکی، تعرفه‌ها را برای سال 95 تعیین و به شورای عالی بیمه پیشنهاد دادیم.

وی افزود: از این بابت متاسفیم که قانون هنوز اجرا نشده؛ چرا که طبق قانون باید تعرفه‌های سال جدید، قبل از پایان سال 94 اعلام می‌شد.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در همین فروردین ماه تعرفه‌ها را در هیات وزیران به تصویب برساند و برای بخش دولتی و خصوصی تکلیف مشخص شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۵ ، ۰۸:۰۰
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

شرایط پرداخت هزینه‌ی ورودی به تنها بنای جهانی در پایتخت، برخلاف آن چیزی است که باید باشد. در واقع قیمت‌ها مطابق با آخرین ابلاغیه اعلام شده نیست. تغییر این شرایط نه براساس بخشنامه‌ها، بلکه متفاوت با هزینه‌ای است که باید از گردشگران داخلی علاقمند به بازدید از کاخ گلستان گرفته می‌شد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، قبل از ورود به کاخ، روی میله‌های آبی رنگ مجموعه‌ جهانی گلستان، بنری به همین رنگ نصب شده بود تا بازدیدکنندگانِ منتظر برای خرید بلیت ورودی به مجموعه‌ی «کاخ جهانی گلستان» با انتخاب مکان‌های مورد علاقه برای بازدید، هزینه‌ ورودی را نیز آماده کنند؛ مبلغی که برای بازدید از هریک از این بناها، 500 تومان بیشتر از هزینه‌ای بود که در سایت اینترنتی این کاخ موزه اعلام شده است!

براساس آنچه در سایت اعلام شده، به جز تالار اصلی که هزینه‌ی ورودی آن برای گردشگران داخلی 2500 تومان است، برای بازدید از هر کدام از شش کاخ موزه «نگارخانه»، «موزه مخصوص»، «شمس‌العماره»، «بادگیر»، «الماس» و «ابیض» که در نوروز فعال بودند، باید 2000 تومان پرداخت می‌شد.

بنر نصب شده در ورودی کاخ گلستان، بازدید از «حوضخانه» را در نوروز رایگان اعلام کرده بود، در حالیکه براساس اعلام سایت، گردشگران برای بازدید از این موزه باید 2 هزار تومان پرداخت می‌کردند.

همچنین با پایان اقدامات مرمتی در «عمارت برلیان»، بازدید از این بخش از کاخ جهانی گلستان براساس اعلام روی بنرِ نصب شده، هدیه نوروزی به گردشگران داخلی اعلام شده و بازدید آن برای این دسته از گردشگران رایگان بود.

از سوی دیگر، با کشیدن پوششی برزنتی مقابل «ایوان مرمر»، درِ ورودی این ایوان باز شده و بازدیدکنندگان به صورت رایگان امکان وارد شدن به این بخش از موزه را که تا کنون امکان بازدید از آن از مقابل و از روی حیاط مجموعه بود، داشتند.

اما در سومین تلاش سازمان میراث فرهنگی در آبان سال گذشته برای افزایش قیمت بلیت ورودی برخی از بناهای تاریخی، این سازمان بخشنامه‌ای جدید اعلام کرد. بخشنامه‌ای که هر چند مصوبه‌ی هیات دولت را نداشت، اما براساس آن قیمت‌هایی جدید برای ورود به موزه‌های مختلف در سه سطح ملی، منطقه‌ای و محلی انتخاب شده بود.

« براساس این بخشنامه، نرخ ورود به مجموعه‌ها با توجه به درجه‌بندی تعیین شده است که در موزه‌ها و اماکن درجه اول مبلغ ورودیه برای بازدیدکنندگان داخلی 30 هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی 200 هزار ریال تعیین شده است، همچنین مبلغ ورودیه برای اماکن و موزه‌های درجه دو برای بازدیدکنندگان داخلی 25 هزار ریال و بازدیدکنندگان خارجی 150 هزار ریال است. »

براساس این اطلاعیه که قرار بوده از اول آذرماه سال گذشته اجرایی شود، همچنین نوع طبقه‌بندی و قیمت‌های مشخص شده، پازل قیمت‌های اعلام شده برای کاخ جهانی گلستان، قدری نامنظم است. چون بر این اساس به نظر می‌رسد، کاخ جهانی گلستان را در رده‌ی موزه‌های منطقه‌ای در نظر گرفته‌اند.

هرچند در توضیحات کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها در این تقسیم‌بندی‌ها آمده است: «موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سه درجه‌ی اول تا سوم به ترتیب شامل موزه‌های «ملی»، «منطقه‌ای» و «محلی» تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال موزه‌ها و بناهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی، موزه ملی ایران، مجموعه‌های سعدآباد و نیاوران نیز جزو بناهای درجه اول یعنی بناهایی که شأن ملی و جهانی دارند، هستند.»

به گزارش خبرنگار ایسنا، این‌جا یعنی «مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان»، تنها بنای جهانی پایتخت است که علاوه بر جهانی بودن، هیات امنا دارد و ملزم به داشتن مصوبه از سوی هیات دولت برای هر نوع تغییر در قیمت‌های خود است.

در تماس‌های خبرنگار ایسنا با برخی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، آن‌ها نسبت به اتفاق رخ داده برای کاخ گلستان اظهار بی‌اطلاعی و تعجب کردند. همچنین تاکنون تلاش‌های خبرنگار ایسنا‌ برای ارتباط با مسعود نصرتی، رئیس مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان به نتیجه نرسیده است.


بنر قیمت‌ها برای گردشگران داخلی کاخ گلستان/11 فروردین

بنر قیمت‌ها برای گردشگران خارجی کاخ گلستان/11 فروردین


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۴۷
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

nobave.jpg

یک نماینده اصولگرای مجلس توصیه کرد مردم با همان شور و حالی که در مرحله اول وجود داشت در مرحله دوم انتخابات هم شرکت کنند زیرا هیچ تفاوتی میان مرحله اول و دوم انتخابات وجود ندارد.

بیژن نوباوه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، با اشاره به اهمیت ضرورت مرحله دوم انتخابات گفت: قطعا انتخابات ، انتخابات است چه مرحله اول و چه مرحله دوم و این قانون است که تشخیص می‌دهد بهترین انتخاب انجام شود.

وی افزود: متاسفانه نه در کشور ما بلکه در سایر کشورها نیز این گونه است که انگیزه ها در مرحله دوم برای حضور و مشارکت کمتر می‌شود اما اگر منطقی نگاه کنیم هیچ تفاوتی بین انتخابات در مرحله دوم با مرحله اول وجود ندارد.

این نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: شاید انتخابات در مرحله دوم به دلیل کم بودن تعداد کاندیداها راحت تر هم انجام شود، لذا توصیه‌ام این است که همان شور و حالی که در مرحله اول وجود داشته در مرحله دوم هم وجود داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آنچه برای ما همیشه مهم است اینکه مردم بدون توجه به نوع تبلیغاتی که می خواهد انسان را از واقعیت ها دور کند دست به انتخاب بزنند و فرد اصلح را انتخاب کنند.

