کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۹:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

به نظر می‌رسد از حرف خود برگشته‌اند و تصمیم دارند آرامگاه ابدی بانو را تغییر ندهند؛ اصلا شاید هم او به خوابشان رفته و خواسته خواب و رؤیای هفت هزار ساله‌اش را پریشان نکنند!

نخست تصمیم می‌گیرند، سپس بررسی می‌کنند و بار دیگر نظرشان را تغییر می‌دهند که بهتر است تنها سند «هفت هزار ساله بودن سکونت در تهران» را برای همیشه در جایگاه ابدی‌اش باقی بگذارند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، شهرام شهریار در سایت «سفرنویس» در مطلبی با عنوان «بانوی هفت هزار ساله تهران ماندنی شد»، این خبر را به نقل از سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده و نوشته است که «با توجه به نظریات کارشناسان اعزامی پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه در روز گذشته (دوشنبه 27 مهر)، تصمیم بر آن شد که اسکلت 7000 ساله در سایت موزه باقی بماند.»

در واقع به نظر می‌رسد پس از کش‌وقوس‌های فراوانی که در طول چند روز گذشته مسئولان پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای چگونگی حفاظت از این سند تاریخی داشته‌اند، بالاخره به راه حل رسیده‌اند؛ راه‌حلی که هرچند در ابتدا به نظر می‌رسید چیزی شبیه به گرفتن زهرچشم از طرفِ قراردادی باشد که با پژوهشگاه و اداره کل میراث فرهنگی تهران تفاهمنامه همکاری و ایجاد سایت موزه در خیابان مولوی را امضا کرده است، اما هنوز فرصت تعهد به عهد خود را به دست نیاورده‌اند!

و حالا که 10 ماه از کشف اسکت بانوی هفت هزار ساله ساکن در تهران می‌گذرد، تازه چشم‌ها و گوش‌ها به دنبال راهی افتاده‌اند تا این زن را به سروسامانی برسانند، اما انگار این راه طولانی دارد به پای قصه هزار و یک‌شب می‌رسد!

شهریار در مطلب خود نخست به روند کشف اسکلت هفت هزار ساله در خیابان مولوی تهران اشاره کرده و نوشته است: «آبان‌ماه سال 1393 در هنگام عملیات حفاری شرکت فاضلاب در منطقه مولوی تهران یافته‌های باستان‌شناسی کشف شد که پس از توقف عملیات حفاری شرکت فاضلاب و انجام کاوش‌های باستان‌شناسی، اسکلت یک بانوی هفت هزار ساله پیدا شد. از آن زمان تاکنون بحث‌های متعددی درباره نحوه نگهداری اسکلت در محافل علمی باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور و شهرداری تهران مطرح شد؛ حتی این اجماع وجود داشت که این ‌اسکلت تبدیل به اولین سایت موزه باستان‌شناسی شهری شود.»

او هم به این تغییر نظر دادن ناگهانی مسئولان و متولیان این بخش اشاره کرده است: «حتی در چند روز گذشته احمد محیط طباطبایی، مشاور رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی خبر از انتقال اسکلت به موزه ایران باستان داده بود، اما پس از بررسی‌های پژوهشکده باستان‌شناسی در روز گذشته (سه‌شنبه 28 مهر) این موضوع منتفی شد.»

سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور نیز با تأیید این خبر گفت: با توجه به نظریات کارشناسان اعزامی پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی در روز گذشته، تصمیم بر آن شد که اسکلت 7000 ساله در سایت موزه باقی بماند.

وی افزود: پژوهشکده حفاظت پژوهشگاه میراث فرهنگی برای انتقال نیاز به این داشت که اطراف اسکلت باز تا امکان انتقال میسر شود که در این راستا، پژوهشکده باستان‌شناسی برای بررسی مجدد و پیدا کردن راه حل مناسب به منطقه اعزام شد.

بهشتی با اشاره به راه حل حفظ اسکلت هفت هزار ساله، بیان کرد: هیأت پژوهشکده باستان‌شناسی و حفاظت پژوهشگاه، شب گذشته راه حلی برای باقی ماندن اسکلت به دست آوردند و قرار شد به صورت موقت اسکلت در همان محل با پوشش مناسب پوشانده شود تا برای عملیات بعدی اقدام لازم انجام شود.

وی ادامه داد: عملیات بعدی پژوهشگاه میراث فرهنگی، مذاکره با شهرداری تهران برای ایجاد اولین سایت موزه باستان‌شناسی تهران است و ان‌شاءالله اتفاق خوبی در شهر رخ می‌دهد. تمام تلاش ما تبدیل این مکان به سایت موزه است. این اولین تجربه در تهران است.

در بخش دیگری از گزارش نویسنده سایت «سفرنویس»، صحبت‌های عیسی علیزاده - رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران - در این زمینه، خواندنی است.

براساس آن‌چه در این گزارش آمده، علیزاده تاکید کرده است: «تمام تلاش ما در مجموعه سازمان زیباسازی شهر تهران تبدیل این مکان به اولین سایت موزه باستان‌شناسی شهر تهران است و امروز در قالب هیأتی با حضور شهردار منطقه 12 از سایت موزه مولوی برای اقدامات اجرایی برای تبدیل شدن این مکان به سایت موزه بازدید خواهیم داشت.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


کد کج شدن تصاوير