کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۹:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
۲۶ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۱۱

مرمت 100 خانه تاریخی در یزد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد: بیش از 100 خانه تاریخی استان تا پایان تابستان امسال مرمت می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، محسن ذاکری‌نیا در این رابطه اظهار کرد: خانه‌های قدیمی یزد، جزء جدا نشدنی بافت تاریخی استان بوده که با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی این آثار نیاز به حفظ و مرمت آن‌هاست.

وی افزود: این خانه‌ها که به جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخی اعم از صفویه، قاجاریه و پهلوی است، هر یک بخشی از میراث گرانبهای این مرز و بوم است و مانند اغلب خانه‌های کویری دارای نقشه‌هایی با حیاط مرکزی و سه یا چهار جهت ساخت هستند.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان، عناصر ویژه معماری این خانه‌ها که می‌توان از آنها به عنوان گنجینه های تاریخی و هنری استان نام برد، اعم از حیاط بیرونی، حیاط درونی، تالار، بادگیر، فضاهای زمستانی و تابستانی و هشتی است.

وی عنوان کرد: در ساخت خانه‌های تاریخی یزد عمدتاً از خشت، گل، آجر و گچ استفاده شده است و در نمونه‌هایی دارای تزیینات خاص نیز هستند.

ذاکری‌نیا درباره مرمت خانه‌های تاریخی نیز تصریح کرد: عملیات مرمت و ساماندهی بیش از 100 خانه در بافت تاریخی استان یزد که در سال گذشته با مشارکت 50 درصدی دولت و بخش خصوصی آغاز شده، در حال انجام و رو به پایان است. اعتبار تخصیص داده شده از سوی دولت برای عملیات مرمتی این بناها بالغ بر 20 میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: اهم آیتم‌های مرمتی در نظر گرفته شده در برنامه مرمتی این خانه‌های تاریخی شامل زیربندی و استحکام بخشی پایه‌ها، اجرای پوشش سقف، سبک‌سازی و آجر فرش پشت بام، اجرای نمای جداره‌های داخلی و بیرونی، کف‌سازی فضاهای داخلی و حیاط و ازاره چینی پای دیوارهاست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۶
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

خانه تاریخی

یزد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


کد کج شدن تصاوير