نوباوه در مورد اینکه حضور و مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات و انتخاب کاندیدای مورد نظرشان چه تاثیری بر ترکیب مجلس آینده خواهد داشت گفت: ترکیب مجلس هم به کاندیداهایی که در مرحله دوم انتخاب می شوند بستگی دارد لذا از الان کسی نمی‌تواند اظهارنظری کند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۴۵
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب پوشش بیمه‌ای شش قلم دارو در آخرین جلسه شورای عالی بیمه خبر داد و گفت: البته این مصوبه شورای عالی باید مصوبه هیئت وزیران را نیز دریافت کند تا اجرایی شود.

امیر مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، با تشریح مصوبات شصت و دومین جلسه شورای عالی بیمه که در واپسین روزهای اسفند 1394 برگزار شد، به خبرنگار اجتماعی ایسنا، اظهار کرد: در این جلسه پوشش بیمه‌ای چند قلم داروی مهم و کاربردی مصوب شد. این داروها اغلب در داخل کشور تولید می‌شوند و نمایش دهنده توانمندی‌های صنعت دارویی کشور هستند.

وی افزود: «ریتوکسی مب» داروی تعدیل کننده سیستم ایمنی که به عنوان ضد سرطان، درمان پمفیگوس، درمان کمکی در MS و بیماران پیوندی کاربرد دارد از جمله داروهایی است که پوشش بیمه‌ای آن در این جلسه به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دومین داروی مصوب شورای عالی بیمه «سرترالین» بود که به عنوان موثرترین داروی درمان افسردگی شناخته می‌شود اظهار کرد: «آلتپلیز» نیز سومین دارویی بود که بررسی و پوشش بیمه‌ای آن در جلسه اخیر شورای عالی بیمه مصوب شد و در موارد ابتلا به سکته مغزی بکار می‌رود.

مجلسی ادامه داد: «ژل دیلتیازم» نیز از جمله داروهایی بود که تحت پوشش بیمه رفت. پس از آن «کارتریج انسولین‌های R و N و 70/30 » تولید داخل با سهم 10 درصدی بیمار نیز به تصویب رسید که تولید داخل دارد و این شکل دارویی در مقایسه با ویال‌های انسولین بخصوص در اطفال و افراد بالای 60 سال با توجه به سهولت تزریق بسیار مفید است.

وی ادامه داد: داروی «رتپلیز» ششمین دارویی بود که تحت پوشش رفت و در مبتلایان به سکته قلبی تجویز می‌شود. این دارو نخستین داروی نسل جدید حل کننده لخته خون است و در داخل کشور تولید می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۴۴
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

8805.jpg

چند هفته پس از ابلاغ دستورالعمل کفایت سرمایه ایرلاین‌های داخلی و مهلت شش ماهه وزارت راه و شهرسازی به شرکت‌های هواپیمایی برای بهبود اوضاع مالی‌شان، این بار نوبت به شرکت فرودگاه‌ها رسیده تا پا را برای تحویل ایرلاین‌های بدهکار به مراجع قضایی پیش بگذارد، اقدامی که به نوعی تکمیل حرکت وزارت راه برای تغییر رویه مدیریت ایرلاین‌های ایرانی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس آنچه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بحران بنگاه داری حمل و نقل در ایران باید سامان بگیرد و در این بین فضایی برای ایرلاین‌هایی که از نظر شرایط مالی اوضاع خوبی ندارند، وجود نخواهد داشت.

اولتیماتومی که به نظر می‌رسد این بار جدی تر از قبل خواهد بود و با فرا رسیدن مرداد، ایرلاین‌های کوچک با وضعیت مالی نامطلوب یا باید تن به ادغام دهند و یا خود را آماده برخوردهای جدی تر کنند.

مشکل ایرلاین‌ها اما تنها به افزایش سرمایه محدود نمی‌شود، تعداد زیادی از ایرلاین‌های داخلی به شرکت فرودگاه‌ها بدهی چند ده میلیارد تومانی دارند که برای مدت طولانی تسویه نشده و حالا وقت آن رسیده تا تعیین تکلیف شود.

شرکت فرودگاه‌ها پس از چند بار اخطار این بار اعلام کرده 4 ایرلاینی که در این رابطه همکاری نکرده‌اند را به مراجع قضایی تحویل می‌دهد تا شرایط برای دریافت خدمات از سوی آنها سخت و یا به طور کلی متوقف شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها این را نیز گفته که در صورت خوش حساب نشدن این شرکت‌های هواپیمایی، نامشان اعلام عمومی خواهد شد تا مردم برای سفر به گزینه‌های دیگر فکر کنند.

با برداشته شدن گام دوم از سوی وزارت راه، به نظر می رسد در آینده نزدیک آینده بسیاری از ایرلاین‌های کوچک راهی برای باقی نخواهند داشت و باید در آینده تصمیم‌هایی جدی بگیرند.

هرچند تاکنون تمام شرکت‌های ایرانی از ادغام با رویکردی منفی یاد کرده‌اند اما وقتی سخن از جذب سرمایه‌ای 300 میلیارد تومانی در مدتی کوتاه است شاید راهی جز آن در مقابل نداشته باشند. باید دید در ماه‌های آینده و با رسیدن تابستان 95 وزارت راه چه قدر در اجرای سیاست‌های خود موفق خواهد بود و آیا تعداد قابل توجه ایرلاین‌های فعلی آب خواهد رفت یا رویکردی جدید در این زمینه انخاذ می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۴۳
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین. اللّهمّ صلّ علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها صلواتک و صلوات ملائکتک و اولیائک علیهم.

 تبریک عرض میکنم روز عید مبارک را و تشکّر میکنم از برادران عزیزی که برنامه اجرا کردند و جدّاً ما استفاده کردیم و لذّت بردیم. این سرود آخر جلسه هم هر سال حُسن ختامی است برای این جلسه که جناب آقای سازگار این سرود را هر سال انشاء میکنند؛ امسال خیلی هم خوب اجرا شد؛ مضامین خوب، مفاهیم خوب، درس، تعلیم، تذکّر.

