کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۹:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

شرایط پرداخت هزینه‌ی ورودی به تنها بنای جهانی در پایتخت، برخلاف آن چیزی است که باید باشد. در واقع قیمت‌ها مطابق با آخرین ابلاغیه اعلام شده نیست. تغییر این شرایط نه براساس بخشنامه‌ها، بلکه متفاوت با هزینه‌ای است که باید از گردشگران داخلی علاقمند به بازدید از کاخ گلستان گرفته می‌شد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، قبل از ورود به کاخ، روی میله‌های آبی رنگ مجموعه‌ جهانی گلستان، بنری به همین رنگ نصب شده بود تا بازدیدکنندگانِ منتظر برای خرید بلیت ورودی به مجموعه‌ی «کاخ جهانی گلستان» با انتخاب مکان‌های مورد علاقه برای بازدید، هزینه‌ ورودی را نیز آماده کنند؛ مبلغی که برای بازدید از هریک از این بناها، 500 تومان بیشتر از هزینه‌ای بود که در سایت اینترنتی این کاخ موزه اعلام شده است!

براساس آنچه در سایت اعلام شده، به جز تالار اصلی که هزینه‌ی ورودی آن برای گردشگران داخلی 2500 تومان است، برای بازدید از هر کدام از شش کاخ موزه «نگارخانه»، «موزه مخصوص»، «شمس‌العماره»، «بادگیر»، «الماس» و «ابیض» که در نوروز فعال بودند، باید 2000 تومان پرداخت می‌شد.

بنر نصب شده در ورودی کاخ گلستان، بازدید از «حوضخانه» را در نوروز رایگان اعلام کرده بود، در حالیکه براساس اعلام سایت، گردشگران برای بازدید از این موزه باید 2 هزار تومان پرداخت می‌کردند.

همچنین با پایان اقدامات مرمتی در «عمارت برلیان»، بازدید از این بخش از کاخ جهانی گلستان براساس اعلام روی بنرِ نصب شده، هدیه نوروزی به گردشگران داخلی اعلام شده و بازدید آن برای این دسته از گردشگران رایگان بود.

از سوی دیگر، با کشیدن پوششی برزنتی مقابل «ایوان مرمر»، درِ ورودی این ایوان باز شده و بازدیدکنندگان به صورت رایگان امکان وارد شدن به این بخش از موزه را که تا کنون امکان بازدید از آن از مقابل و از روی حیاط مجموعه بود، داشتند.

اما در سومین تلاش سازمان میراث فرهنگی در آبان سال گذشته برای افزایش قیمت بلیت ورودی برخی از بناهای تاریخی، این سازمان بخشنامه‌ای جدید اعلام کرد. بخشنامه‌ای که هر چند مصوبه‌ی هیات دولت را نداشت، اما براساس آن قیمت‌هایی جدید برای ورود به موزه‌های مختلف در سه سطح ملی، منطقه‌ای و محلی انتخاب شده بود.

« براساس این بخشنامه، نرخ ورود به مجموعه‌ها با توجه به درجه‌بندی تعیین شده است که در موزه‌ها و اماکن درجه اول مبلغ ورودیه برای بازدیدکنندگان داخلی 30 هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی 200 هزار ریال تعیین شده است، همچنین مبلغ ورودیه برای اماکن و موزه‌های درجه دو برای بازدیدکنندگان داخلی 25 هزار ریال و بازدیدکنندگان خارجی 150 هزار ریال است. »

براساس این اطلاعیه که قرار بوده از اول آذرماه سال گذشته اجرایی شود، همچنین نوع طبقه‌بندی و قیمت‌های مشخص شده، پازل قیمت‌های اعلام شده برای کاخ جهانی گلستان، قدری نامنظم است. چون بر این اساس به نظر می‌رسد، کاخ جهانی گلستان را در رده‌ی موزه‌های منطقه‌ای در نظر گرفته‌اند.

هرچند در توضیحات کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها در این تقسیم‌بندی‌ها آمده است: «موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سه درجه‌ی اول تا سوم به ترتیب شامل موزه‌های «ملی»، «منطقه‌ای» و «محلی» تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال موزه‌ها و بناهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی، موزه ملی ایران، مجموعه‌های سعدآباد و نیاوران نیز جزو بناهای درجه اول یعنی بناهایی که شأن ملی و جهانی دارند، هستند.»

به گزارش خبرنگار ایسنا، این‌جا یعنی «مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان»، تنها بنای جهانی پایتخت است که علاوه بر جهانی بودن، هیات امنا دارد و ملزم به داشتن مصوبه از سوی هیات دولت برای هر نوع تغییر در قیمت‌های خود است.

در تماس‌های خبرنگار ایسنا با برخی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، آن‌ها نسبت به اتفاق رخ داده برای کاخ گلستان اظهار بی‌اطلاعی و تعجب کردند. همچنین تاکنون تلاش‌های خبرنگار ایسنا‌ برای ارتباط با مسعود نصرتی، رئیس مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان به نتیجه نرسیده است.


بنر قیمت‌ها برای گردشگران داخلی کاخ گلستان/11 فروردین

بنر قیمت‌ها برای گردشگران خارجی کاخ گلستان/11 فروردین


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۶
کانون بسیج فرهنگیان ناحیه 4 قم

مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


کد کج شدن تصاوير