 در این جلسه که شما برادران عزیز حضور دارید -البتّه خواهران گرامی هم هستند- خطاب من بیشتر به شما برادرانی است که به افتخار مدّاحی و ذاکری سیّدالشهداء (سلام‌الله‌علیه) و اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) مفتخرید. الحمدلله کمّیّت مدّاحان -بخصوص جوانان- در این عرصه کمّیّت بسیار مطلوب و زیاد و خوبی است، کیفیّت‌ها هم در بعضی از جاها واقعاً خوب است. این مسئله‌ی مدّاحی در کشور ما یک پدیده‌ای است؛ شبیه این را ما در هیچ جای دیگری نداریم. البتّه اختصاصات جامعه‌ی شیعه و چیزهای اختصاصی که در سایر جوامع اسلامی و غیر اسلامی نیست، متعدّد است؛ خود اصلِ عزاداری مثلاً یا اصل مصیبت‌خوانی برای اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) که معمولاً همراه است با موعظه و نصیحت و [بیان] معارف و مسائل روز و بیانات گوناگون و هرچه اقتضای هر زمانی میباشد، جزو اختصاصات شیعه است و از زمان ائمّه (علیهم‌السّلام) تا امروز ادامه داشته است؛ در جاهای دیگر نیست و خَلأاش را احساس میکنند. خلأاش را در جاهای دیگر احساس میکنند و سعی میکنند یک جوری پر کنند و نمیشود. لکن این پدیده‌ی مدّاحی و نغمه‌سرایی در باب مدح و مصیبت و مرثیه و ذکر و امثال اینها هم یکی از اختصاصات است؛ این هم جای دیگری نیست و به این شکل وجود ندارد؛ به این عمومیّت و به این وسعت -چه وسعت از لحاظ کمیّت، چه وسعت از لحاظ معانی و مفاهیم و مانند اینها- نیست. این پدیده درخورِ کار علمی است؛ یعنی واقعاً جا دارد دانشجویان ما، اساتید ما، محقّقین ما بنشینند و روی این پدیده فکر کنند، کار کنند؛ هم تفسیر و تحلیل کنند، هم راه‌های علمیِ گسترش این را به ما نشان بدهند و یاد بدهند. ما در واقع دستِ‌کم گرفتیم این پدیده را؛ خیلی پدیده‌ی مهمّی است. خب، ما بحمدالله این توفیق را داشتیم، این فرصت را داشتیم که در طول این سی‌وچند سال گذشته مثل امروز، هر سال این جلسه را با برادران مدّاح تشکیل دادیم. شاید در بین شما جمعیّت، کسانی که عمرشان از عمر این جلسه کمتر است، کم نباشند. سی‌وچند سال است که این جلسه برقرار است. پس فرصت خوبی است برای اینکه راجع به این پدیده یک مقداری صحبت کنیم.

 درباره‌ی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) -این را نه به‌عنوان اینکه آدم بخواهد جزو حرفهای متعارف و معمول که میزنند، بر زبان جاری کند- حقّاً و انصافاً ماها قاصریم، حقیرتر از آن هستیم که بخواهیم از آن مقام باعظمت سخن بگوییم؛ از حقیقت نوریِ آن بزرگوار و امثال ایشان از ائمّه‌ی معصومین، زبان ماها، بیان ماها، فهم ماها کوتاه‌تر از این است که بتوانیم در این زمینه‌ها صحبت کنیم. خَلَقَکُمُ اللهُ اَنواراً فَجَعَلَکُم بِعَرشِهِ مُحدِقین؛(۲) قضیّه‌ی انوار ائمّه‌ی معصومین (علیهم‌السّلام) این است؛ دیگر حالا ما چه میخواهیم بگوییم؟ لکن در زمینه‌ی سیره‌ی این بزرگواران و رفتارهای آنها و اسوه بودن آنها به‌عنوان یک بشر، چرا، حرف زیاد هست. خیلی حرفها را هم زده‌اند؛ بعضی از برادران هم در شعرهای امروزتان اشاره کردید. میدان هم برای حرف زدن زیاد است. در این زمینه چند جمله‌ای عرض میکنیم.

 ما باید راجع به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از این نگاه دوّم، یعنی اسوه بودن و مثال بودن نگاه [کنیم]. خدای متعال در قرآن راجع به دو زن  به‌عنوان اسوه‌ی مؤمنین و دو زن [به‌عنوان] نمونه‌ی کافرین  -ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنُوا امرَاَتَ فِرعَون،(۳) و بعد از یک آیه: وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمر'ن(۴)- مثال زده است و برای مؤمنین -نه برای زنهای مؤمن؛ مرد و زن- دو نمونه آورده است. با این نگاه میشود به این بزرگواران نگاه کرد به‌عنوان نمونه و از آنها درس گرفت. خب، فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) صدّیقه‌ی کبرا است در میان صدّیقین و صدّیقات، کبرا یعنی بزرگ‌ترین صدّیقه است این بزرگوار.

 حالا میخواهیم از ایشان درس بگیریم؛ زنها هم درس بگیرند، مردها هم درس بگیرند؛ همه -عالم و جاهل- درس بگیرند. ببینیم درباره‌ی این بزرگوار در کلمات ائمّه‌ی معصومین، آنچه ذکر میشود از مدایح، چه چیزهایی است. در زیارت امام رضا (علیه السّلام) وقتی نوبت به حضرت زهرا میرسد برای صلوات -آن زیارتی که سر تا پا صلوات است- [میگوید]: اَللّهُمَّ صَلِ‌ عَلی‌ فاطِمَةَ بِنتِ نَبیِّک؛ (۵) این یک خصوصیّت. خب، این خصوصیّت خیلی مهمّی است؛ البتّه قابل تأسّی نیست؛ همه دختر پیغمبر نمیشوند؛ امّا انتساب به پیغمبر به‌صورت دختر او، نشان‌دهنده‌ی رفعت مقام است. وَ زَوجَةِ وَلِیِّک، این هم دوّمی؛ البتّه این هم قابل دست‌گیری نیست و همه نمیتوانند زوجه‌ی ولیّ خدا بشوند؛ امّا رفعت مقام، رفعت شأن و جاه و جلال این بزرگوار را نشان میدهد. وَ اُمَّ السِّبطَینِ الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّة؛ جنبه‌ی کاربردی این [خصوصیّت]، بیشتر از آن دو صفت قبلی است؛ جنبه‌ی کاربردیِ تربیت سبطَین. سبطَینی که «سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّة» هستند، مادرشان این بزرگوار است؛ دامان پاکیزه‌ی این مادر است که توانسته اینها را تربیت بکند. این آن چیزی است که میتواند برای ما به‌عنوان الگو، به‌عنوان اسوه مطرح بشود.

 بعد، «اَلطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ التَّقیَّةِ النَّقیَّةِ الرَّضیَّةِ الزَّکیَّة»(۶) که همه‌ی اینها کاربردی است؛ طهارت، با سه بیان که البتّه این سه بیان «طهر»، «طاهر» و «مطهّر» تفاوتهایی از لحاظ معنا با هم دارند. البتّه [هر] سه تعبیر اشاره‌ی به طهارت و پاکیزگی است: طهارت روح، طهارت دل، طهارت مغز، طهارت دامان، طهارت سرتاسر زندگی. خب این کاربردی است، این برای ما درس است؛ باید سعی کنیم خودمان را پاکیزه کنیم، باید تطهیر کنیم خودمان را؛ بدون طهارت باطن نمیشود به مقامات رسید؛ به حریم ولایت این بزرگوارها هم نمیشود رسید؛ طهارت باطن لازم است. طهارت باطن، با تقوا است، با ورع است، با ملاحظه است؛ ملاحظه‌ی دائمی و مراقبت دائمی از خود طهارت به‌وجود می‌آورد. خب البتّه انسان جایزالخطا است و ممکن است بر ما سیاهی‌هایی عارض بشود امّا راه پاک کردنِ آن سیاهی‌ها را هم خدا به ما نشان داده، یاد داده: توبه، استغفار. استغفار کنیم؛ استغفار، یعنی عذرخواهی کردن؛ «استغفر الله»، یعنی خدایا عذر میخواهم، معذرت میخواهم. واقعاً، قلباً از ته دل از خدای متعال معذرت بخواهیم؛ این استغفار است، این پاک میکند آن سیاهی را و آن لکّه را. خب، اَلطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَة. التَّقیَّة، همان تقوا؛ اَلنَّقیَّة، آن نقاوت و پاکیزگی باطنی و قلبی؛ اینها خصوصیّات فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. ما اینها را بایستی به‌عنوان الگو، به‌عنوان اسوه، در نظر داشته باشیم و خودمان را به آن نزدیک کنیم.

 خب، حالا شما به‌عنوان مدّاح وقتی میخواهید راجع به فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) صحبت کنید، اینها را باید بگنجانید در بیاناتتان، در شعرتان، در مدیحه‌تان. بله، مقامات معنوی ائمّه (علیهم‌السّلام) و فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) وقتی گفته میشود، دل مستمع روشن میشود، وقتی‌که شما مقامات معنوی را میخوانید، دل انسان روشن میشود، حالت حضوری پیدا میکند، حالت خضوعی پیدا میکند، این خیلی خوب است، اینها به جای خود محفوظ و لازم است لکن کافی نیست. حالا که حالت حضور پیدا شد، حالا که دلتان روشن شد، باید درس بگیریم؛ درس در این جملاتِ کاربردی است؛ یعنی بایستی کوشش بشود در هر منبری -چه در فاطمیّه، چه در عاشورا، چه در اوقات دیگر- درس از ائمّه (علیهم‌السّلام)، درس انسان شدن، درس کامل شدن، درس تقرّب الی‌الله گنجانده بشود. ما باید درس بگیریم، یاد بگیریم. صِرف محبّت کافی نیست. البتّه محبّت کارساز است امّا کافی نیست، ولایت لازم است. ولایت یعنی تولّی کردن، دنباله‌رَوی کردن، دست به دامن اینها زدن؛ راهی را که اینها رفته‌اند انسان آن راه را برود؛ این لازم است.

 این یک نکته است که به نظر بنده در کار مدّاحی -بخصوص گویندگان، به‌معنای شعرایی که شعر میسازند- مورد توجّه باید قرار بگیرد: گاهی انسان میبیند که فضائلی را ذکر میکنند که حالا در هیچ روایتی و در هیچ جمله‌ای از معصوم هم این فضیلت وجود ندارد [و درواقع] فضیلتی هم نیست. گفت: «آنکه بسنجید رُخت را به ماه ز اشتباه» در واقع از قیمت تو کاست؛(۷) به ماه تشبیه کردن و به خورشید تشبیه کردن چیزهایی نیست که ارزشی برای آن مُشبَّه به‌وجود بیاورد، آن‌هم مثل این بزرگوارانی که مقامات معنوی‌شان، مقامات الهی‌شان آن‌چنان است که چشم اهل معنا را خیره میکند، چه ماها که آن چشم را هم نداریم که بخواهیم بفهمیم. گاهی هم کلّیّاتی گفته میشود که از آن چیزی فهمیده نمیشود و مستمع استفاده‌ای نمیکند. پس من جمله‌ی اوّلم به شما برادران عزیز این است که در مدح این بزرگواران -چه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، چه ائمّه‌ی هدا (علیهم‌السّلام)- حتماً از مباحث کاربردی‌ای که در زندگی اینها هست استفاده بشود.

 یک نکته‌ی دیگری که خوشبختانه امروز در جامعه‌ی مدّاح تا حدود زیادی رواج دارد، توجّه به مسائل جاری روز است که خب امروز اینجا شنیدید در بخشهای مختلفی راجع به مدافعین حرم و مسائل جاری روز؛ اینها خیلی مسائل مهمّی است، اینها مسائل اساسی‌ای است؛ نباید خیال کنیم که اینها از حیطه‌ی تدیّن ما خارج است. خب شما ببینید پیغمبر اکرم که سیّد خلق عالَم است و برتر از این بزرگوار هیچ موجودی را خدای متعال نیافریده است و آورنده‌ی همین دین و همین اسلامی است که ما امروز مدّعی‌اش هستیم، در زمینه‌ی مسائل جاری سیاسیِ کشورش -همان کشوری که آن روز وجود داشت و کشور کوچکی بود- این بزرگوار چقدر تلاش میکرد، چقدر زحمت میکشید. پیغمبر اکرم نمی‌نشست فقط احکام نماز و روزه و توجّه و عبادت و نماز شب را به مردم یاد بدهد؛ نه، در همین مسجد مردم را جمع میکرد، آنها را به جهاد دعوت میکرد، آنها را به وحدت دعوت میکرد، آنها را به آگاهی در مقابل دشمن دعوت میکرد؛ همین حرفهایی که امروز برای من و شما مطرح است. مسائل روز مسائلی نیست که بشود از آن صرفِ‌نظر کرد.

 ببینید؛ یک نظامی در عالم وجود دارد: نظام استکبار، نظام زورگویی، نظام ظلم؛ البتّه از قدیم هم همین نظامها بوده است، منتها امروز مدرن شده است، با تجهیزات نو مجهّز شده. قدرتهای برتر به ملّتها زور میگویند؛ [این] زور گفتن هم حد و اندازه‌ای ندارد؛ اگر اموالی دارند، میگیرند؛ اگر نیروی انسانی قابلی دارند، از آنها میدزدند؛ اگر استعدادی در آنها هست که آنها را تهدید میکند و رقیب برای آنها میتراشد، آن استعداد را خفه میکنند؛ زورگویی انواع و اقسامی دارد. امروز این زورگویی در دنیا وجود دارد؛ نظام بین‌الملل جهانی که اسمش را گذاشته‌اند جامعه‌ی جهانی، یعنی نظام زورگویی؛ وَالّا مراد از جامعه‌ی جهانی، دولتها و ملّتهای دنیا که نیستند؛ دولتها و ملتّهای دنیا بیزارند از شکل این چند قدرت برتر دنیا که خودشان را میگویند جامعه‌ی جهانی. جامعه‌ی جهانی یعنی همین: افرادی که مبنای کارشان زورگویی به همه‌ی ملّتها و همه‌ی کشورها و همه‌ی اینها است. و ما که در جمهوری اسلامی هستیم، هم قبل از نظام جمهوری اسلامی در دوران رژیم طاغوت، نمونه‌هایش را یک‌جور دیده‌ایم، هم بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی نمونه‌هایش را یک‌جور دیگر دیده‌ایم؛ یک نظامی امروز در دنیا به این شکل وجود دارد. این نظام ناراضی هم زیاد دارد؛ خیلی از ملّتها ناراضی‌اند؛ منتها از ملّتها که کاری برنمی‌آید؛ صدای ملّتها را کسی نمیشنود؛ نه رسانه به آن صورت در اختیارشان است، نه اصلاً [حرف آنها] جایی حساب میشود؛ حالا گیرم مثلاً ده‌هزار نفر هم در یک واحد الکترونیکیِ مثلاً رسانه‌های الکترونیک و مانند اینها با هم جمع شدند و یک حرفی زدند، یا جمع شدند در خیابانها راه رفتند؛ حالا که چه؟ در قضیّه‌ی حمله‌ی آمریکا به عراق در [کمتر از] پانزده شانزده سال قبل از این در همه‌ی این خیابانهای پاریس و بعضی کشورهای اروپایی دیگر، راه‌پیمایی راه افتاد در مخالفت با آمریکا؛ چه اثری کرد؟ ملّتها به‌خودی‌خود که کاری نمیتوانند انجام بدهند؛ دولتها هستند که اگرچنانچه پشتیبانی ملّتهایشان را داشته باشند، میتوانند حرفی بزنند و این حرف در دنیا مطرح بشود؛ چنین دولتی هم در دنیا نیست؛ دولتهایی هستند [ولی] میترسند؛ ناراضی‌اند [ولی] میترسند. من به‌نظرم در صحبت اوّل سال(۸) این را گفتم که رؤسای رژیم طاغوت هم خیلی اوقات از کارهای آمریکا ناراضی بودند. در خاطرات این بازماندگانشان که آدم نگاه میکند، میبیند یک جاهایی خیلی هم ناراضی‌اند و در خلوت بدگویی هم میکنند به آنها امّا جرئت نمیکنند مخالفت کنند؛ به‌عنوان دولت، به‌عنوان واحد سیاسی و مدیریّت جامعه جرئت نمیکنند. امروز در دنیا این‌جوری است؛ خیلی‌ها ناراضی‌اند امّا جرئت نمیکنند مخالفت کنند.

 یک نظامی در دنیا، در این بلبشو، در این جنگل به‌هم‌ریخته‌ی به‌هم‌آمیخته و ظلم و زور، به وجود آمده است که یک پایه‌هایی دارد که این پایه‌ها درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی است که امروز نظام جهانی بر آن استوار است؛ نقطه‌ی مقابلِ ظلم است، نقطه‌ی مقابلِ استثمار است، نقطه‌ی مقابلِ جنگ‌طلبی است، نقطه‌ی مقابلِ فساد است؛ آن نظام، نظام جمهوری اسلامی است. این نظام براساس اسلام، براساس دین، براساس تفکّرات اسلامی ناب به وجود آمده و یک جماعتی هم از اوّل در رأس این نظام قرار گرفتند که طبیعت اینها این است که از قدرتهای بزرگ نمیترسند و آن روحانیّونند. این را خود تحلیل‌گرها و جامعه‌شناس‌های غربی، امروز میگویند؛ از اوّل انقلاب هم میگفتند؛ میگفتند این آخوندها نمیترسند از ما. [البتّه] بعضی‌هایشان ممکن است وابسته هم باشند و هستند، امّا طبیعت نظام آخوندی در جامعه‌ی شیعه، یک چنین طبیعتی است. حالا اتّفاقاً اینها در رأس این نظام قرار گرفته‌اند. مردم هم که همراهی میکنند. مردم هم اوّلاً مردمِ بااستعدادی‌اند، ثانیاً جوان در بین اینها زیاد است - جمعیّت ما از ۳۵ میلیون در اوّل انقلاب، حالا تقریباً رسیده به ۸۰ میلیون؛ یعنی جمعیّت ناگهان افزایش پیدا کرده است؛ اگرچه علیه آن [هم] دارند کار میکنند - استعداد زیاد است؛ شجاع هم هستند، نترس هم هستند. خب، وقتی‌که یک کشوری است که مردم این‌جوری فکر میکنند، سردمداران حکومت هم نمیترسند از هیمنه‌ی(۹) جهانی، این برای استکبار یک خطر عمده است، یک خطر کاملاً بزرگ است. لذا جبهه علیه آن تشکیل میشود؛ کمااینکه الان علیه جمهوری اسلامی جبهه تشکیل شده؛ نه حالا [بلکه] از روز اوّل انقلاب جبهه تشکیل شده؛ یک جبهه‌ی دشمن به‌وجود آمده. آن روز شوروی بود و آمریکا که نقطه‌ی مقابلِ هم بودند و [اگر] در صد مسئله - با کم و زیادش - با هم اختلاف داشتند امّا در مسئله‌ی جمهوری اسلامی و مخالفت با جمهوری اسلامی، همفکر و همدست بودند. یعنی طبیعت استکبار این است که با یک چنین نظامی دشمنی میکند.

 [پس] یک جبهه تشکیل دادند که این جبهه امروز هم وجود دارد و از انواع و اقسام شیوه‌ها هم دارد استفاده میکند؛ همچنان‌که فرض کنید بیست سال پیش اینترنت نبود، امروز هست؛ ابزارها روزبه‌روز دارد پیشرفته میشود. از بیشترین ابزارها و وسیع‌ترین و سریع‌ترین ابزارها علیه جمهوری اسلامی دارند استفاده میکنند؛ جمهوری اسلامی [هم] باید خودش را آماده کند از همه‌ی ابزارها استفاده کند. [دشمن] از ابزار دیپلماسی استفاده میکند. دیپلماسی، گفتگوی سیاسی، مذاکره‌ی سیاسی، بده‌بستان سیاسی یکی از ابزارها است؛ اینها از آن ابزار استفاده میکنند. بنده هم با گفتگوی سیاسی مخالف نیستم؛ البتّه نه با همه - استثناء دارد - بنده در سطح مسائل جهانی، با گفتگوی سیاسی موافقم؛ من در این زمینه‌ها از زمان ریاست جمهوری حرف داشتم و دنبال‌گیری میکردم؛ این‌جور وانمود نکنند که کأنّه ما اصلاً با گفتگوکردن و مانند آن مخالفیم؛ نخیر، ما، هم بیشتر از اینها موافقیم، هم در یک جاهایی بیشتر از اینها بلدیم این کارها را؛ میدانیم هم که چه‌جوری باید عمل کرد. دشمن از گفتگوی سیاسی هم استفاده میکند. باید مراقب بود.

 پس، از مذاکره استفاده میکند، از مبادلات اقتصادی استفاده میکند، از تحریم اقتصادی استفاده میکند، از تهدید به جنگ و سلاح استفاده میکند؛ در مقابل همه‌ی اینها بایستی نیروی دفاعی داشت.

 اینکه بعضی‌ها بیایند بگویند «فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست»، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، خیانت است. چطور [چنین چیزی] ممکن است؟ اگرچنانچه نظام جمهوری اسلامی دنبال علم برود، دنبال فنّاوری برود، دنبال مذاکره‌ی سیاسی برود، دنبال کارهای گوناگون تجاری و اقتصادی برود - که همه‌ی اینها لازم است - امّا قدرت دفاعی نداشته باشد، توانایی دفاع کردن نداشته باشد، هر بی‌سَروپایی و [هر] دولت فزرتی(۱۰) کذائی‌ای او را تهدید میکند که اگر فلان کار را نکردید، ما موشک میزنیم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید.

 قدرتهای دنیا که شما می‌بینید با صدای کلفت حرف میزنند، زور میگویند، غلط میکنند، حرفهای بد میزنند و زورگویی میکنند، بیشتر از همه به استناد همان سلاحهایی است که دارند؛ آن‌وقت ما در مقابل اینها بیاییم دست خودمان را خالی کنیم؟ سپاه که پیشرفتهای موشکی خودش را نشان میدهد، نه فقط مایه‌ی افتخار و مباهات ایرانی‌ها [است، بلکه] وقتی این موشکهای سپاه با این دقّت و با این زیبایی آزمایش میشود، خیلی از ملّتهای آزادی‌خواهِ دُوروبَر ما که دلشان از آمریکا و از رژیم صهیونیستی خون است، خوشحال میشوند. وقتی اینها انجام میگیرد، ما بیاییم اینها را بکوبیم و بگوییم آقا! امروز دیگر روز موشک گذشته! نه، روز موشک نگذشته. دشمن دائم در حال به‌روز کردن خود و آماده کردن خود است، [بعد] ما اینجا ساده‌لوحانه خودمان را عقب بکشیم و بگوییم نه. مثل اوّل انقلاب که همین اف‌چهارده‌های ما را میخواستند بفروشند و میخواستند پس بدهند و بنده نگذاشتم. من خبر شدم که یکی از رجال دولت موقّت آن روز گفته است این اف‌چهارده‌هایی که رژیم طاغوت خریده به درد ما نمیخورد، میخواهیم چه کار کنیم این اف‌چهارده‌ها را! پس بدهیم بهشان. آنجا خب ما ایستادیم، هیاهو کردیم، مصاحبه کردیم و مقابله کردیم، جرئت نکردند این کار را بکنند؛ میخواستند پس بدهند. چند صباح بعدش، جنگ ایران و عراق پیشامد کرد و حمله کردند به ما و معلوم شد که ما چقدر احتیاج داریم به همین وسایلی که داریم؛ همین اف‌چهارده و همین اف‌چهار و امثال اینها. امروز هم بعضی‌ها همین آهنگ را پیش گرفته‌اند که موشک چیست، موشک میخواهیم چه کار کنیم، روزگار روزگار موشک نیست! پس روزگارِ چیست آقا؟

 [امروز] روزگارِ همه‌چیز است. روزگار مذاکره هم هست؛ باید در مذاکره قوی بود و جوری باید مذاکره کرد که بعد سرمان کلاه نرود. اینکه ما مذاکره بکنیم، روی کاغذ بیاوریم، بنویسیم، امضا کنیم، بعد آنها هم به‌حسبِ ظاهر یک کاری انجام بدهند منتها تحریمها برطرف نشود و تجارت راه نیفتد، پیدا است که یک اشکالی در آنجا هست؛ نباید بگذاریم این اشکالات به وجود بیاید و در آنجا هم باید خودمان را قوی کنیم. در اقتصاد درون کشور هم همین‌جور؛ ما گفتیم اقدام و عمل.(۱۱) گفتن بس است؛ «دو صد گفته چون نیم‌کردار نیست». وقتی زیاد هم تکرار کردیم و مدام گفتیم اقتصاد مقاومتی، از دهن هم می‌افتد؛ یعنی تکراری که شد، یک چیز کسالت‌باری هم میشود؛ عمل کنیم. غرض این است که کشور احتیاج دارد.

 اینها همه یک طرف قضیّه است، کار و تلاشی [هم] که دشمن میکند برای تغییر باورهای مردم یک طرف قضیّه است. اینجا آن‌وقت شما نقش ایفا میکنید، نقش پیدا میکنید؛ نقش مهم. شما از مدافع حرم هم که دفاع میکنید، خیلی کار باارزشی است. همین شعرهایی که خوانده شد، همین حرفهایی که زده شد، اینها خیلی باارزش است، در این تردیدی نیست - کمااینکه در دوران دفاع مقدّس، همین شعرهایی که خوانده میشد و همین سرودهایی که گفته میشد، خیلی تأثیر داشت؛ این بلاشک امروز هم این تأثیر را دارد - منتها در کنار این یک کاری هست که آن کار اگر اهمّیّتش بیشتر نباشد، کمتر نیست؛ و آن تقویت باورهای جوانها است. دشمن میخواهد باورها را تغییر بدهد؛ باور به اسلام را، باور به کارآمدی نظام اسلامی را، باور به کارآمدی را، باور به امکان تداوم نظام اسلامی را. برخلاف بدیهیّات هم دشمن کار میکند و تبلیغات میکند؛ گاهی علیه یک چیز واضح هم اقدام میکنند و کأنّه با خدعه و با فریب و با چشم‌بندی میخواهند ثابت کنند. نظام اسلامی از روزی که متولّد شده تا امروز، دائم در معرض حملات سنگین بوده؛ حملات سنگین نظامی و تبلیغاتی و تحریم و امثال اینها و درعین‌حال، نظام اسلامی در این ۳۷ سال رشد کرده؛ یعنی یک روز نبوده است که توقّف پیدا کند؛ از همه‌جهت رشد پیدا کرده، از همه‌جهت قدرت پیدا کرده و عظمت پیدا کرده. دشمن امروز نگاه میکند و میبیند آن نهال باریک و نازکی که اوّل انقلاب به‌وجود آمد، امروز به یک درخت تناور تبدیل شده که «تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها»؛(۱۲) این را دارند جلوی چشمشان می‌بینند. خب این [نظامی] که این‌قدر استعداد زنده ماندن، استعداد گسترش یافتن و استعداد قوی شدن در او هست، بعد از این هم همین‌جور قوی‌تر خواهد شد، روزبه‌روز قوی‌تر خواهد شد. آن چیزهایی که ما برای چشم‌انداز آینده در نظر گرفته‌ایم خیالات نیست، واقعیّات است. بنده سه چهار سال قبل از این، به جوانهای دانشجو و اهل علم گفتم که شما باید کاری کنید که پنجاه سال بعد، اگر کسی خواست به تازه‌های علمیِ آن روز دست پیدا کند، مجبور بشود بیاید زبان فارسی یاد بگیرد؛(۱۳) این میشود، این ممکن است؛ کمااینکه در این ده پانزده سال، حرکت علمی و پیشرفت علمی همانی که گفته بودیم شد. وقتی جوانها همّت کنند، وقتی صاحبان همّت و اراده همّت کنند، همه‌ی کارهای دشوار آسان خواهد شد؛ ما میتوانیم پیش برویم. درعین‌حال، دشمن دارد روی باورهای جوانهای ما اثر میگذارد: «آقا چه فایده دارد، نمیشود، فایده‌ای ندارد». اینها آن میدانهایی است که جنگ روانی دشمن در این میدانها است و شما به‌عنوان مدّاح، میتوانید اثر بگذارید، میتوانید این جوان را از لحاظ بنیه‌ی فکری تقویت کنید.

 این که بنده گاهی اوقات اعتراض میکنم به بعضی از مدّاحی‌ها که مثلاً فرض کنید در عزاداری دهه‌ی محرّم وقتی انسان نگاه میکند - که گاهی می‌آورند عکسهایش را؛ حالا هم که دیگر این وسایل زیاد شده؛ البتّه بنده ندارم امّا گاهی می‌آورند به من نشان میدهند این عکسها و مانند اینها را - میبیند مثلاً در یک جلسه همه دارند همین‌طور میپرند هوا و می‌آیند پایین؛ خب، این چه فایده‌ای دارد؟ این چه تأثیری دارد؟ کجای این عزاداری است؟ اینکه من اعتراض میکنم، از هیجان جوانها بنده ناراحت نیستم؛ خب جوان اهل هیجان است، جوان منبع انرژی است و دائماً دلش میخواهد انرژی خودش را تخلیه کند؛ من از این باب [میگویم] که این وظیفه‌های بزرگ زمین نماند. وقتی‌که در یک جماعتی ده هزار جوان یا پنج هزار جوان جمع شدند و دلشان را دادند به شما، شما میتوانید با یک اجرای عالی، هنرمندانه و پُرمغز، اینها را تبدیل کنید به انسانهای کارآمدی که با عزم جزم بروند دنبال کار، میتوانید هم تبدیل کنید به آدمهای بی‌خیال، بی‌فکر، ناامید و از لحاظ معنوی تهیدست؛ این کار را هم میشود کرد. شما از این فرصت استفاده کنید و آن شقّ اوّل را انتخاب کنید. حرف من این است.

 مدّاحی ضمن اینکه مدح بهترین خلایق عالم است - موضوعش مدح بهترین خلایق عالم است که اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) باشند لذا شأن و رفعت والایی دارد؛ مدّاحی به‌طور طبیعی این است - امّا شما نگاه کنید ببینید مثلاً شاعری مثل دعبل خزاعی در قصیده‌ی «مدارس آیات» چه دارد میگوید؛ قصیده‌ی «مدارس آیات» آن قصیده‌ای [است] که حضرت [رضا (سلام‌الله‌علیه)] تشویق کردند و به او کسوه(۱۴) دادند و صله دادند. این قصیده‌ای است که اصلاً بساط بنی‌عبّاس را، فلسفه‌ی وجودی بنی‌عبّاس را زیر سؤال میبرد و آنها را محکوم میکند؛ یعنی سیاسی محض است؛ فقط این نیست که یک روضه‌خوانی محض و مرثیه‌خوانی محض باشد؛ نه، مرثیه‌خوانی لازم است امّا همان کاری که در کنار مرثیه‌خوانی انجام میگرفته، مورد توجّه ائمّه (علیهم‌السّلام) است. قصیده‌ی دعبل، قصیده‌ی کُمیت، قصائد گوناگون که شعرای آن‌وقت میگفتند، دیگران هم میخواندند و انشاد میکردند یعنی مثل شما که با صدا میخوانید، چه خود شاعر، چه دیگری، می‌آمدند و آنها را با صدا برای مردم میخواندند؛ وسایل تبلیغات جمعی عبارت بود از همینها؛ امروز شما از همینها میتوانید استفاده کنید؛ از وسایل تبلیغات جمعی بهره‌مند بشوید و مردم را هدایت کنید؛ این به نظر من کار بسیار اساسی‌ای است.

 معروف است که میگویند شَرف هر علمی بستگی دارد به شَرف موضوع آن علم؛ هر علمی که موضوع آن شرافت بیشتری دارد، آن علم هم شرافت بیشتری دارد. حالا اگر این را از علم به مشاغل تسرّی بدهیم، موضوع مشغله‌ی شما و کار شما و همّت شما عبارت است از مدح اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) و بصیرت‌افزایی و بیدارگری مستمعین؛ بالاترین چیزها است، خیلی باارزش است، از این ارزش استفاده کنید. بحمدالله جمعیّت مدّاحها هم زیاد است؛ حالا این جماعتی که امروز اینجا تشریف آوردید که جماعت قابل توجّهی است لکن تعداد خوانندگان مدّاح در سرتاسر کشور بیش از اینها است؛ تعداد در همه‌جا بحمدالله خیلی زیاد است؛ افرادی هستند که علاقه‌مندند و به این کار میپردازند؛ به‌هرحال این یک رسالت بسیار مهم است، به این رسالت باید اهمّیّت بدهید. البتّه نقش مهمّی هم شعرا ایفا میکنند؛ شعرا که شعر را میسازند نقش مهمّی را ایفا میکنند؛ منتها شعر بدون اجرای خوب تأثیرش کم است و شما که آن اجرای عالی را، اجرای خوب را انجام میدهید، آن‌وقت تأثیر میگذارد.

امیدواریم خدای متعال به شماها توفیق بدهد، به ما هم توفیق بدهد و اوّل بتوانیم آنچه وظیفه‌مان است تشخیص بدهیم و بفهمیم و بعد هم ان‌شاءالله آن را عمل کنیم.

والسّلام علیکم و رحمةالله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۲۴
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

1440134036680_Mona Hoobehfekr 5.jpg

وزیر بهداشت در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" حجت را بر واردکنندگان و تولیدکنندگان عرصه سلامت تمام کرد و ضمن تاکید چندباره بر حمایت از تولید داخل، گفت: پای سلامت مردم ایستاده‌ایم و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد به اسم تولید داخل، محصولات دسته چندم خارجی را وارد کشور کرده و با تعویض برچسب یا جعبه آن را وارد بازار کنند؛ اتفاقی که متاسفانه در گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

دکتر سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، "اقتصاد مقاومتی" را یک "باور" خواند و گفت: از نظر اقتصادی لازم است تراز واردات و صادرات کشور مثبت باشد؛ به نوعی که میزان صادرات‌مان بیشتر از واردات باشد و بتوانیم در روزهای سخت برای تهیه مواد حیاتی که در حوزه سلامت شامل واکسن، دارو، تجهیزات پزشکی و ... می‌شود، روی پای خود بایستیم و محتاج دیگران نباشیم.

اقتصاد مقاومتی و فرصت برجام

وی با اشاره به پیگیری اقتصاد مقاومتی در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی، افزود: اما آنچه که مقام معظم رهبری در نظر دارند و خواستار آن هستند، فراتر از اتفاقی است که طی سه دهه گذشته افتاده است. بویژه اکنون که بحث "برجام" به تدریج در حال عملیاتی شدن است و تحریم‌ها برداشته می‌شود، باید از فرصت استفاده کرده، روی پای خودمان بایستیم و به این ترتیب نه تنها کشور خودمان بلکه همه علاقه‌مندان جمهوری اسلامی ایران را حمایت کنیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی در حوزه‌ای خدماتی مانند وزارت بهداشت چگونه نمود می‌یابد؟ گفت: طبیعی است که اقتصاد مقاومتی در حوزه خدمات هم معنا پیدا می‌کند. البته بخشی از مبحث اقتصاد مقاومتی به مردم مربوط می‌شود؛ مباحثی نظیر سبک زندگی صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر. بخشی دیگر از آن هم به ما و همه افرادی که در بخش اجرایی فعال هستند، بازمی‌گردد. در بخش اجرایی، بسیار مهم است که از تولید داخل و کاهش واردات حمایت کرده و جهت بازاریابی محصولات در خارج از مرزهای کشور تلاش کنیم.

اتمام حجت با تولیدکنندگان و واردکنندگان

وزیر بهداشت تاکید کرد: به صراحت می‌گویم آنچه که ما در مورد دارو و تجهیزات پزشکی انجام خواهیم داد و در طول دو سال گذشته نیز آن را پیگیر بوده‌ایم، حمایت جدی از تولید داخل به معنی واقعی کلمه است. البته همواره یک سری افراد سودجو هستند که ممکن است فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری، رییس جمهور یا مصوبات مجلس را برای سودجویی بیشتر، بهانه کنند. اما تاکید می‌کنم که در این حوزه ما از سلامت مردم دفاع خواهیم کرد.

وی در این باره ادامه داد: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که به اسم تولید داخل، محصولات دسته چندم خارجی را وارد کشور کرده و با تعویض برچسب یا جعبه و ... بخواهند آن را وارد بازار کنند. متاسفانه این اتفاق در گذشته افتاده اما اکنون جلوی چنین مباحثی ایستاده‌ایم و اجازه آن را نخواهیم داد.

کاهش یک سومی واردات در حوزه سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده طی حدود دو سال گذشته جهت حمایت از تولید داخل، افزود: در سالی که گذشت حدود 30هزار تخت بیمارستانی را خریداری کردیم و تمام این تخت‌ها تولید داخل بود. مانیتورها و تجهیزات و تخت‌های اتاق عمل را نیز از تولید داخل خریداری کردیم. در عین حال ممکن است در آینده یا همین فردا، افرادی مدعی تامین دستگاه رادیولوژی و سی تی اسکن و امثال آن با تولید داخل شوند. تاکید می‌کنم، آن محصولی تولید داخل تلقی می‌شود که حداقل 80 درصد آن در داخل ساخته شده باشد. آنچه که معظم له نیز انتظار دارند رسیدن واقعی به این هدف است نه ادعاهای بی‌جا.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت حتما در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش خواهد کرد، افزود: به دنبال اقدامات انجام شده طی حدود دو سال گذشته، یک سوم واردات‌مان در حوزه سلامت کاهش یافت و در عین حال صادرات‌مان نیز دو برابر شد؛ بی‌تردید این موضوع به معنای توجه به اقتصاد مقاومتی است.

هاشمی در این باره ادامه داد: البته این نکته را نیز متذکر شوم که ما باید تراز دارویی‌مان مثبت باشد؛ به این معنی که در صورت نوسازی صنعت دارویی کشور در آینده و در اختیار گرفتن بازارهای صادراتی بیشتر، طبعا ممکن است واردات مواد اولیه دارویی، چندین برابر رقم امروز شود. به همین دلیل نباید تنها به ارقام وارداتی توجه کرد بلکه باید صادرات را نیز در کنار آن دید. در این مقوله "تراز مثبت" و همچنین "صیانت از مردم" بسیار مهم است و نباید هیچ تعارفی در این زمینه داشته باشیم.

پاسخگوی اعتماد مردم باشیم

وی افزود: طی دو سال و نیم گذشته متاسفانه فشارهای متعددی در حوزه دارو و همچنین تجهیزات پزشکی به ما وارد کردند، اما منطق‌ ما این بود که باید بهترین محصولات در اختیار مردم قرار گیرد؛ همان محصولی که تولید کننده در خانه خود و برای فرزند خود استفاده می‌کند باید در اختیار مردم نیز قرار گیرد. مردم به ما اعتماد کرده‌اند و باید پاسخ اعتماد آنها را به بهترین شکل بدهیم.

فرصت یک ماهه برای عمل به اقتصاد مقاومتی

وزیر بهداشت "عمل" توام با "صداقت" را لازمه اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: وزارت بهداشت همچنان که این کار را از روز اول فعالیتش در دولت یازدهم انجام داد، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، با شتاب بیشتری ادامه خواهد داد. بر اساس دستور آقای رییس جمهور در جلسه دولت نیز مقرر شد تا تمام دستگاه‌ها طی یک ماه آینده، اقدامات‌شان در راستای اقتصاد مقاومتی را به صورت کتبی و شفاهی گزارش کنند. تا جایی که من آقای رییس جمهور را شناخته‌ام، به هیچ وجه اهل مسامحه نیستند و فرمودند که اقتصاد مقاومتی جزو آرمان‌های ماست، به طور کامل آن را باور داریم و باید تمام نقطه نظرات مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم. بر همین اساس یک ماه به دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت فرصت دادند تا اقداماتی را که تا کنون انجام داده‌ایم و همچنین برنامه‌های سال 95 را اعلام کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بی‌تردید با تاکید مقام معظم رهبری و در عین حال اراده‌ای که دستگاه‌های اجرایی دارند، ان‌شاء‌الله دولت کارنامه خوبی در این زمینه بر جا خواهد گذاشت.

گروه‌های رقیب، بازار را از ما گرفته‌اند

وی در عین حال گفت: البته در این مقوله باید به یک نکته توجه کرد و آن اینکه زیرساخت‌های ما درست نیست و متاسفانه تحریم‌ها نیز آنچه که بوده را تخریب کرده است. بر همین اساس باید راه‌های جدیدی پیدا کرد. در طول 12 سال گذشته قوانین بین‌المللی متفاوت شده، گروه‌هایی که رقیب‌مان بودند، بازار را از ما گرفته‌اند و در عین حال ذائقه بازار هم متفاوت است.

هاشمی تاکید کرد: بر این اساس، مهم‌ترین مبحث، تلاش عمومی مجریان کشور برای رسیدن به هدف است، نه اینکه انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت، کارنامه‌ای شکلی یا تبلیغاتی را ارایه کنیم. باید با تدبیر و امید که البته اعتماد زمینه‌ساز آن است، کار را پیش برد. باید به دستگاه‌های اجرایی و تقنینی کشور اعتماد کرد و به سمت خواسته مقام معظم رهبری و ضرورت امروز کشور حرکت کرد. دستیابی به این هدف، زمان خواهد برد؛ مهم نظارت است که ان‌شاء‌الله انجام خواهد شد. حاصل نظارت‌ها نیز باید حاکی از آن باشد که عزم دستگاه‌ها برای دستیابی به توانمندی‌های بیشتر در جهت قدرت اقتصادی و بی‌نیاز شدن کشور در بعضی امور، جدی است.

و تعامل با دنیا...

وزیر بهداشت در عین حال گفت: البته منظور از اقتصاد مقاومتی، بستن درب‌های کشور نیست. بی‌تردید بعد از اراده عمومی مسوولین کشور، اولین مساله اقتصاد مقاومتی تعامل با دنیا، روابط اقتصادی با دنیا، استفاده از علم و دانش و تجربه دیگران و داشتن یک تراز مثبت اقتصادی است؛ به این معنی که ما وارد کننده صرف نباشیم و حجم صادرات بیش از واردات باشد. این کاری است که قدرت‌های اول اقتصادی دنیا اعم از آمریکا، اروپا و آسیا آن را انجام می‌دهند؛ به طوری که حجم واردات آنها چند صد برابر ماست، اما صادرات‌شان چند 10 برابر واردات‌شان است؛ این معنی اقتصادی مقاومتی است.

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد که در تحقق اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف، تمام بخش‌ها از جمله بخش‌های خدماتی باید مشارکت داشته باشند و گفت: در وزارت بهداشت علاوه بر "خدمات"، "تولید" نیز از جمله وظایف ماست و البته این موضوع به دارو و تجهیزات و واکسن ختم نمی‌شود، بلکه ما باید در زمینه آموزش و پژوهش هم کارنامه موفقی داشته باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۲۱
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم


کد کج شدن تصاوير